نوریاتو: چند نهاد سینمایی اروپا، از آکادمی اسکار به خاطر اهدای جایزه به فیلم روما به شدت انتقاد کردهاند و این اقدام را بی ارزش کردن این جایزه سینمایی دانستند.
به گزارش نوریاتو و به نقل از هالیوود ریپورتر، گروهی از سینماداران اروپایی ضمن متهم کردن نتفلیکس به خرید اسکار، از تصمیم آکادمی علوم و هنرهای سینما برای اعطای جایزه اسکار به فیلم “روما” به شدت انتقاد کردند.
به گزارش صبا به نقل از هالیوود ریپورتر، نود و یکیمن دوره جوایز اسکار چند روز پیش برگزار شد و “کتاب سبز” در رقابتی پرفشار ارزشمندترین جایزه این مراسم یعنی اسکار بهترین فیلم سال را از دستان “روما” ربود، اما این موضوع مانع انتقاد تند سینماداران اروپایی به آکادمی نشد. “روما” اثر تحسین شده آلفونسو کوارون و تولید نتفلیکس، ابررسانه آنلاین دنیا با وجود ناکامی در کسب جایزه اسکار بهترین فیلم، توانست جوایز بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلم خارجی را از آن خود کند.
حال گروهی از اعضای عالیرتبه نهادهای صنفی سینمایی در اروپا به این تصمیم به شدت انتقاد کرده و نتفلیکس را متهم کردهاند که به ضرب و زور پول و اجرای کمپینهای پرخرج به این مهم دست یافته است.
دیتلف راسمن رییس انجمن بینالمللی سینماهای هنری CICAE در گفتگو با هالیوودریپورتر گفت: ما معتقدیم اهدای سه جایزه به فیلم “روما” بیاعتبار کردن اسکار است چراکه این فیلم در بسیاری از سینماهای جهان به نمایش درنخواهد آمد و مراسم اسکار را به نسخه دیگری از جوایز امی تبدیل خواهد کرد که به محصولات تلویزیونی ارج مینهد.
CICAE خواستار آن شده است آکادمی علوم و هنرهای سینما با تجدیدنظر در قوانین جاری خود مرز بین محصولات سینمایی و تلویزیونی را به طور شفاف مشخص سازد.
سال گذشته پخشکنندگان فرانسوی توانستند با لابی قدرتمند خود، فستیوال فیلم کن را وادار به خارج کردن محصولات نتفلیکس از دور رقابتها کردند. این موضوع باعث شد “روما” از خیر نمایش در کن گذشته و اکران جهانی خود را از جشنواره ونیز آغاز کند که شیر طلایی این فستیوال را برای کوارون به همراه آورد. از آن زمان تا کنون کمپین تبلیغاتی قدرتمندی برای این فیلم شکل گرفت اما در هر مرحله مخالفتهای جدیدتری نیز سر برآورده است.
فرانسیس آیمی رییس سینماهای هنری فرانسه AFCAE نیز با تشکر از تصمیم اعضای آکادمی برای انتخاب “کتاب سبز” به عنوان بهترین فیلم سال، آن را نشانی دیگر از این دانست که “روما” مادامی که اکران سینمایی نداشته باشد، حقیقتا یک فیلم سینمایی محسوب نمیشود. او همچنین با انتقاد از بودجه تبلیغاتی فیلم، آن را مبلغی نجومی خواند که از هزینه ساخت فیلم فراتر رفته است در حالی که بهترین تبلیغ یک اثر سینمایی، اکران آن در سالنهای نمایش است.
فرانچسکو روتلی رییس ANICA یا اتحادیه ملی تهیهکنندگان و توزیعکنندگان ایتالیا نیز گفته است: واضح است که نتفلیکس هیچ اهمیتی به “روما” نمی دهد، آنها فقط اسکارها را برای تبلیغ برند خود میخواستند.
البته از سوی دیگر پخشکنندگان اروپایی ارزش هنری “روما” را ستوده و اهدای جایزه بهترین کارگردانی به آلفونسو کوارون را بهترین تصمیم آکادمی دانستند و ابراز امیدواری کردهاند دریافت این جایزه باعث تغییر استراتژی نتفلیکس و اکران این اثر در سینماها شود.
نوشته انتقاد اروپایی ها از جایزههای اسکار فیلم روما اولین بار در مجله نوریاتو | رسانه جامع هنرهای تجسمی پدیدار شد.