استان سمنان حجت الاسلام محمدتقی جلالی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان سمنان در سالن جلسات دادگستری کل استان بیان کرد: اطلاعات کنونی سارقان تا مرحله دستگیری ثبت می شود و بانک اطلاعاتی با ثبت اطلاعات دقیق سارقان و مشخص کردن نوع سرقت، سابقه افراد، حکم صادرشده، اطلاعات محل سکونت و خانواده افراد، تعیین سارقان حرفه ای و شبکه سرقت از بروز جرایم جلوگیری می کند.

وی با اشاره به دریافت اطلاعات ۵۲۰ زندانی استان سمنان برای ثبت در بانک اطلاعاتی سارقان افزود: این بانک اطلاعاتی در کشف و شناسایی باندهای سرقت کمک کننده است و آمارهای دقیقی را در اختیار مراجع قضایی قرار می دهد.

جلالی ادامه داد: سرقت های ثبت شده در بانک اطلاعاتی سارقان با عنوان های دقیق و درست انجام می شود و از تکرار اسامی مختلف سرقت ها و جرم های مربوطه جلوگیری می کند.

وی اضافه کرد: تشکیل بانک اطلاعاتی سایر جرایم مانند موادمخدر، و راهنمایی و رانندگی نیز توسط دستگاه های اجرایی مربوطه اقدام شود.

معاون اجتماعی و پیشگری از وقوع جرایم دادگستری استان سمنان خاطرنشان کرد: حجم بالای پرونده های ورودی به دادگستری و دادسراها و اطاله دادرسی از مشکلات قضایی استان سمنان است و حجم بالای پرونده های قضایی عملکرد قاضی را دچار مشکل می کند.

جلالی یادآورشد: کاهش تعداد پرونده های قضایی و سرعت رسیدگی با گسترش مشاوره قضایی و افزایش آگاهی مردم و استقرار کارشناسان در نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی و کلانتری ها در راستای کنترل مراجعه مستقیم افراد امکان پذیر است.

وی، استقرار واحد مشاوره قضایی در روند کاهش پرونده های قضایی را موثر دانست و افزود: احیای داوری، از بین بردن بسترهای جرم‌زا مانند بیکاری و فقر، برطرف کردن ضعف قوانین و اصلاح قوانین در راستای جرم زدایی، از دیگر فعالیت های کاهش مراجعان و پرونده های قضایی است.

جلالی تصریح کرد: واحدهای مشاوره در کلانتری و نیروی انتظامی با هدف برقراری صلح و سازش نیز کاهش پرونده های قضایی را به همراه دارد.

۲۶ مشاور و متخصص در نیروی انتظامی استان سمنان فعال هستند

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان سمنان هم در این نشست عنوان کرد: ۲۶ نیروی مشاوره ای متخصص در استان در ۱۷ کلانتری و مراکز مددکاری و مشاوره ای مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۲۱ نفر در بخش مددکاری اجتماعی خدمت رسانی می کنند.

سرهنگ باقر صفرزاده ادامه داد: از ابتدای سال تا پایان بهمن ۱۴۰۰ مرکز مشاوره آرامش نیروی انتظامی استان سمنان به ۲ هزار و ۳۸۵ نفر خدمات مشاوره ای ارائه کرد و ۲ هزار و ۶۴۸ نفر نیز توسط مددکاران اجتماعی کلانتری های استان خدمت دریافت کردند.

وی افزود: خدمات مشاوره ای در یکهزار و ۴۵۳ پرونده قضایی مصالحه ایجاد کرد و این خدمات با حضور کارشناسان در رسانه استان، مساجد، ادارات، مدارس و بهره مندی سه هزار و ۸۵۴ نفر صورت گرفت.

صفرزاده اظهارکرد: مشاوره های تلفنی با توجه به شیوع ویروس کرونا و فقدان دسترسی حضوری مردم به مشاوران از ابتدای سال تا پایان بهمن ۱۴۰۰ به ۱۳۶ مورد رسید.

وی اضافه کرد: مشکلات خانوادگی، اختلالات اضطرابی و روانی، راهنمایی های مهارت های زندگی و مشاوره های ازدواج، مهمترین مشکلات مراجعان به مشاوران است.

وی ابرازداشت: بدرفتاری های جسمی و روحی زوجین، اعتیاد زوجین، نزاع و درگیری، فقدان مهارت های اجتماعی، مصرف موادمخدر و الکل، خودکشی، موضوعات حقوقی مانند تصادف و خیانت در امانت نیز توسط مددکاران اجتماعی کلانتری ها رسیدگی می شود.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان سمنان، ایجاد مراکز مشاوره ای در شهر و خارج از کلانتری ها را به دلیل تمایل افراد آسیب دیده به حضور در خارج از کلانتری ها ضروری دانست.

48

hotnewsخبر2 سال پیش • dahio.com • 8

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها