مهدی درستی: اکران نوروزی سینمای ایران، امسال درگیر پیچیدگی خاصی شد و تصمیم‌گیری درباره فیلم‌هایی که در نهایت در نوروز ۹۸ روی پرده سینماهای کشور می‌روند، تا روز چهارشنبه ۲۲ اسفند به درازا کشیده شد تا در نهایت هفت فیلم نهایی که در نوروز روی پرده می‌روند، معرفی شدند.

طولانی شدن پروسه انتخاب فیلم‌ها، امسال بی‌سابقه بود، همچنین انتخاب‌های گزینشی و لحظه به لحظه فیلم‌های متقاضی باعث شده بود تا به نوعی شاهد سردرگمی و بلاتکلیفی در اکران نوروز ۹۸ سینماهای کشور باشیم. از طرفی اصرار بر حضور فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره فجر نیز بر تاخیر روند انتخاب فیلم‌ها تاثیرگذار بود زیرا که باعث شده بود تا جلسات شورای‌عالی اکران نیز بی‌نتیجه به پایان برسد.

به همین دلیل در گفت‌وگو با غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش، مروری بر روند انتخاب فیلم‌های اکران نوروز داشتیم و علت تاخیر و طولانی شدن پروسه این انتخاب را جویا شدیم.

۱۴ متقاضی اکران نوروز چگونه به هفت فیلم رسیدند؟

وضعیت اکران نوروزی امسال نسبت به سال‌های گذشته متفاوت بود و فهرست نامزدهای اکران تا آخرین لحظات نیز دستخوش تغییرات بسیاری شد. این مسئله باعث شد تا در نهایت اکران نوروزی با تاخیری چند روزه آغاز شود و سازندگان فیلم‌های متقاضی برای برنامه‌ریزی جهت تبلیغ و اکران فیلم‌هایشان سردرگم باشند.

البته بخشی از این مسئله ناشی از تصمیم صاحبان آثار برای بازارگرمی و جذب مخاطبان بود، در واقع فیلم‌های متقاضی بدون آنکه اکرانشان در نوروز ۹۸ قطعی باشد، اخباری را مبنی بر به نمایش درآمدن فیلم‌هایشان منتشر و نام فیلم خود را به عنوان گزینه نهایی مطرح کردند؛ در حالی‌که غلامرضا فرجی، سخنگوی کارگروه اکران به خبرآنلاین گفته بود که تنها «متری شیش و نیم» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره فیلم فجر گزینه قطعی اکران نوروز است.

با این حال پس از جلسات متوالی شورای‌عالی اکران، اسامی ۱۴ فیلم به عنوان نامزدهای نهایی اکران نوروز به این ترتیب معرفی شدند: «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی، «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی، «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان، «زیر نظر» اثر مجید صالحی، «تگزاس ۲» به کارگردانی مسعود اطیابی، «زندانی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی، «ایکس لارج» به کارگردانی محسن توکلی، «ژن خوک» ساخته سعید سهیلی، «چهار انگشت» اثر حامد محمدی، «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، «درخونگاه» ساخته سیاوش اسعدی، «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی، «زهرمار» ساخته سیدجواد رضویان و «پیشونی سفید ۳» به کارگردانی سیدجواد هاشمی.

در جلسه امروز (چهارشنبه ۲۲ اسفند) شورای صنفی نمایش، در نهایت از میان این ۱۴ اثر متقاضی، هفت فیلم بلیت شان برد و به عنوان گزینه‌هایی نهایی نوروز ۹۸ معرفی شدند که عبارتند از «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی در گروه سینمایی آستارا، «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی در گروه سینمایی استقلال، «چهارانگشت» اثر حامد محمدی در گروه سینمایی زندگی، «زندانی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی در گروه سینمایی آزادی، «رحمان ۱۴۰۰» ساخته منوچهر هادی در گروه سینمایی ایران، «ژن خوک» ساخته سعید سهیلی در گروه سینمایی باغ کتاب و «پیشونی سفید ۳» اثر سیدجواد هاشمی در گروه سینمایی فرهنگ.

غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره چگونگی رسیدن به این ترکیب برای اکران نوروز ۹۸، به خبرآنلاین گفت: «فیلم‌هایی که به عنوان نامزدهای اکران نوروزی معرفی شده بودند، شامل تمامی ژانرها می‌شدند و در لیست اولیه هم قرار داشتند اما نکته حائز اهمیت در زمینه انتخاب فیلم‌های نهایی، توافقی بود که صاحبان آثار با سینماداران و توزیع کنندگان داشته و با آن‌ها قرارداد بسته بودند. ارائه این قرارداد به شورای صنفی نمایش، اولویت انتخاب فیلم‌ها در کنار داشتن پروانه نمایش بود و آثاری که به عنوان فیلم‌های اکران نوروز ۹۸ انتخاب شدند، دارای این ویژگی بودند.»

علت تاخیر در اعلام فیلم‌های نهایی اکران نوروز

امسال پروسه انتخاب فیلم‌های اکران نوروز ۹۸ بسیار طولانی شد و جلسات متعددی نیز جهت تعیین فیلم‌ها برگزار شد اما همه جلسات بدون جمع‌بندی به پایان رسید. 

به نظر می‌رسید علت تاخیر رخ داده نظرات متفاوتی بود که درباره فیلم‌های نهایی اکران مطرح شده بود، همچنین پافشاری بر حضور فیلم‌های به نمایش درآمده در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر باعث شده بود تا جلسات بدون نتیجه به پایان رسیده و اسم فیلم‌های نهایی اعلام نشود.

فرجی در پاسخ به خبرآنلاین، درباره علت به تاخیر افتادن اعلام اسامی فیلم‌های اکران نوروزی، این‌طور توضیح داد: «اصلی‌ترین عاملی که باعث به تاخیر افتادن پروسه انتخاب فیلم‌هایی که در اکران نوروز روی پرده می‌روند، مربوط به بحث آیین‌نامه بود، به دلیل اینکه در آیین‌نامه تغییر سرگروه داشتیم و پردیس سینمایی کورش و سینما ماندانا از سرگروه‌های اکران نوروزی کنار گذاشته شدند، جلسات طولانی‌تر و تصمیم گیری درباره روند اکران نوروزی با تاخیر همراه شد.»

او در پاسخ به اینکه به چه دلیل این دو سینما از سرگروه‌های اکران نوروز کنار گذاشته شدند، بیان کرد: «این تصمیمی بود که در شورای‌عالی اکران گرفته و همین مسئله باعث وقفه‌ در تصمیم‌گیری برای فیلم‌های اکران نوروزی شد.»

حضور تنها دو فیلم جشنواره سی و هفتم در میان فیلم‌های نوروزی

با وجود آنکه طبق اعلام ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و رییس شورای‌عالی اکران قرار بر این بود که اولویت اکران نوروزی با فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر باشد، اما در ترکیب نهایی اعلام شده تنها نام دو فیلم حاضر در جشنواره سی و هفتم یعنی «متری شیش و نیم» و «تنگه ابوقریب» به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد این تصمیم آنچنان در انتخاب فیلم‌های اکران نوروز ۹۸ مدنظر قرار نگرفته است.

سخنگوی شورای صنفی نمایش، در این باره گفت: «شورای صنفی نمایش تعداد فیلم‌های متقاضی اکران نوروزی را به شورای‌عالی اکران سینماها اعلام کرد و در نهایت پس از جمع‌بندی‌ها و نظرات مطرح شده در شورا تصمیم بر این شد که ترکیب فیلم‌های اکران نوروز ۹۸ به شکلی باشد که دربردارنده فیلم‌های جشنواره و متقاضیان اکران نوروز باشد تا ترکیب متنوعی را مقابل مخاطبان و علاقه‌مندان قرار دهد.»

او همچنین در پاسخ به این‌که آیا حوزه هنری به دلیل اکران نوروزی «زندانی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی، دست از اصرار برای اکران فیلم «دیدن این فیلم جرم است» کشیده است، گفت: «در شورای صنفی نمایش موظف هستیم فیلم‌هایی که پروانه نمایش داشتند را برای اکران مورد بررسی قرار دهیم و پس از آن ثبت قرارداد فیلم‌ها با سینماداران و پخش‌کنندگان مبنای تصمیم گیری برای اکران فیلم‌هاست. تا به امروز که جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد، فارغ از وضعیت پروانه نمایش این فیلم، هیچ قراردادی از سوی سازندگان به شورا ارائه نشد و به همین دلیل این فیلم از گزینه‌های اکران کنار گذاشته شد.»

فرجی همچنین تاکید کرد: «فیلم «دیدن این فیلم جرم است»، جزو نامزدهای نهایی بود اما قراردادی از سوی آن‌ها ارائه نشد و این‌طور نبود که یک فیلم برای اکران فیلم دیگر عقب‌نشینی کند.»

اینک که فهرست فیلم‌های اکران نوروزی با تاخیر اعلام شده و قرار است این آثار سه روز دیگر  (۲۵ اسفند) روی پرده بروند، باید دید این بی‌نظمی بر گیشه اکران نوروز تاثیر منفی خواهد گذاشت یا نه.

۵۷۲۴۳

منبع

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 144



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها