شاید در ظاهر این کار ساده به نظر برسد اما با توجه به تنوع گونه‌های نهال گردو در سالیان اخیر و همچنین ویژگی‌های ذاتی هر نهال می‌فهمیم که با یک انتخاب آسان مواجه نیستیم. در این گزارش سعی داریم مهم‌ترین ویژگی‌های یک نهال گردو که می‌تواند بهترین انتخاب شما را رقم بزند را بررسی کنیم.

چرا انتخاب دقیق نوع نهال گردو مهم است؟

گردو از درختانی است که محصول گران‌قیمتی در بازار دارد. آجیل این درخت همیشه قیمتی بوده و باردهی بالای آن هم موجب می‌شود سرمایه‌گذاری در این مسیر کاملا تضمین شده باشد. با این حال موانعی هم در مسیر قرار دارد که می‌تواند این سود تصمین‌شده را با چالش مواجه کند. یکی از مهم‌ترین‌هایش این است که گردو خیلی دیر به باردهی می‌رسد. دیگر اینکه ممکن است بسته به اقلیم کاشت آن درگیر سرمازدگی شود و محصولش را از دست بدهد. همچنین انتخاب نوع نهالی که می‌تواند بیشترین میزان باردهی را در منطقه کاشت داشته باشد هم موجب بالا رفتن درآمد شما می‌شود. برای همین و با در نظر گرفتن زمان باردهی، دیرگل بودن نهال و همچنین میزان باردهی می‌توان به یک انتخاب بهینه در زمینه خرید نهال گردو رسید.

چگونه بهترین نهال گردو را انتخاب کنیم؟

برای رسیدن به بهترین انتخاب برای نهال گردو ( bartarnahal.ir/walnut-seedlings ) ابتدا باید شناخت خوبی از جایی که قرار است نهال در آن نشانده شود داشته باشید. بسیاری که باغداری را سنتی پیگیری می‌کنند به این مسئله توجهی نمی‌کنند که موجب می‌شود بسیاری از مواقع بهترین حالت برداشت محصول را نداشته باشند. برای همین ممکن است برخی مثلا فاکتور ارتفاع از سطح دریا را در انتخاب نوع نهال لحاظ نکنند. برای همین مهم‌ترین سوال‌های پایه‌ای که می‌تواند شما را به انتخاب درستی در نوع نهال باغ‌تان برساند را با هم مرور می‌کنیم:

۱. ارتفاع از سطح دریا: هر چقدر ارتفاع شما از سطح دریا بیشتر باشد باید به سراغ گزینه‌هایی با مقاومت بیشتر در برابر سرما بروید.

۲. نوع آبیاری نهال گردو: این موضوع هم کاملا به اقلیم کاشت نهال مرتبط است. به صورت کلی در ایران دو روش غرقابی و تحت فشار بیشتر از سایر روش‌ها انجام می‌شود ولی برای اینکه بدانید کدام برای شما بهتر است لازم است از کارشناسان کمک بگیرید.

۳. میزان رطوبت: اگرچه تصور عامه این است که رطوبت زیاد برای پرورش درختان مناسب است اما این موضوع درباره درخت گردو صدق نمی‌کند. درخت گردو درختی تشنه است که به آب زیادی نیاز دارد اما این اصلا به این معنی نیست که در مناطق مرطوب خوب رشد می‌کند و بار می‌دهد. رطوبت زیاد موجب سوختن برگ‌های درخت گردو همچنین بیماری‌های قارچی در آن می‌شوند.

۴. کیفیت خاک: نهال گردو را در عمق زیاد خاک می‌کارند و کیفیت خاک در رشد آن موثر است. بهترین خاکی که برای کاشت نهال گردو مناسب است خاک رس است.

معرفی نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹ که ۳۰۰ کیلوگرم محصول می‌دهد

مهم‌ترین ویژگی نهال گردو که باید به آن توجه کرد

اما به جز کسب اطلاعات دقیق درباره محل کاشت نهال گردو بد نیست کمی هم درباره خود نهال گردو حرف بزنیم.

پرطرفدارترین و محبوب‌ترین نهال‌های گردو در حال حاضر در بازار ایران عبارتند از:

  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹: این نژاد گردو اصلاح شده رقم کانادایی است، از خصوصیات بارز این نژاد باردهی بالای آن است به طوری که در هر هکتار در حدود ۱۰ تن باردهی دارد، در صورتی که در شرایط خوب رشد و پرورش داده شود تا ۱۶ تن در هکتار باردهی خواهد داشت، برداشت ۳۰۰ کیلو گردو با پوست سبز از یک درخت گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹ رکوردی است که ثبت شده است.
  • نهال گردو چندلر
  • نهال گردو فرنور
  • نهال گردو تویسرکان
  • نهال گردو اسرائیلی
  • نهال گردو خوشه ای فرانسه
  • نهال گردو ژنوتیپ برتر

شدت و ضعف در داشتن چند ویژگی مهم زیر است که این نهال‌های گردو را در ایران محبوب کرده است.

دیرگل بودن نهال: گردو یک درخت یک‌پایه است، به این معنی که گل‌های نر و ماده آن هر دو بر روی یک درخت قرار دارد. اما نکته مهم این است که درخت چه زمانی قرار است گل بدهد؟ در این زمینه اغلب باغدارها به سراغ نهال‌های دیرگل می‌روند تا زمان گل‌دهی نهال گردو از فصل سرما عبور کرده باشد و درخت سرما زده نشود.

زمان بازدهی نهال: یک باور عامه وجود دارد که نهال گردو ۱۰ سال بعد از کاشت به محصول می‌رسد. واقعیت هم این است که برخی گونه‌های ایرانی چنین بودند و خیلی دیر به محصول می‌رسیدند. اما اکنون در سرتاسر دنیا گونه‌هایی داریم که حتی یکساله هم به محصول می‌رسند.

زمان کاشت: نهال‌های گردو از آذر ماه تا فروردین ‌ماه، بسته به گونه نهال قابل کاشت هستند. با این حال بسیاری پاییز را بهترین فصل کاشت نهال گردو می‌دانند.

معرفی نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹ که ۳۰۰ کیلوگرم محصول می‌دهد

نژاد نهال گردو: با توصیفاتی که شد، ممکن است خیلی‌ها به سراغ نژادهایی بروند که یکساله به محصول می‌رسند و دیرگل هم هستند. اما همانطور که گفتیم در این میان شرایط دیگری هم وجود دارد که ممکن است موجب شود بهترین نژادها هم در یک اقلیم خاص به باردهی مطلوب نرسند. برای همین برای انتخاب نوع نژاد باید به یک حالت بهینه میان شرایط اقلیمی کاشت و ویژگی‌های نهال گردو رسید.

برای اطلاع از تمام ارقام نهال‌ها گردو و شرایط کاشت آن‌ها با مشاوران و کارشناسان برتر نهال تماس بگیرید

تماس با برتر نهال:

۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

hotnewsخبر1 سال پیش • dahio.com • 1

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها