تهران یکی دیگر از استوانه‌های بزرگ علمی و معنوی خود را از دست داد. حکیم عالی‌قدر، متأله پارسا و فقیه فرزانه مرحوم آیت‌الله حاج سید رضی شیرازی اعلی‌الله‌مقامه پس از عمری مجاهدت و تلاش علمی و عملی به ملکوت اعلی پیوست. این انسان والا و فرهیخته که در خاندانی اصیل و عریق بالیده بود، سالیانی طولانی در نجف اشرف و تهران از محضر مراجع عالی‌قدر تشیع و استادان بزرگوار معقول و منقول، علوم اسلامی را به‌خوبی فراگرفته و به درجات بالای علمی دست یافته بود و بی‌تردید یکی از چهره‌های شاخص روحانیت معاصر تهران به‌شمار می‌رفت. دیدارش انسان را به یاد حکیمان بزرگ تهران می‌انداخت و یاد و خاطره آنان را زنده می‌کرد؛ زیرا حکمت و فرزانگی در اعماق جانش نشسته و با وجودش عجین شده بود. برخی مردم تهران از چند دهه قبل، به‌خوبی با این شخصیت فرزانه و فرهیخته آشنا و از محضر پر فیضش بهره‌مند بودند.

سالیان طولانی تدریس دروس سطوح مختلف حوزوی در رشته‌های گوناگون تفسیر قرآن کریم، حکمت و فلسفه اسلامی، فقه، اصول فقه و قواعد فقه و سایر معارف دینی، زمینه‌ساز حضور جویندگان علم و معرفت در محضر پرفیضش شده بود؛ دروسی که به تناسب مخاطبان عام و خاص در مسجد شفا و منزل وی، و در مقطعی در دانشگاه، با بیانی رسا و شیوا و در عین حال عمیق و دقیق تدریس می‌شد و هر کس به فراخور استعداد خویش می‌توانست از این عالم عامل بیاموزد و بهره ببرد. محصول این تدریس طولانی، انتشار آثاری ارزشمند و گرانسنگ است که در شرح معضلات و غوامض متون فلسفی و حکمی نگاشته شده و نسل‌های آینده به‌ویژه دانشجویان رشته‌های معقول از آن بهره خواهند برد. احاطه علمی بر متون اصیل اسلامی و آگاهی و مطالعه گسترده در زمینه مسائل مبتلابه انسان امروز، موجب شده بود که طیف مخاطبان و مراجعان وی، گسترده‌تر از بسیاری از روحانیون دیگر باشد.

اما آنچه او را برجسته‌تر می‌ساخت، اخلاق ویژه، سماحت، بزرگ‌منشی و بزرگواری‌اش بود. جاذبه این اخلاق ملکوتی به حدی بود که عالم و عامی، پیر و جوان، زن و مرد، استاد و دانشجو در اولین دیدار شیفته و مجذوب وی شده و با او احساس صمیمت می‌کردند. چه بسیار جوانانی که در همان دیدارهای صمیمی و مردمی، صادقانه مشکلات خود را با ایشان در میان می‌گذاشتند و از اندیشه و تجربه وی برای زندگی خود رهنمود می‌خواستند. زندگی ساده و بی‌پیرایه، دوری از ریاکاری و زهدفروشی، صمیمت و صداقت گفتار و رفتار بی‌تکلف، سیمای بشّاش و لطیف و نگاه مهربان او همچون مغناطیسی بود که قلوب مردم را به سوی وی جلب می‌کرد.

دوستی نقل می‌کرد یک بار در محضرش مردی از روی علاقه و احترام خواست دست او را ببوسد، اما آن بزرگمرد استنکاف کرد و با لبخندی ملیح فرمود:

مبوس جز لب ساقی و جام می حافظ
که دست زهدفروشان خطاست بوسیدن

کوتاه سخن اینکه مرحوم آیت‌الله سید رضی شیرازی، مصداق واقعی عالمانی که «یذکرکم الله رؤیته» بود و دیدارش انسان را به یاد خداوند متعال می‌انداخت.

در سال‌های نخستین پس از انقلاب ترور ناجوانمردانه او موجب شد تا مدت‌ها در بستر بیماری به سر برده و تا آخر عمر از عوارض آن در رنج باشد. با این همه او همواره به قضای الهی راضی بود و هرگز لب به شکوه نگشود.

او که بیش از نود سال، با عزت زیست، تا آخرین سال‌های عمر پر برکت خود، همواره ملجأ محرومان و نیازمندان بود. مسجد شفا، محل اقامه نماز جماعت و دروس عمومی او، همواره مملو از مشتاقانی بود که برای استماع سخنان دینی و معنوی‌اش لحظه شماری می‌کردند. در طول بیش از پنجاه سال حضور در این مسجد مبارک، صدها تن از غیر مسلمانان پس از معرفی اسلام ناب توسط ایشان و رفع اشکالات و شبهات، به دین مبین اسلام مشرف شدند.

اکنون که پس ازتشییع پیکر مطهر او در تهران و قم، آن عالم ربانی در جوار مرقد مطهر مولایش امیر مؤمنان (ع) آرام خواهد گرفت، این‌جانب بر خود فرض می‌دانم درگذشت این بزرگمرد نیک‌نهاد و عالم عامل را به همه دوستداران علم و فضیلت، به‌ویژه فرزندان فاضل و خاندان محترم و تلامیذ و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض کرده و علو درجات آن عزیز سفر کرده را از درگاه احدیت مسألت نمایم. امید آنکه سلوک اخلاقی او در کنار آثارعلمی‌اش راهنمای عملی طالبان خرد و فضیلت شود.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد .

* منتشر شده در روزنامه اطلاعات

hotnewsخبر3 سال پیش • dahio.com • 7

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها