به گزارش خبرآنلاین از آذربایجان شرقی، محمدرضا پورمحمدی در نشست خبری دومین جلسه شورای اطلاع رسانی ستاد استانی کرونا، مجموع فوت شدگان استان ناشی از ویروس کرونا را ۱۶۶ نفر اعلام و اضافه کرد: طبق آخرین آمارها در حال حاضر تعداد مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی بیش از یکهزار و ۶۸۸ نفر است که از این تعداد بالغ بر ۸۰۰ نفر بهبود یافته و مراحل درمان تکمیلی خود را می گذارنند.
وی با بیان اینکه تمامی بیمارستان های استان آمادگی پذیرش بیماران کرونایی را دارند، گفت: کشور ما از زیرساخت های بسیار مناسب برای مقابله  با این ویروس برخوردار است و تاکنون آمارها نشان داده بهترین نوع مدیریت را در ایران شاهدیم که به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی خواستار بهره مندی از تجربیات ایران برای مقابله با این ویروس شده است.
پورمحمدی آمار قابل ملاحظه بهبود یافتگان کرونا در آذربایجان شرقی را گامی موثر و مفید در راه مبارزه با این ویروس قلمداد کرد و اظهار داشت: در حالی که آمارهای جهانی تنها ۲۰ درصد بهبودی در میان مبتلایان به کرونا را نشان می دهد این عدد در ایران معادل ۳۰ درصد است که رتبه آذربایجان شرقی در این حوزه بالاتر از متوسط کشوری است.
پورمحمدی در ادامه با اشاره اجرای طرح غربالگری و بسیج ملی مبارزه با کرونا، اظهار کرد: این طرح با همکاری بسیج و سپاه پاسداران اجرا شده و در طول ۱۰ الی ۱۵ روز حدود ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور غربالگری شده‌اند.
وی اجرای طرح غربالگری در آذربایجان شرقی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان و بسیج را بسیار خوب برشمرد و گفت: این طرح با جدیت پیگیری می شود و تاکنون از جمعیت بیش از ۴ میلیونی استان بیش از ۸۲ درصد شامل ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این طرح غربالگری شده اند و به جز شهرستان های تبریز و میانه در سایر شهرستان ها  بیش از ۹۵ درصد مردم غربالگری شده اند.
پورمحمدی در ادامه میزان مشارکت مردم شهرستان های تبریز، میانه و مراغه در طرح غربال گری را به ترتیب ۶۸ و ۸۵ درصد اعلام کرد.
به گفته استاندار آذربایجان شرقی، بر اساس نتایج به دست آمده در اجرای این طرح تاکنون تعداد ۱۱۰ هزار نفر از جمعیت آذربایجان شرقی دارای بیماری  های زمینه ای و جسمانی تشخیص داده شده اند که از این تعداد ۷۷ هزار نفر از طریق تماس های تلفنی تحت مراقبت هستند و از این تعداد نیز ۳۰ نفر در بیمارستان های استان بستری و تعداد ۱۰۲ نفر نیز درمان سرپایی شده اند.
پورمحمدی با بیان اینکه تاکنون تنها یک سوم ظرفیت‌ تختهای در نظر گرفته شده برای بیماران کرونایی پر شده است، اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت کافی داریم و چندین مرکز تکمیل درمان نیز راه اندازی شده است.
وی از افتتاح مرکز تکمیل درمان ۴۰۰ تخت خوابی در صبح روز پنجشنبه، چهاردهم فروردین ماه خبر داد.
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به جایگاه این استان از نظر شیوع ویروس کرونا در کشور، اظهار کرد: رتبه بندی‌های مختلفی در این خصوص وجود دارد که از نظر قدر مطلق مبتلایان، آذربایجان شرقی در رتبه نهم و از نظر تعداد مبتلایان نسبت به هر ۱۰ هزار نفر جمعیت در رتبه شانزدهم و هفدهم قرار دارد.
وی گفت: متاسفانه در استان ما نیز ۲۴ نفر بر اثر مسمومیت الکلی فوت شده و حدود ۲۰۰ نفر نیز به این دلیل به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که نیروی انتظامی برخورد و پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام می‌دهد.
فعالیت واحدهای تولیدی از ۱۶ فروردین ماه بلامانع است
استاندار آذربایجان‌ شرقی با اشاره به اجرای دقیق طرح فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی در آذربایجان شرقی با بیان اینکه این طرح نیز به خوبی در سراسر استان اجرایی می شود، افزود: نماد اجرای دقیق این طرح ملی روز ۱۳ بدر اتفاق افتاد که شهروندان عزیز با رعایت مقررات اعمال شده نشان دادند که برای مقابله با شیوع ویروس کرونا هم راستا و همگام با مسوولان حرکت می کنند.
پورمحمدی با اشاره بر اینکه طرح فاصله گذاری اجتماعی تا ۲۰ فروردین ماه تدوین شده است، اظهار داشت: در صورتی که شرایط به شیوه کنونی ادامه یابد، این طرح تا اواخر فروردین و شاید اوایل اردیبهشت ماه تداوم یافته و سپس شرایط مبارزه با ویروس کرونا به سمت مدیریت کنترل شده هدایت شود.
وی با بیان اینکه احتمال دارد مدارس و دانشگاه‌ها از بیستم فروردین ماه به بعد بازگشایی شوند، گفت: آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها آموزش غیرحضوری را شروع و دانشگاهها نیز امکان حذف ترم، تقلیل واحد و معرفی به استاد را فراهم کرده‌اند.
محمدرضا پورمحمدی خاطرنشان کرد: تعداد مبتلایان در گروه سنی مدارس کم است، اما در مورد دانشگاه‌ها، دانشجویان ناگزیر به مسافرت بین شهرهای مختلف هستند و این مساله می تواند مشکل ساز شود.
وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در مورد فعالیت مطب‌های پزشکان و مراکز دندان پزشکی اعمال نکرده‌ایم، گفت: قبل از اجرای طرح فاصله‌ گذاری اجتماعی، تعدادی اقدام به تعطیلی مطب‌هایشان کرده بودند که تذکر گرفتند، باید نظارت‌ها در این خصوص بیشتر شود.
استاندار آذربایجان‌ شرقی در ادامه با بیان اینکه فعالیت واحدهای تولیدی از ۱۶ فروردین ماه بلامانع است، اظهار کرد: واحدهای تولیدی با لحاظ کردن دقیق پروتکل بهداشتی می‌توانند فعالیتشان را آغاز کنند.
وی، اضافه کرد: کمیته اقتصادی ستاد استانی کرونا در مورد واحدهای تولیدی هم که انبارهایشان پر بوده و بازار نیازی به تولید بیشتر ندارد، تصمیم گیری خواهد کرد.
وی با اشاره به در نظر گرفتن اعتبار ۱۰ میلیارد دلاری برای کمک به واحدهای تولیدی متضرر از کرونا، گفت: این مبالغ در قالب بسته‌های حمایتی تسهیلات بانکی برای اقشار آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته شده است، اما تسهیلات ارزان قیمت به کارخانه‌هایی که به بهانه شیوع کرونا تعدیل نیروی انسانی کنند، تعلق نمی‌گیرد و چنین بهانه‌هایی به هیچ عنوان مقبول نبوده و باید ستاد کرونا تایید کند.
پورمحمدی در ادامه به تخصیص اعتبار ۷۵ هزار میلیارد تومانی به منظور کمک به کسب و کارهای متضرر از کرونا، اشاره کرد و افزود: چنین تدابیری در شرایط تشدید تحریم و افزایش قیمت ارز و کمبود نقدینگی تا حدودی مشکل تولید کنندگان را حل و فصل کرده و سبب تسهیل کسب و کار خواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه مایحتاج شش ماه آینده مردم استان در انبارها ذخیره شده است، گفت: از نظر مواد غذایی و کالاهای استراتژیک وضعیت بسیار خوبی داریم؛ بطوریکه بسیاری از تولید کنندگان، نگران به فروش نرفتن محصولاتشان هستند.
وی از تلاش برای تشکیل ستاد مشاوران اقتصادی پسا کرونا در استان خبر داد و افزود: در این ستاد تلاش خواهد شد تا با بهره‌گیری از اقتصاددانان استان در راستای رفع موانع و انجام اقداماتی مانند راه اندازی صندوق‌های توسعه و ورود به بازار بورس هم فکری شود و واحدهای تولیدی نیز باید نوآوری خود را داشته باشند.
 استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر ضرورت بهره‌مندی واحدهای تولیدی از واحدهای تحقیق و توسعه، اضافه کرد: داشتن واحدهای تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی سبب می‌شود تا این واحدها خودشان را با تغییرات روز تطبیق داده و برای چنین بحران‌ها و شرایطی مانند شروع کرونا آمادگی لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی صادرات با وجود تحریم‌های ظالمانه، خاطرنشان کرد: همت و تخصص تولیدکنندگان در کنار سیاست‌های دولت باعث شد در چنین شرایطی میزان صادرات افزایش پیدا کند.
ستاد استانی کرونا تابع دستورات و اختیارات ستاد ملی است
استاندار آذربایجان شرقی، با بیان اینکه بخش عمده ای از مشکلات حاضر ناشی از عدم رعایت برخی مقررات در چهارشنبه آخر سال و خریدهای شب عید بوده، اظهارکرد: از ۵ فروردین تاکنون روند صعودی مبتلایان و فوت شدگان ویروس کرونا تا حدودی کاهش یافته است به گونه ای که حداکثر ۹ نفر فوتی و ۹۰ ابتلا را روزانه شاهد بوده ایم که اگر این شیب کند افزایشی کنونی در روزهای آینده ادامه یابد به کنترل بیماری در روزهای آینده بسیار خوش بین هستیم.
پورمحمدی به موضوع تصمیم گیری ستادهای استانی کرونا اشاره کرد و با بیان اینکه تصمیمات کلان در این زمینه توسط ستاد مرکزی گرفته می شود، اختیارات استانداران با وظایف محوله را نامتوازن خواند و اظهار داشت: این اختیارات به هیچ عنوان با مسوولیت های استانداران که باید پاسخگوی تمام مسایل استان باشد، همخوانی ندارد و این امر نیز به نوع و نظام مدیریت بخشی کشور باز می گردد.
وی افزود: تمامی اقدامات در خصوص مقابله با ویروس کرونا از طریق شورای عالی امنیت ملی به ستاد ملی تفویض اختیار شده و از طریق ستاد ملی نیز به ستاد استانی ابلاغ می‌شود و در این خصوص نمی‌توان قبیله‌ای عمل کرد.
وی در پاسخ به گلایه‌های مردم از تعطیل نکردن بازار و مغازه‌های تبریز در اوایل شیوع ویروس کرونا در این استان، گفت: اختیارات استانداران در حوزه ویروس کرونا محدود و ستاد استانی کرونا تابع ستاد ملی بوده و تمامی دستورات و اختیارات باید از ستاد ملی به استان‌ها داده شود، مدیریت متمرکز در این زمینه حاکم است و البته تصمیمات ستاد مرکزی لازم الاجراست.
وی اضافه کرد: در مورد تعطیلی بازارها و اصناف تنها توانستیم به منظور ضدعفونی بازار را چند روزی تعطیل کنیم و سپس در چارچوب اختیارات ستاد ملی کرونا فقط خروجی‌های استان را با هماهنگی استان‌های همجوار کنترل کرده و بعد از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز ورودی‌های استان کنترل شد.
استاندار آذربایجان شرقی متذکر شد: هر تصمیمی مانند دارو، عوارض جانبی داشته و باید با ملاحظه اصناف و کسبه و هماهنگ با ستاد ملی کرونا گام برمی‌داشتیم.
وی افزود: تعطیلی کل بازار و اصناف و شهر در صورتی امکان پذیر بود که مردم از نظر مادی به مدت  یک ماه تامین می‌شدند، در این صورت نیز مغازه‌های ما هم مانند مغازه‌های ایتالیا و اروپا خالی از محصولات می‌شد و راه اندازی مجدد تولید بسیار سخت بود.
وی در ادامه با اشاره به آخرین اقدامات به منظور کمک به اقشار آسیب دیده و ضعیف به ویژه دستفروش‌ها به دنبال شیوع کرونا، اظهار کرد: متاسفانه اطلس کاملی در این خصوص نداریم، اما اجرای طرح ناموفق جمع آوری دستفروشان سبب شناسایی حدود ۵۰۰ نفر از این گروه شد و آن‌ها جزو اولین گروه‌هایی هستند که تحت پوشش و کمک‌های شهرداری قرار خواهند گرفت.
وی اضافه کرد: دولت نیز بسته کمکی ۲۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومانی برای حدود سه میلیون نفر (۰.۵ درصد پایین‌ترین دهک جامعه) در نظر گرفته است.
پورمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: از بیمه‌ها نیز خواهش می‌کنیم تا در صورت عقب افتادن پول بیمه خویش فرمایان، مانند کارفرمایان عادی فرصت دو الی سه ماهه به آنان بدهند.
پورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش از تولید ۹۰۰ هزار ماسک توسط ۸۰ گروه مردمی در استان خبر داد.
وی در ادامه با اشاره به استقرار پست‌های کنترلی در ۸۷ نقطه با همکاری ۱۵۰۰ نفر نیرو اعم از نیروهای انتظامی، هلال احمر و بسیج، گفت: تا کنون ۶۵۰ دستگاه خودرو، جریمه و ۵۳۰ مغازه پلمپ شده‌اند.
هرچه همراهی مردم بیشتر باشد، میزان ابتلا و تلفات کم‌تر خواهد شد
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه ضمن قدردانی از همکاری اهالی رسانه استان و نقش اساسی آن‌ها در اطلاع رسانی، گفت: سیاست‌های ما باید در راستای پیشگیری و آگاه‌سازی و آموزش متمرکز شده و فعلا یافته‌ها در این حد است که هرچه همراهی مردم بیشتر باشد، میزان ابتلا و تلفات نیز کم‌تر خواهد شد.
وی، تاکید کرد: ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و پیامدهای این پدیده در ابعاد مختلف ممکن است چندین ماه همراه ما باشد و رسانه‌ها باید در شفاف سازی فضا، تبیین و تنویر افکار عمومی مانند گذشته‌ها در کنار مدیران استان باشند.
پورمحمدی به انتقادات صورت گرفته در تعدادی از رسانه ها و شبکه های اجتماعی از نوع مدیریت کرونا در آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: ما از رسانه ها انتظار داریم در مواقع بحرانی به دنبال هم افزایی باشند نه اینکه با بزرگنمایی مسائل جزئی درصدد خرده گیری بوده و استان را دچار حاشیه کنند چون معتقدیم رسانه ها جزیی از ستاد کرونای استان هستند.
وی انتقاد را حق رسانه از مدیران خواند و با بیان اینکه مدیریت آذربایجان شرقی به هیچ عنوان از انتقاد فرار نمی کند، اظهار داشت: باید بین انتقاد و فحش و ناسزا تفاوت قایل شد که متاسفانه در روزهای اخیر تعدادی از افراد که نام خود را خبرنگار گذاشته اما در هیچ رسانه ای فعالیت جدی و رسمی ندارند و از نام خبرنگار سوء استفاده کرده اند که در این مواقع ما مجبور به برخورد هستیم 
وی متذکر شد: اگر انتظار احترام داریم، احترام باید متقابل باشد. نه از رسانه‌ها شکایت کرده‌ایم و نه شکایت خواهیم کرد. معتقد هستیم نباید با رفتارهای سلبی با رسانه و فضای مجازی برخورد کرد.

46

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 38

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها