روزنامه هفت صبح – بهنام مظاهری: به روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم و متل هرسال قطعات و آلبوم‌های زیادی در حال انتشارند که بخش زیادی از آن‌ها قطعاتی خارج از جریان اصلی موسیقی اند و اتفاقاً به نسبت خوب هم شنیده میشوند. همین چند روز چهار قطعه منتشر شد و با اینکه در زمره قطعاتی که به صورت متعارف در بخش موسیقی اصیل و پاپ دیده می‌شود، نبودند، اما متعلق به خواننده‌های بی نام و نشانی نیستند و در این مدت بسیار هم شنیده شده اند.

آرمان گرشاسبی؛ «مستم از»

آرمان گرشاسبی خواننده نام آشنای گروه چارتار مدتی است که به صورت مستقل فعالیت می‌کند. او در چند ماه اخیر دو قطعه به نام‌های «شب» و «مستم از» را با نام خود و بدون همکاری با هیچ کدام از اعضای گروه چارتار منتشر کرده است. البته فعلا خبری از دیس‌بند شدن این گروه منتشر نشده، اما آنطور که پیداست فعلا خبری از همکاری مشترک آن‌ها تخت عنوان «چارتار» نیست. «نستم از» قطعه ایست که به تازگی روی سایت‌های دانلود و پخش قرار گرفته و از لحاظ فرم و استایل تفاوت چندانی با دیگر آثار گرشاسبی که تحت عنوان چارتار منتشر می‌شد، ندارد.

بهترین تک آهنگ‌های منتشر شده در ماه اخیر

موسیقی کمی درام بیشتری به خود گرفته و استفاده از ساز و فاصله گرفتن از تنظیم‌های تمام الکترونیک الین چیزی است که به گوش می‌رسد. مود قطعه چیل اوت است و برای بیرون کردن خستگی‌های روزمره به شدت کاربرد دارد. خود گرشاسبی هم به روش همیشگی اش کار را با داینامیک پایین خوانده تا با مود موسیقی هماهنگ‌تر باشد. شعر این کار اثری از استاد محمدرضا شفیعی کدکنی است و تنظیم آن هم به صورت مشترک توسط خود گرشاسبی و بامداد افشار صورت گرفته است.


کاوه آفاق؛ «ژن»

کاه آفاق یکی از آن آرتیست‌هایی است که سال‌های زیادی در موسیقی ایران فعالیت داشته، اما این روز‌ها روند رو به رشدی در موسیقی اش اتفاق افتاده و آثارش با نظم و برنامه و به صورت مداوم در حال انتشار است. قطعه «ژن» جدید‌ترین اثر آفاق است که در چند روز گذشته هواداران او را خشنود کرده. ژن از لحاظ فرم شبیه دیگر کار‌های او است، اما این بار به نظر میرسد در ترانه رویکردی انتقادی‌تر به خود گرفته و با دست گذاشتن روی کلمه «ژن» که این روز‌ها در ادبیات سیاسی اجتماعی ایران تعابیر مختلفی از ان صورت گرفته است، قصد دارد تا به صورت زیرپوستی حرف هایش را با مخاطب در میان بگذارد.

بهترین تک آهنگ‌های منتشر شده در ماه اخیر

آفاق در این قطعه هم به روال گذشته آهنگسازی و ترانه سرایی را خودش بر عهده گرفته و تنظیم اثر هم کار دست آرمان مهربان است. شاید تنها نکته منفی این اثر کاور آن باشد که به نظر میرسد آنطور که باید و شاید با مفهوم کلی قطعه ارتباطی ندارد.


کاوه یغمایی و سیروان خسروی؛ «جای من نیستی»

«جای من نیستی» کاری است که برای سریال تازه منتشر شده «نهنگ آبی» خوانده شده که با فعالیت مشترک دو دوست قدیمی به بازار آمد. تنظیم این اثر برعهده یغمایی و خسروی بوده و از این حیث شاید شبیه هیچ کدام از قطعاتی که از این دوهنرمند شنیده ایم نباشد. به نظر میرسد سیروان در این قطعه از فضای همیشگی اش فاصله گرفته و سراغ دغدغه‌های جدیدش در نوع تولید و ارائه موسیقی اش رفته است.

بهترین تک آهنگ‌های منتشر شده در ماه اخیر

حس تعلیق در فضای کمی مریض احوال موسیقی اولین چیزی است که مخاطب را با خود درگیر می‌کند که احتمالا بخاطر فضای خود سریال باشد. خسروی چندی پیش در مصاحبه‌ای که بخشی از آن را در اینستاگرامش منتشر کرده بود توضیح داد که به دنبال تجربه‌های جدید در موسیقی اش است و به نظر می‌رسد این قطعه موقعیت مناسبی را برای چیز‌هایی که در سرش می‌پروراند دراختیارش گذاشته. فعلا نمی‌توان با قاطعیت از تغییر فصای موسیقی سیروان حرفی به میان آورد، چرا که «جای من نیستی» حاصل دو تنفکر متفاوت از هم است نهایتا باید گفت: قطعه تازه منتشرشده شاید نوعی قلق گیری مارکت و زمینه سازی برای تغییر فرم موسیقی یغمایی و به خصوص خسروی باشد.

آهنگسازی «جای من نیستی» بر عهده سیروان و زانیار است و ترانه این اثرهم توسط زانیار و هادی زینتی سروده شده. کاورفوتو این کار هم از دیگر نکات مثبت این قطعه بشمار میرود که در نوع خود جالب است.


فرواگ؛ «گل لاله لاله»

فرواگ نام هنری فرهاد مدیری (فرزند مهران مدیری) است که به تازگی در حیطه موسیقی مشغول به تولید آثارش شده است. گل لاله لاله اثری ساده و دوست داشتنی است که مطمئنا در سبد سلیقه هر مخاطب ایرانی قرار می‌گیرد. این اثر که با صدای فرهاد مشیری منتشرشده از بسیاری جهات شبیه آثار خود مهران مدیری است، چه از لحاظ صدای خواننده و چه از لحاظ سبک و سیاق موسیقی. البته شباهت صدای فرهاد مدیری به صدای مهران مدیری نکته منفی محسوب نمیشود و به نوعی اجتناب ناپذیر است.

بهترین تک آهنگ‌های منتشر شده در ماه اخیر

این شباهت صدایی را در اکثر پدر و پسر‌های موسیقی ایران شاهد هستیم (از کاوه یغمایی گرفته تا همایون شجریان). از دیگر نکات مثبت این اثر موزیک ویدئوی خوش رنگ ولعابش است که در فضای روستایی ساخته شده و شما بعد از دیدن این ویدئو احساس می‌کنید که به یک سفر کوتاه چند دقیقه‌ای رفتید. فضای ساده و بی آلایش موسیقی فرواگ مخاطب را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. شاید تنها نکته منفی این امر زمان انتشارش باشد. قطعه‌ای که شدیدا مناسب روز‌های عید و بهار است در سردترین روز‌های زمستان به انتشار رسیده و از این حیث می‌تواند به پروموت کار ضربه وارد کند.

hotnewsموسیقی5 سال پیش • dahio.com • 57



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها