سینا پسران افشاریان ، دریافت ۲ نوع عوارض در آزادراه ارومیه تبریز آن‌هم برای آزادراهی که از ۱۶۴ کیلومتر آن، تنها یک قطعه از ۶ قطعه‌اش بصورت کامل به اتمام رسیده، موجی از نارضایتی‌ها را برای رانندگان در پی دارد.

مهم‌ترین موضوع اعتراضی آنها، رقم بالای عوارض و شرایط نامساعد سایر قطعه‌های آزادراه و خرابی آسفالت مسیر است که سبب مشکلات برای خودروها و تصادفات است.

محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان‌غربی چندی قبل با انتقاد از دریافت عوارض برای مسیر نیمه‌تمام اظهارکرده بود: دریافت عوارض برای آزاد راه ارومیه به تبریز به دلیل اینکه هنوز تکمیل نشده درست و منطقی نیست و نامه‌ای مشترک با استاندار آذربایجان‌شرقی به وزیر راه در این مورد نوشته‌ایم.
وی اضافه کرده است: چندان منطقی نیست که مردم بابت مسیری دو ساعته این میزان عوارضی پرداخت نمایند.
شهریاری تاکید کرد: دریافت عوارضی در مسیر قطعه ۴ بدون هماهنگی با استانداران آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی صورت گرفته و ما نیز به جهت اینکه میزان عوارضی برای پروژه ای که هنوز تکمیل نشده، درخواست بازنگری خود را به وزارت راه و شهرسازی اعلام می نمائیم.

مسئولین آذربایجان‌غربی بیش از همسایه شرقی پیگیر اتمام آزادراه هستند

صادق عباس‌زاد رییس اداره هماهنگی حمل‌ونقل راه‌وشهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: در مورد عوارض آزادراه ارومیه به تبریز، این پروژه بطول ۸۹ کیلومتر منتهی به بزرگراه آذرشهر در حال احداث است که قطعات ۱ و ۲ به طول ۴۰ کیلومتر در آذربایجان‌غربی و قطعات ۳ و ۴ به طول ۴۹ تا ۵۰ کیلومتر در آذربایجان‌شرقی قراردارند و پل میان‌گذر که سازه خاص در سطح خاورمیانه است جدای از این پروژه قرارگرفته است.

وی افزود: در این مسیر ۲ نوع عوارض دریافت می‌شود که بخشی برای میان‌گذر و بخشی برای آزادراه و این آزادراه قراردادی احداث این آزادراه با مشارکت بخش خصوصی-عمومی و دولت در حال ساخت است که برای تسریع در بازگشت سرمایه و سود آن توسط مجری و سرمایه‌گذار و تحویل آن به دولت، عوارض آن از خودروهای عبوری دریافت می‌گردد.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون، قطعات ۱ و ۲ پیشرفت ۹۵ درصدی دارد و قطعه ۴ بصورت کامل به بهره‌برداری رسیده ولی قطعه ۳ بدلیل وجود تونل پیشرفت اندک و حدود ۱۰ درصد دارد.

وی درخصوص عوارض دریافتی اظهارکرد: باید عوارض دریافتی به مردم اطلاع‌رسانی شود که اولین عوارض برای پل میان‌گذر و عوارض بعدی در آذربایجان‌شرقی و در قطعه ۴ که مسافتی حدود ۳۱.۵ کیلومتر دارد توسط شرکت سرمایه‌گذار با هماهنگی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با رقم ۶۵۰۰ تومان دریافت می‌شود، علی‌رغم این موضوع موافق هستیم که عوارض باید بعد اتمام کامل پروژه دریافت شود.

وی اضافه کرد: توجیه دریافت عوارض در ابتدا اینست که اگر عوارض کم باشد مدت زمان طولانی برای دریافت عوارض از خودروها و تحویل دیرتر به دولت است.

رییس اداره هماهنگی حمل‌ونقل راه‌وشهرسازی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: در حال پیگیری و مکاتبه با وزارت راه و مسئولین استان آذربایجان‌شرقی هستیم و آخرین بار بعد از پیگیری‌های تلفنی، روز ۱۴ تیرماه، نامه‌ای به مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی برای بهسازی مسیر تا زمان پایان احداث آزادراه و هم به شرکت ساخت برای تسریع در روند ساخت پروژه داشته‌ایم.

عباس‌زاد گفت: سال گذشته مسیر پل میان‌گذر تا روستای گمچی علی‌رغم آنکه در حوزه استان آذربایجان‌شرقی است توسط استان آذربایجان‌غربی آسفالت و بهسازی شد و مسئولین استانی بشدت پیگیر اتمام کامل پروژه هستند که با توجه به وضعیت اقتصادی در بهترین شرایط حداقل یک سال زمان نیاز است.

باید فرهنگ پرداخت عوارض برای پروژه‌های راه توسط مردم نهادینه شود

ابوالقاسم سلطانی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی در مورد آخرین وضعیت آزادراه ارومیه به تبریز گفت: قطعات ۱ و ۲ و ۴ بطول ۷۱ کیلومتر به اتمام رسیده و قطعه ۴ بطول ۳۱ کیلومتر نیز سال ۹۸ افتتاح شده است ولی قطعه ۳ بدلیل داشتن ۲ تونل طولانی بطول ۲۲۵۰ متر که از هر طرف ۵۰۰ تا ۷۰۰ متر به اتمام رسیده و حدودا ۱۵-۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با توجه به نیاز هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰میلیارد تومان، همت دولت (وزارت راه) و بخش خصوصی را می‌طلبد.
وی اضافه کرد: قطعه ۶ هم بعنوان رینگ دوم تبریز بطول ۳۱ کیلومتر به سرمایه‌گذار واگذار و قطعه ۵ حدفاصل خاصبان تا ورودی تبریز بطول ۳۰ کیلومتر فعلا واگذار نشده است.
وی در مورد دریافت عوارض هنگفت از رانندگان مسیر گفت: عوارض قطعات براساس رژیم ترافیکی و با هدف درآمدزایی برای سرمایه‌گذار و پیمانکار برای اتمام بقیه پروژه دریافت می‌شود و مجموع تاثیرگذاری آن حدود ۳۰ درصد است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی افزود: با توجه به وضعیت درآمدی دولت و افزایش هزینه‌های احداث راه و رشد قیمت زمین‌ها، دریافت فرهنگ پرداخت هزینه و عوارض از مردم برای تامین هزینه پروژه باید نهادینه شود تا هم سرمایه‌گذار بتواند با فراغ بال ادامه پروژه را احداث کند و هم دولت با این شرایط اقتصادی مشکلی برای تامین اعتبار احداث پروژه نداشته باشد.
سلطانی اضافه کرد: مردم بدانند با احداث این آزادراه، قیمت زمین هایشان افزایش می‌یابد و البته مکانیزم و نرم افزاری در حال طراحی است که براساس تعداد استفاده از مسیر، عوارض از رانندگان عوارض دریافت شود ضمن اینکه برای کاهش عوارض نیز در حال رایزنی هستیم.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: عدم پیگیری اتمام پروژه از سوی ما را رد می‌کنم و ما نیز بدلیل حساسیت پروژه و اهمیت آن، پیگیر اتمام هرچه سریع تر آن هستیم زیرا اعتقاد داریم ارومیه و استان آذربایجان غربی به عنوان همسایه ما نقش مهمی دارند البته بدلیل آنکه پروژه در دست بخش خصوصی است، راه و شهرسازی توان دخالت بیشتر ندارد.

گزارش: سینا پسران افشاریان

46

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 27

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها