به گزارش خبرآنلاین از چابهار ، عبدالرحیم کردی روز دوشنبه در بازدید از مناطق سیلزده روستای تیس به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نیروهای ستاد مدیریت بحران از نیمه شب گذشته پای کار هستند و هم‌اینک مسیرها بازگشایی شده و خدمات رسانی در حال انجام است.

وی بیان کرد: متاسفانه برخی از افراد در طول مسیر اصلی رودخانه تیس اقدام به تصرف اراضی، ساخت و ساز غیرمجاز و بدون اصول معماری و شهرسازی و مسیر آب رودخانه را دیوارکشی کرده بودند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: این ساخت و سازها حریم رودخانه را در کمترین عرض و حدود چند متر رسانده که برخی مواقع با بارش‌های بیش‌از ۶۴ میلی‌متری ۲۴ ساعت گذشته شاهد خسارت و بالا آمدن آب و نفوذ به خانه‌ها هستیم.

وی ادامه داد: از روز شنبه بویژه در ۲۴ ساعت گذشته و با اعلام هشدارهای هواشناسی نیروهای خدمات رسان و امدادی در مناطق مختلف حضور دارند تا با تجهیزات و ماشین آلات خدمات رسانی کنند.

کردی اعلام میزان خسارت‌ها را پس از بررسی‌های کامل موکول کرد و افزود: حجم بارش‌ها سبب طغیان رودخانه تیس شده و معابر این روستا دچار آبگرفتگی و آب بصورت جدی به منازل مسکونی نفوذ کرده و خسارت جدی وارد و برخی خانه‌ها و دیوارها شکسته شده است.

وی گفت: اعضای ستاد مدیریت بحران در روستای تیس حضور دارند و نیروهای آتش نشانی و امدادرسان نیز تا برگرداندن وضعیت عادی به خدمات رسانی و بازگشایی مسیرها مشغول هستند.

مدیرعامل منطقه آزادتجاری- صنعتی چابهار ادامه داد: بنیاد مسکن و امور آب نیز برای بررسی میزان خسارت‌ها نیز در این روستا حضور دارند.

بارندگی ۶۴ میلی‌متری در چابهار

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: فعال شدن سامانه بارشی در ۴۸ ساعت گذشته سبب بارش بیش‌از ۶۴ میلی‌متر باران از شب گذشته تاکنون در این شهرستان شده است.

رحمدل بامری اظهار داشت: براساس اعلام اداره هواشناسی میزان بارش‌ها از ابتدای سامانه(شنبه) تاکنون ۶۴.۶ میلی‌متر بوده ولی بارش از دیشب تاکنون شدت بیشتری داشته و همراه با رعد و برق همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: بارندگی‌ها، مواج و توفانی شدن دریا را شاهد هستیم و توصیه می‌شود از تردد شناورهای سبک و قایق‌های تفریحی کوچک به دریا طی این مدت خودداری شود.

فرماندار چابهار با اشاره به اینکه بارندگی‌ها موجب آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی شده است، خاطرنشان کرد: اعضای ستاد مدیریت بحران، دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها، راه و شهرسازی، بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی در آماده باش کامل هستند و باید تمام هشدارهای ستاد بحران شهرستان و هواشناسی را جدی گرفته و وظایف محوله را بخوبی انجام دهند.  

وی ادامه داد: بارش باران در شهر چابهار بویژه در روستای تیس تنها روستای محدوده منطقه آزاد چابهار برای مردم مشکلاتی به وجود آورده و موجب تخریب خانه‌ها و نفوذ آب در منازل شده است.

بامری افزود: تیم‌های امدادی و خدمات رسانی، راهداری، هلال احمر و سایر نهادها آماده مقابله با هر گونه مشکلی هستند و سریعا به مناطق حادثه دیده اعزام و در حال خدمات رسانی هستند.

وی گفت: براساس آمار دریافتی بارش‌های فعلی و پیش‌بینی‌های جوی در چابهار، کنارک و توابع نشان از بارندگی‌های خوب، جاری شدن روان آبها و پرآب شدن هوتگ‌ها(گودال‌های حفر شده برای ذخیره آب مورد نیاز انسان و احشام) و بندهای آبخیزداری دارد و سال خوبی برای کشاورزان و دامداران خواهد بود.

فرماندار چابهار تصریح کرد: بیشتر روستاهای بخش پلان، مرکزی و روستاهای مسیر رودخانه کاجو در معرض سیلاب قرار دارند و احتمال خسارت در صورت بالاآمدن آب وجود دارد بنابراین توصیه می‌شود از رفتن به ارتفاعات، تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری و در ترددهای جاده‌ای و دریایی احتیاط شود.

به گزارش ایرنا بارندگی‌های ۲۴ ساعت گذشته در جنوب سیستان وبلوچستان موجب قطع راه‌های مواصلاتی محورهای روستایی سرباز، محور نیکشهر به بنت و فنوج، کنارک به زرآباد و جاسک، نیکشهر به روستاهای منطقه داروکان، کوچینک، چاهان به زرآباد و قطع ارتباطی راه‌های روستایی حوزه شهرستان‌های چابهار و دشتیاری شده است.

46

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 28

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها