کشورهای زیادی به دنبال احداث باغ تجاری گردو به صورت ملی هستند، خوشبختانه خاک حاصلخیز و اقلیم مناسب کشور ایران برای تولید میوه گردو باعث شده تا بیشتر کشاورزان ایرانی به راحتی باغ تجاری در زادگاه خود راه اندازی کرده و بدون هیچ دغدغه‌ای در مورد باردهی و سود دهی باغ گردو نداشته باشند.

ویژگی ژنوتیپی درخت گردو

برای معرفی درخت گردو باید بگوییم بیشتر از ۴۰ رقم درخت گردو در کشور ایران وجود دارد و با روش‌های گوناگون بذری، پیوندی و ژنوتیپ تولید و به بازار عرضه می شود، کشاورزان برای خرید نهال گردو ابتدا باید ویژگی و خصوصیات بارز آن را مورد بررسی قرار دهند تا بر اساس آن بتوانند بهترین نهال گردو متناسب با محیط را خریداری کنند.

از نظر آناتومی درخت گردو باید بگوییم دارای یک پایه استوار است، در اکثر نژادهای آن گل‌های ماده و نر با هم در یک درخت رشد می‌کنند، بنابراین به رقم گرده افشان احتیاج ندارد، مخصوصاً در نهال گردو، به صورت اصلاح شده تولید می‌شود و میزان خودباوری و خود سازگاری درخت گردو افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نهال گردو اینجا کلیک کنید.

درخت گردو دارای ارتفاعات متفاوتی است، این درخت به سه صورت پایه کوتاه، پایه متوسط و پایه بلند از ارتفاع ۶ تا ۴۰ متر متغیر است، ولی برای احداث واحد تجاری گردو متخصصین تاکید دارند تا نهال کوتاه قامت گردو مانند نهال گردوی چندلر و نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹ را خریداری کنید، چون رسیدگی به آن کار بسیار راحتی است.

میوه گردو به شکل کروی و تخم مرغ شکل بوده، متشکل از یک رویه سبز رنگ علفی همچنین یک غلاف چوبی و یک مغز چروکیده به رنگ روشن است، جالب است بدانید حتی رویه علفی میوه گردو و غلاف چوبی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صنعت رنگرزی از پوست سبز رنگ و در صنعت زغال سازی از غلاف چوبی میوه گردو استفاده فراوان می‌شود و برداشت درخت گردو به آسانی انجام می‌شود، چون به راحتی از شاخه جدا می‌شود. میوه گردو به دو دسته تقسیم بندی می‌شود:

  • پوست کاغذی
  • پوست سنگی

بیشتر مصرف کنندگان به دنبال خرید میوه گردو پوست کاغذی هستند، چون شکستن پوسته و جدا شدن مغز از پوسته بسیار راحت است. بهترین نهال گردو جزو درختانی است که رشد شاخه و برگ‌های آن بسیار سریع انجام می‌شود، به گونه ای که سالانه یا یک یا دو بار احتیاج به هرس دارد.

آخرین موردی که در مورد آناتومی درخت گردو باید به آن اشاره کنیم وجود مواد سمی به نام ژوگلون است. شاید شما درگذشت شنیده باشید که خوابیدن زیر درخت گردو باعث خفگی فرد می‌شود، در واقع علت اصلی صدمه به موجودات زنده و جاندار در باغ گردو وجود همین ماده سمی است. درخت هلو، شلیل و انواع سبزیجات و صیفی جات تنها گیاهانی هستند که می توان زیر درخت گردو کاشت.

مرکز تولید نهال گردو ژنوتیپ در کشور ایران را بشناسید

با انواع نهال گردو سازگار در کشور ایران آشنا شوید

طبق نظر کارشناسان مرجع تولید و فروش نهال گردو، مهمترین سوالی که کشاورزان از آنها می پرسند این است: «پرفروش ترین درخت گردو در کشور ایران و مناطق مختلف آن کدام ارقام است؟» از نظر کارشناسان ارقام نهال گردو اصلاح شده و ژنوتیپ طرفدار زیادی داشته و فروش آنها بیشتر است.

چون خصوصیات مثبت آنها بسیار بیشتر بوده مخصوصاً باردهی بالا و هزینه نگهداری پایین‌شان کاملاً چشمگیر است. پر فروش ترین انواع نهال گردو عبارتند از:

نهال گردو چندلر

نهال ژنوتیپ و اصلاح شده چندلر احتیاجی به رقم گرده افشان ندارد، ولی در بیشتر مواقع از خود این نژاد درخت گردو به عنوان بهترین نهال گردو گرده افشان استفاده می‌کنند. منشاء این درخت آمریکا بوده و طول عمر آن بیشتر از صد سال است.

نهال گردو فرنور

اگر بخواهیم یک نهال گردو فرانسوی را به شما معرفی کنیم، بهتر است در گام اول با نهال گردو فرنور آشنا شوید. مخصوصاً کشاورزانی که باغ آنها در مناطق سردسیری قرار گرفته است و به دنبال درخت گردویی هستند تا در برابر سرما مقاومت بالایی داشته باشد، بهتر است به فکر خرید نهال گردو فرنور باشند. از ویژگی بارز آن می‌توان به رشد مناسب و بدون دردسر درخت فرنو اشاره کرد چراکه باردهی بالایی داشته و طول عمر اقتصادی آن بالای ۸۰ سال است.

نهال گردو خوشه ای

باردهی بالا را باید در کاشت نهال گردو خوشه ای تجربه کرد. این نهال دیررس است و معمولاً میوه آن را در فصل پاییز برداشت می‌کنند. خوشه‌های بزرگی داشته و در هر خوشه حداقل ۱۰ الی ۲۰ عدد میوه گردو وجود دارد. میوه گردو این نژاد ارزش تجاری زیادی دارد، چون پوستش کاغذی و درصد بیشتر مربوط به مغز آن است.

نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹

منشأ نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹ کشور کانادا است. در دسته ی درختان دیرگل قرار گرفته؛ بنابراین در ارتفاعات رشد و باردهی مناسبی دارد و حساسیت زیادی به گرما و سرما از خود نشان نمی‌دهد. این درخت زودبازده بوده و شما در اولین سال کشت می‌توانید کمتر از بیست عدد گردو برداشت کنید،. عمر اقتصادی نهال ژنوتیپ پالیز بالاتر از ۱۰۰ سال است و در هر هکتار حداقل بین ۸ الی ۱۰ تن میوه گردو تولید می‌کند.

نهال گردو تویسرکان

البته خالی از لطف نیست تا یکی از درختان بومی کشور خودمان را نیز معرفی کنیم. تکثیر آن بر پایه بذر است. درخت گردو تویسرکان بلند قامت بوده و ارتفاع آن تا ۳۰ متر می‌رسد. بیشتر در ارتفاعات و تپه‌ها، رشد مناسبی از خود نشان می‌دهند. به خاطر بومی بودن سازگاری این درخت با مناطق مختلف کشور کاملا مشهود بوده و میوه آن تجاری است. سالانه و در تناژ بالا میوه گردو تویسرکان به کشورهای اطراف صادر می‌شود.

مرکز تولید نهال گردو ژنوتیپ در کشور ایران را بشناسید

کلام آخر

وقتی کشور ایران دارای پتانسیل بالای کاشت درخت گردو است و تنوع نژاد گردو نیز در این کشور زیاد است، پس از نظر اقتصاددانان کشاورزی، بهترین گزینه برای سرمایه گذاری بدون ریسک و تضمینی احداث باغ گردو است. کشاورزان عزیز با کمی دقت و کمک گرفتن از مشاوران و متخصصین کشاورزی مراکز معتبر مانند bartarnahal.ir می‌توانند تمامی مراحل احداث باغ گردو را بدون کوچکترین مشکلی طی کنند.

تماس با برتر نهال:

۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

hotnewsخبر2 سال پیش • dahio.com • 3

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها