امید کرمانی‌ها: با وجودی که قریب به ۵ سال و نیم از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ می گذرد هنوز تحلیل ها درباره اینکه چرا شورای نگهبان مرحوم هاشمی رفسنجانی را ردصلاحیت کرد، ادامه داد. برخی معتقدند «این جزء اختیارات شورای نگهبان است» و برخی دیگر نیز می گویند «این اتفاق خدشه به نظام بود». در سالروز وفات مرحوم هاشمی رفسنجانی نظر محمدرضا باهنر را درباره این موضوع جویا شدیم.

محمدرضا باهنر درباره تداوم حرف و حدیث های مربوط به ردصلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به خبرآنلاین گفت: الان یکسری مسائل را از قدیم نباید نبش قبر کرد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان از جهت ساختاری باید در بررسی صلاحیت ها دقت بیشتری کند، افزود: فرض کنید فردی مرتکب جرمی شود، دادسرا احضارش می کند، دادستان به عنوان مدعی العموم دادخواست می دهد، دادگاه های بدوی و تجدیدنظر اعلام رأی می کنند، بعد از آن می تواند دیوان عالی کشور برود. حتی امکان استفاده از ماده ۱۸ رئیس قوه قضائیه را دارد. به عبارت دیگر پرونده یک نفر تا به نتیجه عادلانه برسد ممکن است ۵ سال طول بکشد تا دادگاه های مختلف برگزار و معلوم شود، محرومیت او از حقوق اجتماعی حقش است یا خیر.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به اشکالات ساختاری بررسی صلاحیت ها، یادآور شد: شورای نگهبان ظرف یک ماه باید صلاحیت ۱۲ هزار نفر را رسیدگی کند، خوب معلوم است زمان کافی ندارد. در خیلی کشورها این کارها را احزاب انجام می دهند. یعنی حزب نمی گذارد، آدمی بالا بیاید که صلاحیت نداشته باشد.

وی ادامه داد: اعضای شورای نگهبان که کف دست شان را بو نکردند که بگویند این فرد تأییدصلاحیت و آن فرد ردصلاحیت شود. البته آنها براساس امکانات و فرصت زمانی در اختیارشان حداکثر تلاش خود را انجام می دهند اما باز هم امکان دارد از ۶ هزار نفری که مثلا ردصلاحیت شدند ۵۰۰ تا هزار نفر شایسته ردصلاحیت نبودند.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: اینکه ردصلاحیت مرحوم آقای هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ درست بود یا خیر؟ حتی مقداری می خواهم فراتر بگویم. الان قانون انتخابات طوری است که مثلا هزار نفر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کنند، طبیعی اش آن است که از این تعداد ۵-۶ نفر در نهایت بمانند اما بعضی می گویند «مهندسی انتخابات شده، حق و حقوق مردم چه می شود؟ آیا مردم حق ندارند به کسان دیگری غیر از اینها رأی دهند؟»

وی افزود: در کدام نظام دموکراتیک در دنیا اجازه می دهد که هزار نفر وارد انتخابات ریاست جمهوری شوند؟ در آمریکا ۲ سال قبل از انتخابات ۱۰ نفر از حزب جمهوری خواه و ۱۰ نفر از حزب دموکرات شروع به رقابت درون حزبی می کنند تا در نهایت یک گزینه از حزب جمهوری خواه و یک نفر از حزب دموکرات در میدان انتخابات باقی می مانند. مردم هم به یکی از این دو نفر رأی می دهند.

باهنر گفت: گاهی تبلیغات آن طرفی به قدری زیاد می شود که خودمان نیز شاید باور می کنیم که شورای نگهبان دارد مهندسی انتخابات می کند. حال آنکه این طور نیست و در کشورهای دیگر احزاب هستند که مهندسی انتخابات می کنند. حالا اینکه ردصلاحیت آقای هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ مصلحت بود یا نبود؟ درست بود یا نبود؟ بهتر است الان خیلی وارد این فضا نشوم.

۲۱۴۲۱۴

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 248



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها