جشنواره فیلم فجر فراخوانی را منتشر کرده که در آن آمده است: «به منظور حمایت از تولید داخلی، از فعالان مرتبط در این حوزه دعوت میشود اعلام آمادگی خود را جهت تولید تندیس جشنواره فیلم فجر (سیمرغ بلورین) با جنس کریستال یکپارچه با مشخصات داخل عکسها حداکثر تا تاریخ ۱۰ مهر به آدرس ایمیل admin@fajrfilmfestival.com ارسال نمایند.»
اگرچه در این فراخوان به حمایت از تولید داخلی تاکید شده اما سال گذشته هم برخی رسانهها نسبت به اینکه چرا سیمرغ جشنواره از خارج وارد میشود، نقدهای را منتشر کردند اما پاسخ این انتقادها از سوی دبیر جشنواره (ابراهیم داروغهزاده) کاملا روشن بود چون امکان ساختش در ایران وجود ندارد.
این نکته را حتی محمدعلی قنبری، مسئول اتحادیه شیشه و آینه تهران هم تاکید کرده و با تایید اینکه امکان ساخت این سیمرغها در ایران نیست، گفته بود: «برای ساخت تندیسهای سیمرغ بلورین دستگاههای مخصوصی لازم است که باید به کشور وارد کرد، اما نکته این است که برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست که برای ساخت ۱۰۰ یا حتی ۲۰۰ نمونه از آن در طول یک سال این دستگاهها را وارد کند.
او با بیان اینکه «کاری که در بخش شیشه در داخل کشور انجام میدهیم مربوط به شیشههای ضدگلوله یا شیشههای ۱۹ میلیمتری و تراش دادن است، اما ساخت سیمرغهای جشنواره فجر یک کار خاص است و با دستگاههایی که در صنف ما وجود دارد امکان ساخت آنها وجود ندارد» گفته بود: از بُعد احساسی و غرور ملی میتوانیم بگوییم بهتر است این سیمرغها در داخل کشور ساخته و تولید شوند و این نگاه خوبی است، اما در بسیاری از مراکز حساس کشور قطعات و وسایلی داریم که از خارج از کشور میآید چون یا مقرون به صرفه نیست یا توان ساخت داخلی آن وجود ندارد.
حالا عجیب است که با تمام تاکیداتی که خود مسئولان جشنواره برای دفاع از این کار در دوره قبل داشتند به یکباره تغییر نظر داده و اقدام به انتشار فراخوان کردهاند؛ فراخوانی که معلوم نیست شکل و شمایل سیمرغ را حفظ میکند یا از آن مثل چند سال قبل خروسی تازه برای جشنواره سربرمیآرود و باید منتظر تغییر چهره تندیس باشیم؟ البته یک سوی دیگر قضیه هم این است که شاید نتیجه فراخوان در نهایت بهترین پاسخ برای منتقدان به وارد کردن تندیسهای سیمرغ جشنواره باشد.
جشنواره فیلم فجر از دومین برگزاری دارای نشان سیمرغ شد که طراحی آن توسط ابراهیم حقیقی انجام گرفت.
۲۴۱۲۴۵