ترجمه اختصاصی نوریاتو: عکاس فرانسوی توماس جوریون، سطح ایتالیا را گشته است و به اکتشاف قصرهای قدیمی قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی پرداخته است. جوریون با استفاده از یک دوربین لارج فرمت آنالوگ این آثار به جای مانده از گذشته را در یک مجموعه با نام ودوتا، جاودانه کرده است. با استفاده از لنز او، ما یک دید ناراحتکننده از شهرت سابق این قصرهای قدیمی خواهیم داشت.
مطالعه بیشتر: نه حقیقت جالب در مورد زندگی پیکاسو
فضای داخلی هرکدام از این ساختمانها که هنوز با نقاشیهای مختلف تزئین شده است، هویت مخصوص به خودش را دارد که به آرامی در حال تبدیل به یک فضای به هم ریخته است. ثبت وجود فردی هرکدام از این ساختمانها، چیزی است که به جوریون انگیزه داده است.جوریون میگوید:” در ابتدا هدف من این بود که قبل از اینکه این ساختمانها محو شوند ردپایی از آنها ثبت کنم. سپس متوجه شدم که داخل هرکدام از این ساختمانها زیبایی نهفته است. یک جنبه زیباییشناسی که با شکلها، رنگها و نورها ظاهر پدیدار میشود. من لزوما به دنبال متروکه بودن ساختمانها نیستم، بلکه هدفم به تصویر کشیدن گذر زمان است.
جوریون برای پیدا کردن مکانهایی که بتواند با دوربین ۴*۵ خودش از آنها عکاسی کند، تمام دنیا را میگردد. او با استفاده از نور طبیعی،به دنبال مفهوم و کیفیت گرافیکی در صحنه میگردد. وزن دوربین، لنزها و تجهیزاتی که جوریون به همراه دارد بیش از ۸ کیلوگرم است که باعث شده است کار او برای ثبت این صحنهها خیلی سخت باشد ولی مطمئنا کار او ثمربخش خواهد بود.
مطالعه بیشتر: رئالیسم در بندن دِن هِلدر
آثار او به ماهیت شکننده و کوتاه مدت انسانیت اشاره میکند و ما را وادار میکند که به این فکر کنیم که آیا سرنوشت ما هم شبیه به این ساختمانها خواهد بود؟ اگر هم اینطور نیست، آینده چگونه خواهد بود؟ در سکوت آنها، این فضاهای خالی ما را وادار میکنند تا جاهای خالی این ساختمانها را برای درک زمان حال آنها پر کنیم. به لطف کارهای جوریون ما وادار میشویم تا بیرون از حلقه محیطی خودمان را هم نگاه کنیم و افقهای خودمان را گسترش دهیم تا ببینیم آینده چه چیزی برای ما خواهد داشت.
نوشته مجموعه عکس: شکوه سابق در خرابههای امروزی اولین بار در مجله نوریاتو | رسانه جامع هنرهای تجسمی پدیدار شد.