عصاره آلوئه ورا یک نوشیدنی بسیار محبوب است. مطالعات زیادی روی اجزا، مواد غذایی و پتانسیل سلامت این عصاره گیاهی انجام شده و در سال های اخیر به پدیده ای شگفت انگیز تبدیل شده است. آلوئه ورا یک گونه گیاهی از دسته ی آلوئه بوده که در مناطق گرمسیری رشد می کند. بیشتر اجزای فعال آلوئه ورا در برگ هایش قرار گرفته پس هرجایی که این گیاه رشد کند، برداشت می شود. هزاران سال ژل آلوئه ورا در موارد پزشکی استفاده شده و استخراج این گیاه نیاز به قدرت بالایی دارد. مهم ترین اجزای برگ یا پودر این گیاه ماده موثره، آمینواسید، بتاکاروتن، ویتامین C، ویتامین B، ویتامین E، لیگنین و مواد معدنی و آنزیم های دیگر است. در این مقاله از بخش طب سنتی و گیاهان دارویی روژان به بررسی عصاره آلوئه ورا می پردازیم.

 فواید عصاره آلوئه ورا

بهترین فایده این عصاره کاهش تورم، سرعت بخشیدن به روند درمان فرد، تحریک هضم غذا، سم زدایی بدن، افزایش قدرت ایمنی، محافطت از قلب، افزایش هیدراتاسیون، درمان آفتاب سوختگی، لطیف کردن پوست، مراقبت از مو و رهایی از سوزش معده و قلب می باشد.

عصاره آلوئه ورا

 افزایش قدرت ایمنی با عصاره آلوئه ورا

طبق موسسه ملی USDA عصاره آلوئه ورا شامل ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین C مثل کلسیم و سدیم می باشد. این عصاره هم چنین به تقویت سیستم ایمنی می پردازد. علاوه بر آن، آنتی اکسیدان های دیگری وجود دارد که می تواند از فرد در مقابل بیماری های مزمن و پاتوژن ها محافظت کند.

 سلامت قلب را به همراه دارد

عصاره آلوئه ورا می تواند در موارد مختلفی سلامت قلبی عروقی فرد را فراهم کند. با تقویت گردش خون این عصاره می تواند از انسداد خون جلوگیری کرده و مقدار کلسترول را در خون کاهش دهد. این خبر خوبی برای افرادی که تصلب شریان یا مشکلات قلبی دارند می باشد. گزارش ۲۰۱۲ بر طبق اثرات برگ آلوئه ورا روی فاکتورهای ریسکی تصلب شریان و فرم خطی در کلسترول خرگوش نشان داده است که با دریافت رژیم کلسترول بالا مقدار کلسترول در خرگوش به طور کلی کاهش یافته است. بنابراین تصلب شریان که یک بیماری پیچیده است با انواع مختلفی از فاکتورهای اتیولوژیک مثل چربی خون و تورم مدیریت شده و با آلوئه ورا که یک داروی ضد تورم است، درمان می شود.

 مراقبت از پوست  با عصاره آلوئه ورا

موادغذایی و آنتی اکسیدان های موجود در این عصاره روی معده اثر می گذارد. عوارض جانبی فیزیکی نیز می تواند دیده شود. مصرف منظم این عصاره کمک می کند تا پوست شما درخشش طبیعی خود را داشته باشد و علائم بالارفتن سن دیده نشود. گزارش ۲۰۱۵ منتشر شده در تحقیقات بین المللی نتیجه گرفته است که آلوئه ورا پروسه ی درمان زخم و هم چنین پروسه های دیگر مرتبط با ارگان ها به صورت بالینی و تجربی را ارتقا ببخشد.

 به هضم غذا کمک می کند

مطالعات نشان داده که عصاره آلوئه ورا پروسه هضم غذا را بهبود بخشیده و یبوست را به وسیله روان کردن روده ها درمان می کند. گزارش سال ۲۰۱۰ با موضوع آلوئه ورا گزارش کرده که این گیاه دارویی به خصوص ویژگی ضد باکتریایی و ضد تورم را دارد که می تواند از ناراحتی، نفخ، گرفتگی عضلات، و باد شکم در صورت مصرف منظم جلوگیری کند.

عصاره آلوئه ورا

 پروسه ی درمان را سرعت می بخشد

به عنوان داروی مسکن، ضد تورم و ماده آنتی اکسیدان شناخته شده است و می تواند پروسه درمان بیماری ها و جراحات را سریع تر کند.

 سم زدایی از بدن

به دلیل مقادیر بالای آب موجود در عصاره آلوئه ورا به شما کمک می کند هیدراته مانده،  فرایند ادرار شما تحریک شود و کمک می کند بدن شما از سم اضافی، چربی و نمک رهایی یابد.

عصاره آلوئه ورا از سوزش دل و شکم جلوگیری می کند

بهترین محیط برای معده و روده شما تعادل PH است اما بسیاری از افراد می خواهند معده اسیدی داشته باشند. یک گزارش در فارماکولوژی غذایی به این نتیجه رسیده که آلوئه ورا خاصیت قلیایی داشته و بنابراین برای محیط معده شما ایده آل است تا نرمال عمل کند و تعادل فلوئور مناسبی داشته باشد.

 از سوزش قلب جلوگیری می کند

عصاره آلوئه ورا می تواند مستقیما از ایجاد اسید جلوگیری کرده و از بیماری رفلکس اسیدی جلوگیری کند. همچنین احتمال زخم معده را کاهش دهد.

عصاره آلوئه ورا

 عوارض جانبی عصاره آلوئه ورا

برخلاف بسیاری از مزایای آن، نوشیدن عصاره آلوئه ورا عوارض جانبی دارد که باید در نظر گرفته شود و شامل اثرات ضدیبوست و ملینی، واکنش منفی با بعضی از داروها، تورم پوست، آلرژی، اختلال در افرادی که دیابت دارند یا باردار هستند می باشد و هم چنین اثراتی روی قلب می گذارد.

ملین

یکی از مواد فعال موجود در آلوئه ورا یک ماده شیمیایی اسن که آنتراکینون نام دارد و ضد یبوست است. در حالی که مقادیر کم عصاره آلوئه ورا می تواند به هضم غذا کمک کند. مقدار زیاد این عصاره سبب اسهال می شود. علاوه بر آن آنتراکینون در حقیقت سرطان زاست. پس انواع گوناگون تجاری عصاره آلوئه ورا می تواند مواردی با آنتراکینون کمتر در اختیار مردم قرار دهد.

داروها

بعضی از داروها می تواند با مواد فعال موجود در آلوئه ورا واکنش دهد و بنابراین هردو نوع درمان نباید ترکیب شود. اگر شما دارویی دارید که توسط پزشک تجویز شده قبل از مصرف عصاره آلوئه ورا با پزشک خود مشورت کنید.

آلرژی

بعضی به عصاره آلوئه ورا یا مواد شیمیایی موجود در آن حساسیت دارند که می تواند به سوزش معده، یا تورم صورت، لب ها و زبان بیانجامد. اگر این علائم ظاهر شد فورا مصرف آن را قطع کنید.

سوزش پوست

اگرچه این عصاره مصرف خوراکی دارد اما می تواند سبب خارش و قرمزی پوست شده و رنگ غیر واضحی به پوست بدهد مخصوصا در افرادی که معده حساسی دارند.

بارداری

تحقیقات نشان داده است که این عصاره محرک بوده و می تواند اختلالات رحمی ایجاد کند. نوشیدن این عصاره برای خانم های باردار ممنوع شده چون سبب اختلالاتی در بارداری از جمله سقط جنین می شود.

دیابت

اگر از داروهای کاهش قند خون استفاده می کنید، این عصاره باعث می شود قند خون شما به سرعت افت کند که بسیار خطرناک است. درباره مصرف هر گونه ماده خوراکی گیاهی و طبیعی با پزشک خود مشورت کنید مخصوصا اگر بیماری مزمن دارید.

عوارض جانبی قلبی عروقی

به خاطر خصوصیت محرک آن، می تواند سبب شود هورمون های استرسی در بدن مثل آدرنالین تولید شود. برای افرادی که از بیماری قلبی عروقی رنج می برند یا در ریسک ابتلا به مشکلات قلبی قرار دارند، مصرف این عصاره توصیه نمی شود.

drsalamatسلامت5 سال پیش • dahio.com • 171



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها