معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی در حاشیه جشنواره فیلم فجر در سالن «چهارسو» به تماشای فیلمها نشست.
قاضی شهریاری با اشاره به فیلمهایی که درباره پروندههای قضایی و جنایی در سالهای گذشته و امسال در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است، گفت: «خوشبختانه هنرمندان علاقه زیادی به ساخت این نوع فیلمها دارند، چون آسیب زیادی از این طریق به افراد جامعه رسیده و هنرمندان این موضوع را دریافت کردند و سوژه فیلمهایشان میکنند.»
او ادامه داد: «این بخش نقطه قوت جشنواره است که به این حوزهها توجه میکنند اما اینکه فیلمی بخواهد بهتر پیامش را به مخاطب برساند، به هرحال میتوان انتقادهایی به آن وارد دانست اما این انتقادها، از نقاط قوت فیلم کم نمیکند.»
«متری شیش و نیم»
معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی با اشاره به فیلم «متری شیش و نیم» گفت: «این فیلم در صحنه پایانی به مخاطب این پیام را میرساند که خوردن مال حرام و مالی که از طریق نامشروع بدست آمده، عاقبت خوبی ندارد و این فیلم تلاش پلیس را نشان میدهد با توجه به چالشهایی که با قاچاقچیان مواد مخدر دارند و به تصویر کشیدن سختیهای کار آنان قابل تقدیر است و به مردم نشان میدهد که پلیس فقط کلانتری سر خیابان نیست و این گروه از جامعه با چالشهای بزرگتری مواجه هستند.»
شهریاری با اشاره به سکانسی از فیلم «متری شش و نیم» خاطرنشان کرد: «سکانسی که خالق اثر نشان میدهد، متهم را پلیس فراری میدهد و بعد برمیگردد بر چه اساسی ساخته شده است؟! در حالیکه فراری دادن متهم خودش یک جرم است، هدف این سکانس از لحاظ فیلمنامه هم مشخص نیست.»
«جمشیدیه»
او با اشاره به فیلم «جمشیدیه» هم گفت: «فیلم با یک نزاع خیابانی شروع می شود، نزاع زن و شوهر با یک راننده تاکسی بر سر مسائل روزمره. از نقاط قوت آن القای خویشتنداری و صبر درخصوص چالشهای روزمره است، بیننده را به خوبی جذب میکند که باید در مقابل توهین و فحاشی و هر گونه مزاحمتی خویشتن دار باشد و مراجع قانونی را در پیش بگیرد یا از موضوع چشم پوشی کند. در این فیلم زن و شوهری وارد چالشی میشوند و قتلی اتفاق میافتد و در کشاکش بین نفس اماره و لوامه بالاخره خودشان را به پلیس معرفی میکنند. دیالوگهای فیلم همگی نشانه این است که واپس ماندگی فرهنگی در خصوص کنترل خشم هنوز قربانی میگیرد.»
این قاضی البته در باره نقص های حقوقی «جمشیدیه» هم گفت: «فیلم به سرعت به اتاق بازپرسی کشیده میشود که هیچ شباهتی به اتاق بازپرسی و دادسرای جنایی ندارد، حتی راهروهای خالی دادسرای فرضی، گویای مطلب است. بازپرس قتل هم وقتی از روی نظریه پزشکی علت قتل را میخواند، متن را بهصورت عامیانه میخواند، در حالیکه ساختار نظریه پزشکی قانونی با همین مفاهیم، بصورت علمی و آکادمیک نوشته میشود بنابراین فیلمنامه در این قسمت جا میماند.»
او ادامه داد: «بازپرس هم در ادامه از حالت بیطرفی خارج میشود و در سکانسی راهرو به وکیل متهمه اعلام میکند، سریع لایحه خود را بدهید که شاکیها دارند اقدام میکنند و این خروج بازپرس را از بی طرفی نشان میدهد.»
«جان دار»
شهریاری با اشاره به فیلم «جاندار» هم تصریح کرد: «بر حسب تبصره ۲ ماد ۳۰۲ قانون مجازات اسلامی قتل شبه عمدی است و یک فقره دیه کامل مرد دارد و سه تا ده سال حبس بنابراین برخلاف آنچه در فیلم مطرح می شود، قصاص در کار نیست و اگر مبنا را بر قتل هم عمدی باشد، قیم اختیار قانونی ندارد بلکه حسب ماده ۳۵۶ قانون مجازات اسلامی ولی دم، ولی فقیه است که به رییس قوه قضاییه تفویض نموده است.»
او تصریح کرد: «فیلم «جاندار» بر مبنای قتل عمدی ساخته شده در حالیکه قتل شبه عمدی بوده است.»
«قسم»
معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی تهران از فیلم «قسم» به عنوان یک نمونه خوب فیلمهای قضایی در جشنواره نام برد و گفت: «این فیلم کاملاً درباره یک پرونده قضایی بود و در زمینه موضوع «قسامه» بود که به نظر میرسد، همه در این زمینه مطلع نباشند و بهواسطه فیلم آگاه میشوند.
شهریاری ادامه داد: «در این فیلم بسیار دقیق و جزیی مباحث حقوقی مطرح شد، درست است که در آن دادگاهی نشان داده نشد، اما به خوبی به مساله قسامه و مباحث حقوقی آن پرداخته بود که نشان میداد، کارگردان از مشاوران حقوقی و قضایی استفاده کرده است.»
این صاحبنظر با اشاره به فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار هم گفت: «در شروع فیلم متوجه شدم که این پرونده، پروندهای است که خودم قتل آن را رسیدگی کردم اما فیلمساز اطلاعات پرونده را از اینجانب نگرفته بلکه از شخص دیگری گرفته است. در حالیکه خوب به آن پرداخت شده است، اما ای کاش عیناً همان را نمیساختند و حداقل اسامی را واقعی نمیگذاشتند تا حداقل برای این خانواده در ایران نزد افکار عمومی مشکلی بوجود نیاید و متاسفانه مطلع شدم، خانواده هم در جریان نبودند.»
قاضی شهریاری در پایان تاکید کرد: «اگر نقدی مطرح شد نافی این نیست که ما نیمه پر لیوان را نبینیم و باید از دوستان سینماگر که به این موضوعات توجه میکنند، تشکر کنیم و ما در اینجا بیشتر مباحث قضایی و حقوقی را بطور تخصصی مطرح کردیم.»
۵۷۵۷
منبع