از قزوین؛ سیدعلی قاسم‌زاده، دبیر ستاد استانی هفته پژوهش و رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در آیین اختتامیه هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان اظهار کرد: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که اهمیت علم و فناوری بیش از گذشته مورد توجه مسئولان نظام قرار گرفته است، البته شعار انتخابی امسال نیز گواه این سخن است.

او افزود: در دولت سیزدهم وزیر علوم از دانشمندان این کشور است و نگاه ویژه پژوهشی در حوزه وزارت علوم نهادینه شده است، توجه خاص به جهش و پیشرفت‌های علمی و فناوری در این دوره مشهود است. در تولید علم پانزدهمین کشور دنیا هستیم اما دولت سیزدهم برای رسیدن به جایگاه دهم دنیا هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کرده است.

قاسم‌زاده گفت: نزدیک به یک سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و برنامه‌های دولت در حوزه علمی و فناوری شامل تدوین بسته سیاستی برای نگه‌داشت نخبگان در داخل کشور و جلوگیری از مهاجرت آن‌ها، تقسیم کار ملی در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، راه‌اندازی صندوق شورای‌عالی عطف، طرح ملی جذب و به‌کارگیری پژوهشگران و محققان پسادکتری، سامان‌دهی پژوهشگران مستقل و بهره‌گیری از ظرفیت آنان، تأسیس شبکه ملی آزمایشگاهی کشور، سنجش و ارزیابی بهره‌وری و اثربخشی بر اساس مزیت‌های استانی، تدوین سامانه‌هایی نظیر نان است.

این مقام مسئول در انتقاد به مشکلات و معضلات حوزه پژوهشی در استان و کشور، یادآور شد: یک نظام منسجم برای عارضه‌یابی و آسیب‌شناسی حوزه پژوهش و همچنین نیازسنجی صنایع در کشور وجود ندارد، هنوز مزیت‌های استان به خوبی احصا و بررسی نشده است و نیاز به بازنگری دارد. مشکلات اداری در حوزه پژوهش دست پژوهشگران ما را می‌بندد و اجازه ورود آنان به عرصه فنی و صنعتی را نمی‌دهد، برای مثال بیمه تأمین اجتماعی گاهی اوقات حق الزحمه اساتید را نگه می‌دارد تا بدهی یک فرد در یک دستگاه تسویه شود، لذا اساتید از ورود به چنین سیستم‌هایی خودداری می‌کنند؛ مباحث مالیاتی نیز از دیگر دغدغه‌های پژوهشگران است.

دبیر ستاد استانی هفته پژوهش اظهار کرد: بی‌توجهی به تحقیقات دانش‌بنیان در رشته‌های علوم انسانی و مباحث بین رشته‌ای از دیگر مشکلات حوزه پژوهش است، در حوزه علوم انسانی، هنر و فرهنگ ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد، در این حوزه‌ها می‌توانیم شرکت‌های دانش بنیان تأسیس کنیم اما ورود جدی انجام نشده است.

او افزود: هراس سرمایه‌گذاران در حوزه صنعتی در حمایت از محصولات دانش پایه را شاهد هستیم، نقدینگی شرکت‌ها پایین است و این باعث می‌شود نتوانیم در حوزه دانش بنیان سرمایه‌گذاری کنیم. شرکت‌های صنعتی باید نگاه آینده پژوهانه داشته باشد و از نگاه مقطعی و جزئی عبور کرده و با ایده و خلاقیت آینده صنایع را از آن خود کنند.

دبیر ستاد استانی هفته پژوهش متذکر شد: بی‌اعتمادی صنایع و سازمان‌های صنعتی به دانشگاه‌ها و پژوهشگران را شاهد هستیم، تحقیقات و پژوهش‌ها به خارج از استان واگذار شده است در صورتی که توانمندی پژوهشگران و فناوران در استان بی‌نظیر است، اگر مراکز صنعتی با دانشگاه‌های کشور قرارداد منعقد می کنند باید بدانند دانشگاه‌های صنعتی تهران تیم دانشجویی را برای پروژه‌ها انتخاب می‌کنند در صورتی که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اساتید پای کار هستند.

قاسم‌زاده در پایان سخنانش مطرح کرد: مونتاژکاری صنایع از دیگر مشکلات است، در حوزه صنعت خلاقیت نداریم و هر ایده‌ای را از هر کشوری مونتاژ کنیم ولی می‌توانیم بر اساس توانمندی زیست بوم و نیازهای فرهنگی و اقتصادی خود تولیداتی داشته باشیم که این امر تنها با کمک پژوهشگران برتر استان محقق خواهد شد.

همتی عفیف معاون دانشجویی دانشگاه هم در این مراسم گفت: ۱۷دانشجوی برتر در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی ره برای جشنواره دانشجوی نمونه انتخاب شدند که ۹نفر به مرحله نهایی رسیدند و ۴نفر به مرحله کشوری راه یافتند.

رئیس پارک علم و فناوری استان در این مراسم گفت: ۶کارگاه آموزشی همراه با نمایشگاه در پارک علم و فناوری برگزار شده است. امسال ۱۰تور فناوری در گروه‌های ۸۰ و ۶۰نفری اجرا شد و ۸فناور از پارک به عنوان پژوهشگر برتر سال معرفی شدند.

46

hotnewsخبر2 سال پیش • dahio.com • 4

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها