به گزارش خبرآنلاین، شروع سفرهای نوروزی آن هم در دوره اوج شیوع کروناویروس، بسیاری از شهروندان را شگفت‌زده و بسیاری از مسئولین را نسبت به شروع موج دوم کروناویروس در ایران نگران کرده است.

تا جایی که رییس جمهور امروز اعلام کرد: «میخواهم به مردم عزیز کشورمان بگویم که دیروز در ستاد مبارزه با کرونا یک بحث مفصلی شد که سخت‌گیری‌ها باید بیشتر شود. وزارت بهداشت و درمان یک طرحی را تحت عنوان فاصله گذاری اجتماعی آورده بود و گفته بود در برخی از جاها باید سخت‌گیری‌های بیشتری انجام دهیم.»

در رابطه علل این ماجرا با وجود هشدار شهروندان، چند روز پیش در خبرآنلاین نظرخواهی برگزار شد. گروه کوچکی از کاربران باور داشتند اصلا چنین اتفاقی رخ نداده و اتفاقا کسی به سفر نرفته است. برای مثال کاربری در این رابطه نوشته بود: «دوستان اگر آمار ها را بررسی کنند، تعداد سفرها نسبت به پارسال تا ۸۰ درصد کاهش یافته پس اکثریت مردم متوجه شدند و رعایت می کنند، اما کنترل آن اقلیت ۲۰ درصدی که از قضا قانون گریز و خودخواه هستند باید توسط قوه قهریه صورت بگیرد.»

کاربر دیگری هم نوشته بود: «چرا مردم را به جان هم می اندازید؟ چرا سیاه بازی در می آورید؟ کدام مردم به کدام سفر رفتند؟ همه ایران که تعطیل است. تمام مراکز تفریحی و اقامتی که بسته است. مردم کجا رفته اند. تهران نزدیک به ۱۷ میلیون جمعیت دارد که ۵ میلیون آن هر روز مجبور به رفت و آمد به شهرهای نزدیک هستند. و بیش از ۵ میلیون هم ساکن شهرهای دورتر هستند که هفتگی رفت و آمد دارند. همه این مشکلات هم بخاطر عدم تمرکز زدایی از تهران است. و بی کفایتی مسئولان و سیاستهای اشتباه آنهاست. چرا مردم را مقصر جلوه می دهید؟»

اما این نظرات با مخالفت تعداد زیادی از کاربران مواجه شدند، فردی در همین رابطه نوشته بود: «اولا شهر تهران ۹ میلیون جمعیت داره نه ۱۷ میلیون. کل استانش ۱۲ میلیونه. ثانیا فقط از ۲۵ اسفند تا ۱ فروردین، یک میلیون و دویست سیصد هزار نفر وارد مشهد شدند. اینا ارواح نیستند، هموطنان “عزیز” هستند.»

اکثر کاربران موافق وجود این بحران سفر در هنگام شیوع کروناویروس بودند، اما علل مختلفی برای آن متصور می‌شدند.

سفر کردند، چون خودخواهند

بیشتر کاربران ویژگی رفتاری شهروندان را مقصر اصلی این موضوع می‌دانستند. در همین رابطه کاربری نوشته است: «چون بیماری رو جدی نگرفتن و همونطور که یکی از این مسافرها در جواب خبرنگار گفت، این افراد انسانهای خودخواهی هستن، چون خودشون رو زدن به نفهمیدن.»

یکی دیگر از مخاطبان خبرآنلاین هم نوشته بود: «فقط و فقط و فقط خودخواهی و بیسوادی. سواد به مدرسه رفتن و دانشگاه رفتن نیست، سواد زندگی اجتماعی و بهداشتی ندارند. مقصر دولت هم هست که اتوبان ها رو نمیبنده تا این سفیران مرگ تو لونه هاشون بمانند.»

کلمه «فرهنگ» هم در ۱۱۲ نظر منتشر شده بیش از ۱۴ بار استفاده شده است و بسیاری آن را مقصر می‌دانند. 

کاربری در این باره نوشته بود: «و جالب اینجاست وقتی حرف از سواد و فهم و شعور و فرهنگ میشه همین جماعت خودشون رو اولین نفر میدونن!! ما داریم با هم تو یه اجتماع زندگی میکنیم،ولی وقتی یه عده هنوز درک درستی از این قضییه ندارن و خواهش محترمانه هم متوجه نمیشن دلیلی برای ملاحظه وجود نداره.»

«دولت مقصر است»

اما گروهی دیگر از کاربران هم سیاست‌های دولت را به شکل مختلفی عامل انجام سفرهای نوروزی دانستند. کاربری در این باره نوشته است: «به خاطر اینکه دولت و مسئولین در این شرایط که باید محدویت اعمال می کردند به فکر آزادی افتاده اند.»

فرد دیگری هم چنین نظری دارد: «تو کشورهای پیشرفته که از نظر فرهنگ اجتماعی در سطح بالایی هم هستن، آخر به زور مردم رو وادار کردن خونه بمونن بعد شما توقع داری تو ایران مردم حرف گوش کنن؟ مقصر دولته که با اینکه میدونه مردم گوش نمیدن ولی معلوم نیست به چه دلیل نمیخواد کار درستی که در کشورهای دیگه بسیار به حل مشکل کمک کرده انجام بده ، دیگه بهانه اقتصادی هم نیست چون جلوگیری از مسافرت مردم ربطی به اقتصاد نداره»

۲۳۵۲۳۷

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 28

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها