در اولین روزهای مرداد هم باز این روند ادامه داشته و بیشتر شرکت های عرضه کننده قیمت خود را کاهش داده اند. برخی ها هم این محصول را با همان نرخ قبلی به فروش می‌رسانند. مصوبات گوناگونی دولتی، تثبیت نسبی نرخ ارز و کاهش تقاضا مهمترین دلایل افت قیمت تیرهای فولادی محسوب می‌شوند. در ادامه، آخرین نوسانات قیمتی تیرآهن و هاش کارخانه های تولید کننده مهم کشور را بررسی کرده ایم.

قیمت تیرآهن در بازار فولاد در نخستین روزهای مرداد ماه

تغییرات قیمت تیرآهن طی روزهای اخیر

بیشتر شرکت های تولیدکننده تیرآهن نرخ فروش این مقطع مهم را طی یکی دو روز اخیر کاهش داده اند. البته تعداد محدودی از این شرکت ها هم تغییری در لیست قیمت هایشان اعلام نکرده و تیرآهن را با همان قیمت های قبلی به فروش رسانند. در این بخش تغییرات قیمت برخی شرکت های مهم از جمله ذوب آهن، اهواز، یزد و فایکو ارائه شده است.

نرخ فروش تیر ذوب آهن اصفهان

این شرکت بزرگ حوزه فولاد نرخ عرضه تیرآهن خود را هم در بخش شاخه ای و هم در بخش کیلو فروشی کاهش داد. افت قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان، تقریبا تمام انواع آن را شامل می‌شود. به گونه ای که کاهش نرخ فروش در بخش شاخه ای برای تیرهای ذوب آهن بین ۳۰ تا ۱۳۰ هزار تومان ثبت شده است. در بخش کیلوفروشی هم به طور میانگین تیرهای فولادی این شرکت در حدود ۱۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کردند.

قیمت تیرآهن در بازار فولاد در نخستین روزهای مرداد ماه

تیرهای فولادی شرکت فایکو

شرکت فایکو در مقایسه با ذوب آهن اصفهان افت قیمتی کمتری را در محصولات خود ثبت کرده است. به گونه ای که میانگین کاهش قیمت چیزی در حدود ۲۰ هزار تومان بود. البته برخی از تیرآهن های این شرکت به خصوص در سایزهای بالاتر هم با قیمت روزهای قبل عرضه شدند. به هر حال، محصولات فایکو هم به طور کلی افت قیمت را در روزهای اخیر تجربه کرده است.

قیمت تیرآهن اهواز

تیرهای فولادی اهواز هم از روند نزولی قیمت در این روزها جا نمانده و نسبت به روزهای قبل افت داشتند. برای مثال، تیرآهن سایز ۱۶ و ۱۲ متری این شرکت در روز قبل با ۲ میلیون و ۸۱۱ هزار تومان معامله می‌شد. در حالی که همین نوع تیرآهن با افت قیمتی حدود ۲۳ هزار تومانی به ازای هر شاخه، امروز با قیمت ۲ میلیون و ۷۸۹ هزار تومان به فروش رسید. سایر تیرهای اهواز هم به همین شکل کاهش قیمت را تجربه کرده و تعداد محدودی هم با همان نرخ قبل عرضه شدند.

نرخ فروش تیرآهن یزد

شرکت فولاد یزد هم از جمله دیگر شرکت های عرضه کننده تیرهای فولادی است که قیمت این محصول مهم خود را نسبت به قبل کاهش داد. افت قیمت تقریبا در تمام تیرهای این شرکت رخ داده و به یکی دو تای آن منتهی نشد. برای مثال، قیمت تیرهای سایز ۱۴ و ۱۲ متری یزد که روزهای قبل ۲ میلیون و ۲۸۹ هزار تومان بود، حدود ۱۴ هزار تومان کاهش پیدا کرده و در بازار امروز با قیمت ۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان به فروش رسید.

تغییرات قیمت تیرهای هاش

برخلاف تیرآهن که قیمت آن در بیشتر مبادی فروش و شرکت های عرضه کننده طی یکی دو روز اخیر کاهش یافته است، قیمت هاش تغییرات خاصی را تجربه نکرد. به عبارت دیگر، کاهش قیمتی در نرخ تیرهای هاش ثبت نشده و بیشتر شرکت ها این محصول کلیدی را با همان نرخ روزهای قبل عرضه کردند. حتی در برخی موارد محدود نرخ تیر هاش نسبت به روزهای گذشته هم بیشتر اعلام گردیده است. در ادامه، نوسانات قیمتی مهمترین انواع تیر هاش یعنی تیر HEA و HEB را برای تان آورده ایم.

نرخ فروش تیرهای HEA

قیمت این نوع تیرآهن در بیشتر شرکت ها با تغییرات خاصی در چند روز اخیر همراه نبوده و با همان نرخ قبلی به فروش رسیده است. برای مثال، شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از مهمترین شرکت های داخلی تولیدکننده تیرهای هاش HEA قیمت فروش این نوع تیر را در تمام سایزها ثابت اعلام کرد. تغییرات قیمت هاش HEA در مابقی شرکت ها هم به همین شکل بوده است.

نرخ فروش تیرهای HEB

قیمت هاش HEB هم در روزهای اخیر یک روند همراه با ثبات را در پیش گرفته است. شرکت ذوب آهن نرخ عرضه بیشتر تیرهای HEB خود را از چند روز قبل تاکنون تغییر نداده است. البته نرخ فروش این نوع تیر در تعداد محدودی از سایزها تغییراتی را تجربه کرده اند. برای مثال، هاش سایز ۳۰ و ۱۲ متری ذوب که در روزهای قبل با قیمت حدود ۵۷ هزار و ۹۰۰ تومان معامله می‌شد، در اولین روز مرداد ماه با حدود ۹۰۰ تومان افزایش قیمت به ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. قیمت اعلام شده برای این نوع تیر سنگین در دومین روز مرداد ماه هم نسبت به روز قبلی تغییری نداشت و همان ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان بود.

قیمت تیرآهن در روزهای آینده به چه صورت خواهد بود؟

همانطور که گفتیم، نرخ فروش تیرهای فولادی بسیاری از شرکت های بزرگ از جمله ذوب، فایکو، یزد و اهواز در دو روز ابتدایی مرداد ماه کاهش پیدا کرده است. ثبات نسبی نرخ دلار که در حوالی ۳۲ هزار تومان قرار گرفته، کاهش تقاضا و پایین آمدن نرخ جهانی فولاد تا حد زیادی بر ایجاد روند نزولی در این بازار تاثیرگذار بوده اند. اما این که در روزهای آینده قیمت این مقطع فولادی به چه صورت خواهد بود، به تصمیمات دولتی و نهادهای مربوطه در این حوزه بستگی دارد. برای مثال، در صورتی که شرایط بر صادرات محصولات فولادی تسهیل شود، صادرات تیرآهن افزایش یافته و در نتیجه امکان افزایش قیمت آن در بازار داخل وجود دارد. البته در صورت ایجاد نوسانات در بازار ارز هم بدون شک شاهد تغییر در قیمت تیرهای فولادی خواهیم بود.

hotnewsخبر2 سال پیش • dahio.com • 5

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها