به گزارش خبرگزاری سینماسینما، شنبه ۱۷ فروردین روز خداحافظی با جمشید مشایخی هنرمند پرآوازه دنیای بازیگری است. او که سالیان دراز بر صحنه تئاتر، پرده سینما و صفحه تلویزیون خاطرات ماندگاری برای چند نسل ساخت، ۱۳ فروردین دار فانی را وداع گفت.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی رییس‌ سازمان سینمایی در مراسم تشییع پیکر جمشید مشایخی حضور دارند. بهمن فرمان‌آرا، علی نصیریان، ایرج راد، اصغر همت و داریوش فرهنگ برخی از هنرمندان حاضر در این مراسم هستند.

مراسم با سخنرانی شهرام گیل آبادی, مدیر عامل خانه تئاتر آغاز شد. گیل آبادی در گرامیداشت مشایخی گفت: «آخرین نصیحت استاد جمشید مشایخی به ما این بود که باید صدای قلب‌مان را بشنویم و صادقانه به مردم خدمت کنیم.
در این زمانه سخت هنرمندان باید یار و یاور مردم باشند. آغاز این بهار دهشتناک با سیل ویرانگر و سفر این هنرمند مردمی همراه بود و خانواده او بر خود می‌بالد که پیشاهنگ یاری رسانی به مردم کشورش باشد. بهترین سرسلامتی برای خانواده عزیز مشایخی امتداد راه هنرمندانه جمشید مشایخی است و خانه تئاتر بر خود لازم می داند اندیشه‌های این بزرگمرد را همواره آویزه گوش خود کند.»

ایرج‌ راد:‌ مشایخی زنده است و زنده خواهد ماند

ایرج راد سخنران بعدی این مراسم بود که با اشاره به خدمات اهالی فرهنگ گفت: «عزیزان ارزشمندی سال‌ها به فرهنگ کشور عاشقانه خدمت کردند که از میان ما یکی یکی می‌روند و جمشید مشایخی هم رفت. آن‌ها همه وجودشان را برای مردم می‌گذارند و جمشید مشایخی عاشق مردم بود.

او ادامه داد: «او همواره می‌گفت عاشق ایران هستم و به خاطر فرهنگ و مردم، زندگی خود را  ۶۰ سال بی‌وقفه وقف هنر کرد. امروز همه با عشق در این مراسم حضور داریم برای لحظاتی که با کارهای هنری اش عشق به مردم می داد.جمشید مشایخی همواره زنده خواهد بود و وظیفه ما حفظ نامش به عنوان ذکر گفتار مردم است.  نامگذاری مکان هایی به نام او در شهر کاری درست است. سنت نامگذاری سالن های تئاتر به نام ایشان رواج دارد اما چرا سالن سینما نه, چرا محله و کوچه و خیابان نه؟ پیشنهاد شده است که کوچه جیم که محل زندگی جمشید مشایخی است به نام او شود. او زنده است و زنده خواهد ماند.»

در ادامه مراسم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در جایگاه حاضر شد و گفت: «سپاسگزار همه افرادی هستم که در طول بیماری از این هنرمند نگهداری کردند. جمشید مشایخی از آنان بود که نان به نرخ روز نخورد بلکه خون جگر خورد. خون به جگری که برای فرهنگ و هنر بود. چیزی ندارم بگویم جز تسلیت به خانواده‌اش.»

علی نصیریان: این اتفاق ضربه بدی به من وارد کرد

علی نصیریان هم که سابقه دوستی دیرین با مشایخی دارد درباره او گفت: « من این چند وقت حال خوشی نداشته و ندارم برای اینکه همسرم را از دست دادم که یار و یاورم بود، انتظامی و رشیدی را از دست دادم‌ و الان‌ مشایخی. من از این‌ها بودم و درگذشت آنها ضربه بزرگی به پیکره من زد. ما بیش از ۶۰ سال با هم بودیم.»

نصیریان در بخشی از سخنانش گفت:‌ «در هر دوره استعدادی وجود دارد ولی هیچ کس جای جمشید مشایخی را نمی‌گیرد.»

جمشید مشایخی اهل صداقت راستی بود

سام مشایخی پسر جمشید مشایخی در پایان مراسم گفت: «نمی‌دانم چرا در حال صحبت هستم. ذهنم به هم ریخته است. دوست داشتم از مردم عزیز و مهربان مان که قدر هنر و هنرمندان را می دانند تشکر کنم. مطمئنم پدرم هم خوشحال است چون همیشه می گفت خاک پای ملت است و صادقانه می‌گفت، هر چند برخی به او ایراد می‌گرفتند.

همه دوست دارند بگویند جمشید مشایخی کمال الملک سینمای ایران است ولی ما که کمال الملک داشتیم. ایشان خودش بود، ادا در نمی‌آورد و اهل صداقت و راستی بود. اگر ایشان خودش این جا بود این شعر را برایتان می خواند:
من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان ،‌ قال و مقال آدمی می‌کشم از برای تو.»

در نهایت مراسم با برگزاری نماز میت بر پیکر جمشید مشایخی به امامت حجتالاسلام سیدمحمود دعایی به پایان رسید. پیکر جمشید مشایخی برای خاکسپاری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) منتقل شد.

منبع: خبرآنلاین

hotnewsفرهنگ و هنر5 سال پیش • dahio.com • 91



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها