وزیر امور خارجه ایران ۲۷ خردادماه برای حضور در اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا و به دعوت مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به این کشور سفر کرد.  ظریف در حاشیه این اجلاس با تعدادی از مقامات عالیرتبه و وزرای امور خارجه شرکت کننده دیدار و گفتگو داشت و همچنین در اجلاس سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و افغانستان شرکت کرد.

روز جمعه ۲۸ خرداد، مجمع دیپلماسی آنتالیا با سخنرانی رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه افتتاح شد؛ نشستی که در آن  مقامات عالی رتبه کشور ها، وزیران امور خارجه، رییسان سازمان‌ های بین‌المللی و منطقه‌ای و دیپلمات‌ های برجسته شرکت  داشتند.قبل و بعد از برگزاری مجمع دیپلماسی آنتالیا ظریف دیدارهایی با برخی مقامات شرکت کننده در اجلاس داشت که در ادامه جزئیات آن را می خوانید:

دیدار با عبدالله عبدالله و تاکید بر ضرورت برگزاری گفتگوهای بین الافغانی

ظریف در آغاز دیدارهای خود با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان دیدار کرد.در این دیدار ظریف ضمن ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی افغانستان، بر ضرورت برگزاری گفتگوهای بین الافغانی تاکید کرد.عبدالله عبدالله نیز در این ملاقات ضمن قدردانی از تلاشهای سازنده جمهوری اسلامی ایران آخرین وضعیت موجود در افغانستان را تشریح کرد.

اعلام آمادگی ایران برای توسعه اقتصادی بین تهران و بغداد 

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه برنامه های سفر خود به ترکیه با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار ظریف ضمن ابراز خوشحالی از توافقات مربوط به همکاری های ریلی شلمچه-بصره، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور تاکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری لزوم افزایش همکاری های منطقه ای کشورهای همسایه در برقراری امنیت منطقه ای، از آغاز مذاکرات امنیتی منطقه ای استقبال نمود. وزیر امور خارجه عراق نیز در این ملاقات، ضمن سازنده خواندن همکاری های اقتصادی دو کشور ایران و عراق، از مساعدتهای جمهوری اسلامی ایران در توسعه این همکاری ها قدردانی کرد.

تاکید ایران بر حمایت از صلح و ثبات در افغانستان

برنامه بعدی ظریف دیدار با با صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه اسبق افغانستان و از رهبران جمعیت اسلامی این کشور بود. ظریف در این دیدار ضرورت همکاری های تمامی جریانهای افغانستان در مقابله با وضعیت نامساعد امنیتی این کشور را یادآوری کرد. وزیر خارجه کشورمان همچنین بر ادامه سیاست کشورمان در حمایت از صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرد. صلاح الدین ربانی نیز در این دیدار ضمن تشریح آخرین وضعیت افغانستان بر جایگاه جمهوری اسلامی ایران در کمک به برقراری صلح و امنیت در این کشور تاکید کرد.

دیدار مهم ظریف با بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا / تاکید بر رفع تحریم های ظالمانه آمریکا

همچنین روز پنجشنبه نیز وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا، با جوزف بورل ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و به تبادل نظر پرداخت. در این دیدار ظریف ضمن مرور آخرین وضعیت مذاکرات جمهوری اسلامی ایران در وین بر رویکرد کشورمان در خصوص لزوم رفع تحریم های آمریکا و عدم امکان مذاکره مجدد در مورد برجام تاکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تجریه تلخ مردم ایران در مورد عهدشکنی آمریکا در زمان ترامپ، ابراز امیدواری کرد تا مذاکرات در حال انجام در وین، نتیجه بخش باشد.  ظریف در ادامه به تشریح وضعیت جاری در افغانستان پرداخته و وجود اختلاف در بین دولت و جریان های سیاسی دیگر را یکی از مشکلات جدی در برخورد با ناامن سازی افغانستان دانست. جوزف بورل نیز در این دیدار ضمن ابراز امیدواری نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات وین، به مرور آخرین وضعیت خاورمیانه، افغانستان و آمریکای لاتین پرداخت.
 

قدردانی وزیر خارجه ونزوئلا از کمک‌های ایران در دیدار با ظریف

وزیر خارجه ونزوئلا در دیدار با همتای ایرانی در آنتالیا از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به این کشور در روزهای سخت قدردانی کرد. خورخه ارئاسا نیز در این ملاقات به تحریم های آمریکا علیه این کشور و ایجاد مشکل در مسیر تامین واکسن ضد کرونا اشاره کرده و صمن تقدیر از همراهی کشورمان با دولت و ملت ونزوئلا،  کمک رسانی جمهوری اسلامی ایران در روزهای سخت و اعزام نفتکش ایرانی به این کشور  را بعنوان جشن مردمی ونزوئلا و روزی فراموش نشدنی دانست. وزیر امور خارجه کشورمان نیز ضمن یادآوری کارشکنی های غیرقانونی امریکا در اجرای توافقات برجام به تشریح آخرین وضعیت مذاکرات جمهوری اسلامی ایران در وین پرداخت. ظریف همچنین در ملاقات با خورخه ارئاسا، به بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه و موضوعات منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دوطرف پرداخت.
 

تاکید وزیران خارجه ایران و کرواسی برای از سرگیری روابط تجاری

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با وزیر خارجه کرواسی، بر علاقه مندی کشورمان جهت توسعه روابط اقتصادی با کرواسی تاکید کرد. ظریف با اشاره به اینکه شرکتهای متعدد ایرانی دارای روابط اقتصادی با کرواسی، بدلیل تحریم های آمریکا با مشکلاتی روبرو شده اند، ابراز امیدواری نمود تا مجددا تعاملات خود را با زاگرب از سر بگیرند. در این ملاقات آخرین وضعیت مذاکرات وین، از سوی وزیر خارجه کشورمان تشریح گردید. رادمان وزیر خارجه کرواسی نیز در این ملاقات با اشاره به تاریخ و فرهنگ غنی ایران، بر علاقه مندی کشور کرواسی جهت تعمیق روابط به ایران تاکید نمود. وزیر خارجه کرواسی ضمن تبریک پیروزیهای اخیر تیم ملی فوتبال ایران، حضور مربی کروات در ایران را موجب خوشحالی دانسته و برای تیم فوتبال ایران آرزوی موفقیت های بیشتر کرد.
 

آغاز سخنرانی ظریف در مجمع دیپلماسی آنتالیا

پس از دیدارهای دوجانبه ظریف نوبت به سخنرانی وزیر خارجه ایران در مجمع دیپلماسی آنتالیا رسید. ظریف در این اجلاس در مورد دکترین همسایگی جمهوری اسلامی ایران سخنرانی و سیاست های کشورمان در این خصوص را تشریح کرد.

تاکید وزیرخارجه افغانستان بر ضرورت همکاری های  دو جانبه و منطقه ای با ایران

دیدارهای ظریف پس از شرکت و سخنرانی در مجمع دیپلماسی آنتالیا ادامه داشت. در همین راستا وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا، با سراج الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان ملاقات کرد. در این ملاقات ظریف بر اراده کشورمان به توسعه روابط حسنه با تاجیکستان تاکید کرد. وزیر امور خارجه با اشاره به وضعیت افغانستان، تاکید کرد که همکاری های تهران – دوشنبه در مبارزه با بی ثبات سازی منطقه امری ضروری بوده و لازم است تا دو کشور برای جلوگیری از ناامن شدن افغانستان، همکاری نزدیک داشته باشند.ظریف با اشاره به انتخابات موفق ریاست جمهوری کشورمان، ابراز اطمینان کرد روند همکاری های کشورمان با تاجیکستان، با سرعت ادامه خواهد داشت.وزیر خارجه کشورمان همچنین مراتب تشکر خود از رحمان، رییس جمهور تاجیکستان بابت مساعدت جهت آزادی دو نفر زندانی ایرانی در تاجیکستان را به وزیر خارجه تاجیکستان ابلاغ نمود. مهرالدین نیز در این ملاقات ضمن ارزشمند خواندن رویکرد جمهوری اسلامی ایران در توجه به تحولات منطقه بویژه افغانستان، بر ضرورت تعاملات دو کشور در حوزه های دو جانبه و منطقه ای تاکید نمود.

گفتگو و تبادل نظر با وزرای خارجه کویت و افغانستان در موضوعات دوجانبه و منطقه ای

 وزیر امور خارجه ایران در ادامه با وزیر امور خارجه کویت در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا دیدار کرد. در دیدار ظریف با وزیر خارجه کویت، دو طرف در مورد موضوعات دوجانبه و منطقه ای تبادل نظر کردند.بررسی آخرین وضعیت یمن، عراق، سوریه، لیبی از دیگر موضوعات مورد مذاکره و تبادل نظر در این ملاقات بود.

همچین در ادامه دیداری امروز وزیرخارجه با همتای افغانستانی خود دیدار و گفتگو کرد.در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان، وی با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت موثر در تحکیم ثبات در افغانستان، بر ضرورت همکاری همه جریانهای سیاسی داخل افغانستان در بازگرداندن امنیت با ثبات به این کشور تاکید کرد. ظریف همچنین آمادگی برگزاری هرچه سریعتر کمیسیون اقتصادی دوکشور را اعلام کرد.

محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان نیز در این دیدار ضمن ابلاغ پیام تشکر دولت افغانستان بابت ارسال کمکهای درمانی و بهداشتی و محموله های اکسیژن ، با توجه به نامساعد بودن وضعیت کرونا، خواستار تدوام مساعدتها گردید.وزیر امور خارجه افغانستان در ادامه به تشریح آخرین وضعیت امنیتی افغانستان پرداخته و آمادگی خود را جهت هماهنگی با طرف ایرانی بویژه در مورد وضعیت امنیتی مناطق مرزی و برگزاری هرچه سریعتر کمیسیون مشترک اقتصادی اعلام کرد.

تاکید وزیران خارجه ایران و لهستان بر تداوم روابط همه جانبه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با وزیر امور خارجه لهستان، با اشاره به روابط طولانی دو کشور، بر ادامه روابط همه جانبه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دو کشور تاکید کرد. وزیر امور خارجه لهستان نیز در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه دو کشور ، آمادگی توسعه روابط با کشورمان در حوزه دوجانبه و سازمانهای بین المللی را اعلام کرد.
 

توافق ایران و ترکیه درباره نشستهای سه جانبه تهران – آنکارا – باکو 

در ادامه برنامه های سفر ظریف به ترکیه وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه دیدار و گفتگو کردند. در دیدار ظریف با مولود چاووش اغلو وزیر امور خارجه ترکیه، طرفین در خصوص همکاری های اقتصادی دو کشور در منطقه تبادل نظر کرده و در مورد برنامه کاری نشستهای سه جانبه تهران – آنکارا – باکو در مورد همکاری های ریلی و آبی توافق کردند.
 

گزارش کار و جمع بندی ظریف از حضور در آنتالیا

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان برنامه های سفر خود با انتشار توئیتی به بررسی نتایج مجمع دیپلماسی آنتالیا پرداخت. ظریف در همین راستا در توئیتی نوشت: در مجمع دیپلماسی آنتالیا بر ضرورت این اصلاحات شناختی تأکید کردم:۱. در دیپلماسی بحث اعتماد نیست، بلکه بحث احترام به منافع همتایان است۲. این ایالات متحده بود که زیر برجام زد و حالا هم بر عهده ایالات متحده است که باید آن را درست کند۳. خارجی‌ها دیر یا زود منطقه ما را ترک می‌کنند. باید خودمان آن را به دست بگیریم.

لازم به ذکر است که برنامه های سفر ظریف در ترکیه به پایان نرسیده است و نشست سه جانبه وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه  و افغانستان‌ هم اکنون در حال برگزاری است.

*عکس از ایرنا

310311

hotnewsخبر3 سال پیش • dahio.com • 7

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها