پرچم آمریکا - اینس‌تکساینس‌تکس

سخنگوی سفارت آمریکا در برلین با انتقاد از راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران موسوم به اینس‌تکس، اظهار کرد که واشنگتن شرکت‌هایی که به داد و ستد با ایران بپردازند را تحریم‌ می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از فرانسه ۲۴، جوزف گیوردون شولتز، سخنگوی سفارت آمریکا در آلمان با اشاره به احداث سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران موسوم به اینس‌تکس اظهار کرد: نهادهایی که به اشتغال در فعالیت‌های تحریمی با ایران ادامه دهند، ریسک عواقب سختی را به جان می‌خرند که می‌تواند باعث قطع دسترسی‌شان به سیستم مالی آمریکا شود و توانایی دادوستد با آمریکا و شرکت‌های آمریکایی را از آن‌ها بگیرد.

آلمان، فرانسه و انگلیس با انتشار بیانیه‌ای مشترک از راه اندازی کانال ویژه مالی اینس‌تکس با ایران خبر دادند

به گزارش ایسنا، آلمان، فرانسه و انگلیس با انتشار بیانیه‌ای مشترک از راه اندازی کانال ویژه مالی با ایران خبر دادند.

در این بیانیه آمده است: انگلیس، فرانسه و آلمان در ادامه تعهد و تلاش‌های خود برای حفظ توافق هسته‌ای که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، به طور رسمی اعلام می‌کنند که “INSTEX” (ابزار حمایت از مبادلات تجاری) راه اندازی شد.

هایکو ماس، ژان ایو لودریان و جرمی هانت وزیران امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس در ادامه بیانیه مشترک خود آورده‌اند: INSTEX (اینس‌تکس) یا همان SPV سازوکاری است که امکان تجارت مشروع اپراتورهای اقتصادی اروپایی با ایران را فراهم می‌سازد.

سه کشور اروپایی تاکید می‌کنند که تلاش‌هایشان برای حفظ تمهیدات اقتصادی برجام منوط به اجرای کامل تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل این توافق، شامل همکاری کامل و به موقع با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه خود با تاکید بر اینکه INSTEX اولین گام مهم به شمار می‌آید، مراحل فعالیت این سازوکار را این گونه مشخص می‌کنند:

– سه کشور اروپایی با یکدیگر، از طریق INSTEX (اینس‌تکس) به کار روی جزئیات دقیق و عملیاتی برای مشخص کردن روش فعالیت این شرکت ادامه می‌دهند.

– سه کشور اروپایی همچنین با ایران همکاری می‌کنند تا یک نهاد نظارتی شفاف و موثر ایجاد کنند چرا که لازم است INSTEX (اینس‌تکس) را عملیاتی کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: INSTEX (اینس‌تکس) از تجارت مشروع اروپا با ایران حمایت می‌کند و در ابتدا بر بخش‌هایی که برای مردم ایران ضروری‌تر هستند تمرکز دارد، همچون اقلام دارویی، تجهیزات پزشکی و غذا و کشاورزی. هدف INSTEX در بلند مدت این است که برای اپراتورهای اقتصادی کشورهای دیگر که خواهان تجارت با ایران هستند، باز باشد و این سه کشور اروپایی نیز به تلاش خود برای کشف چگونگی دست یافتن به این اهداف ادامه می‌دهند.

همچنین در این بیانیه آمده است: INSTEX (اینس‌تکس) تحت بالاترین استانداردهای بین المللی مطابق با قوانین مقابله با پولشویی ، مقابله با تروریسم و تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا عمل خواهد کرد. در همین راستا، این سه کشور اروپایی از ایران می‌خواهند تا هر چه سریع‌تر تمام عناصر طرح اقدام خود در خصوص گروه اقدام مالی (FATF) را اجرایی کنند.

این سه کشور اروپایی علاوه بر این بر تعهد خود برای ادامه گسترش INSTEX به همراه دیگر کشورهای اروپایی مایل به مشارکت، تاکید می‌کنند تا این ابزار در پشتیبانی از تبادلات تجاری با ایران طبق اهداف ذکر شده عملیاتی شود.

Parsاقتصاد, سیاست5 سال پیش • dahio.com • 515



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها