در این راستا، مهندسان و پیمانکاران ساختمانی به جدول‌ها یا فرمول‌هایی نیاز دارند که وزن مقاطع فولادی را بصورت دقیق ارزیابی کند. در این مقاله، قصد داریم درباره فرمول‌ها و جداول وزن میلگرد و وزن تیرآهن که دو مقطع فولادی پرکاربرد هستند، نکات مهمی را بیان کنیم.

وزن میلگرد و تیرآهن چه تاثیری در ساختمان‌سازی دارد؟

میلگرد و تیرآهن جزو آن دسته از مقاطع فولادی هستند که کاربرد بسیار زیادی در بخش‌های گوناگون یک ساختمان دارند. اگر یک ساختمان دو طبقه را مدنظر قرار دهید، قسمت زیادی از وزن آن جدای از مصالحی مانند آجر، بتن و انواع بلوک، مربوط به میلگردها و تیرآهن‌های به‌کار رفته در آن می‌شود؛ به سبب همین مسئله، محاسبه وزن میلگرد و تیرآهن در طراحی نقشه ساختمان و اجرای آن، بسیار حیاتی است.

میلگرد در ساختمان‌سازی

میلگرد به دو شکل کلی آجدار و بدون آج تولید و عرضه می‌شود و قیمت میلگرد آجدار با ساده به خاطر نوعی که دارد متفاوت است؛ گفتنی است که معمولا از شکل آجدار میلگرد در ساخت سازه‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر میلگردهای طولی معمولی، محصولات دیگری هم مانند خاموت، رکابی و سنجاقک در ساختمان‌سازی به کار می‌روند که فرآورده‌های میلگرد محسوب می‌شوند. این مقاطع، با برش‌کاری و خم‌کاری میلگرد ساخته می‌شوند.

وزن میلگرد

وزن میلگرد و تیرآهن چگونه محاسبه می‌شود؟

معمولا برای محاسبه و ارزیابی دقیق وزن میلگرد، به سراغ جدول‌های استاندارد وزنی می‌رویم؛ این جدول‌ها از سوی تولیدکنندگان انواع میلگرد منتشر می‌شوند و حاوی اطلاعات بسیار دقیقی درباره نکاتی مانند طول، قطر و وزن میلگرد هستند.

چه برای خرید و فروش میلگرد و چه برای استفاده در پروژه‌های ساختمانی دانستن وزن میلگرد موضوع بسیار مهمی است. میلگرد در اندازه‌های استاندارد موجود است، بنابراین می‌توانید وزن و ابعاد میلگرد را متناسب با پروژه خود محاسبه و انتخاب کنید.

 در برخی از موارد، تکنسین‌ها یا پیمانکاران مجبور می‌شوند که از میلگرد در ابعاد و اندازه‌های خاصی استفاده کنند؛ در چنین مواردی، باید وزن دقیق میلگرد را براساس یک فرمول محاسبه کرد. در ادامه ابتدا فرمول‌های محاسبه میلگرد را ذکر می‌کنیم، سپس به سراغ جدول وزنی این محصول می‌رویم.

فرمول محاسبه دقیق وزن میلگرد

فرمول استاندارد دین DIN برای محاسبه و ارزیابی فنی وزن میلگرد در میان عموم مهندسان ساختمانی یا پیمانکاران معروف است. این فرمول برای ارزیابی وزن میلگرد ساده و آجدار به کار می‌رود. همچنین برای محاسبه کلاف‌های میلگرد هم از این فرمول استفاده می‌شود.

شعاع  به توان دو × طول میلگرد × 3.14 × 7.8 ÷ 1000 = وزن میلگرد

فرمول دوم برای محاسبه میلگرد

فرمول قبلی، تا حدودی تخصصی بود اما فرمولی که در این قسمت معرفی می‌کنیم، ساده‌تر محاسبه می‌شود و نتیجه آن هم به دقت فرمول قبلی نیست. برای محاسبه وزن میلگرد براساس این فرمول، باید واحد وزن میلگرد یا “وزن مخصوص میلگرد” را داشته باشید تا بتوانید وزن میلگردهای با طول بیشتر را هم محاسبه کنید.

وزن مخصوص میلگرد (کیلوگرم) × طول میلگرد (متر) × تعداد = وزن میلگرد (کیلوگرم)

جدول استاندارد وزنی میلگرد

با دو روش کلی می‌توانیم وزن میلگرد را محاسبه کنیم. یکی اینکه از فرمول‌های ریاضی برای محاسبه میلگرد استفاده کنیم و دیگر اینکه به سراغ جدول‌های استاندارد وزنی میلگرد برویم.

جدول‌های زیادی برای وزن میلگرد وجود دارد. یکی از رایج‌ترین جدول‌ها مربوط به بررسی میلگردهای 10 تا 40 است. این جدول، میلگردها را براساس شاخه‌های 12 متری وزن‌بندی می‌کند. در ادامه، آن را بررسی می‌کنیم.

· جدول استاندارد وزنی میلگرد:

سایز هر میلگرد (میلی‌متر)

میانگین وزن هر شاخه 12 متری میلگرد (کیلوگرم)

میلگرد 8

5

میلگرد 10

7.8

میلگرد 12

11

میلگرد 14

15

میلگرد 16

20

میلگرد 18

25

میلگرد 20

30

میلگرد 22

37

میلگرد 25

47

میلگرد 28

58

میلگرد 30

66

میلگرد 32

75

میلگرد 34

85

میلگرد 36

95

میلگرد 38

106

میلگرد 40

118

 

تیرآهن و انواع آن

تیرآهن‌ها معمولا در سایزهای 6 تا 14 متری تولید می‌شوند و با سه استاندارد کلی IPE، INP و IPB دسته‌بندی می‌شوند. تیرآهن‌ها پرکاربردترین پروفیل‌های ساختمانی هستند و مطابق با نیاز مصرف‌کنندگان، در اشکال، ابعاد و سایزهای گوناگونی عرضه می‌شوند. در ادامه این بخش، فرمول محاسبه وزن تیرآهن‌های ساختمانی رایج را معرفی می‌کنیم و بعد از محاسبه وزن تیرآهن برای تهیه ی تیرآهن به اصفهان آهن مراجعه کنید و لیست قیمت تیرآهن را مشاهده و خریداری کنید.

فرمول محاسبه وزن تیرآهن مدل  IPE

وزن میلگرد و تیرآهن چگونه محاسبه می‌شود؟

برای به دست آوردن وزن این تیرآهن، باید برخی از اطلاعات پایه‌ای تیرآهن را در دست داشته باشید. کافی است که این اطلاعات را در فرمول زیر قرار دهید، تا وزن آن محاسبه شود.

طول تیرآهن بر اساس متر × وزن یک متر تیرآهن (مطابق با جدول اشتال تیرآهن) = وزن تیرآهن IPE

از مهم‌ترین پارامترهای مهندسی سازه، وزن تیرآهن است . زیرا همان گونه که در ابتدا اشاره شد برای تحمل بار وارده به آن و جلوگیری از خمش سقف( در دهانه 4 الی 6 متر ) باید ضمن حفظ مقاومت تا جای ممکن سبک باشد، چون در ساخت و سازهای چندین طبقه، وزن سازه به‌خصوص سقف بسیار حائز اهمیت است.

فرمول محاسبه تیرآهن مدل لانه زنبوری یا CPE

متخصصان با ایجاد حفره‌های شش ضلعی در طول تیرآهن‌ها، وزن آن‌ها را تا حدود زیادی کم می‌کنند؛ تیرآهن‌هایی که با این حفره‌ها تولید می‌شوند به تیرآهن لانه زنبوری معروف هستند.

تیرآهن‌های لانه زنبوری برای استفاده در سقف‌های عریض و پهن سوله‌ها یا ساخت پل‌ها و انواع سالن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از فرمول زیر، وزن این نوع تیرآهن را محاسبه کنید.

طول تیرآهن لانه زنبوری (متر) × وزن یک متر (مطابق با جدول اشتال تیرآهن) = وزن تمام‌شده تیرآهن لانه زنبوری (کیلوگرم)

فرمول محاسبه تیرآهن مدل دوبل

با جوش دادن دو تیرآهن موازی به یکدیگر، یک تیرآهن دوبل ایجاد می‌شود. در ساختمان‌هایی که طبقات زیادی دارند، از تیرآهن‌های دوبل بیشتر استفاده می‌شود؛ نکته اینجاست که با افزایش استفاده از این نوع تیرآهن، وزن واردشده به طبقه اول افزایش پیدا می‌کند. در این راستا، مهندسان ساختمانی باید وزن تیرآهن‌های دوبل به‌کار رفته را بصورت دقیق محاسبه کنند. فرمول محاسبه این تیرآهن، به شکل زیر است:

(طول تیر آهن 2 براساس متر × IPB) × وزن یک متر تیرآهن (مطابق با جدول اشتال تیرآهن) = وزن نهایی تیرآهن دوبل (کیلوگرم)

جدول استاندارد وزنی تیرآهن

هر نوع از تیرآهن (لانه زنبوری، دوبل، H بال‌پهن یا IPE) جدول وزنی مخصوص به خود را دارند. در حالت عادی، بهتر است بجای استفاده از فرمول‌های محاسبه تیرآهن، به سراغ جدول‌های وزنی این مقاطع فولادی بروید، چراکه جدول‌های استاندارد وزنی بسیار دقیق‌تر هستند و هیچ خطایی در آن‌ها وجود ندارد.

 ما در این بخش از مقاله، به عنوان نمونه، جدول استاندارد وزنی یکی از رایج‌ترین انواع تیرآهن را بصورت کامل و دقیق بررسی می‌کنیم.

· جدول استاندارد وزنی تیرآهن مدل IPE:

سایز تیرآهن (میلی‌متر)

وزن شاخه یک متری تیرآهن (کیلوگرم)

وزن شاخه 12 متری تیرآهن (کیلوگرم)

8

6

72

10

8.1

98

12

10.4

125

14

12.9

155

16

15.8

190

18

18.8

226

20

22.4

269

22

26.2

315

24

30.7

369

27

36.1

434

30

42.2

507

33

49.1

590

36

57.1

686

40

66.3

796

45

77.6

932

50

90.7

1089

55

106

1272

60

122

1464

وزن میلگرد و تیرآهن در کارخانه‌های تولیدکننده

وزن میلگرد و تیرآهن چگونه محاسبه می‌شود؟

در بخش‌های قبلی این مقاله، اطلاعات مهمی درباره نحوه محاسبه انواع میلگرد و تیرآهن بیان کردیم. همچنین درباره این مسئله صحبت کردیم که جدول‌های زیادی برای ارزیابی وزن انواع تیرآهن یا میلگرد وجود دارد و بسیاری از مهندسان و پیمانکاران ساختمانی نیز از این جدول‌ها استفاده می‌کنند.

 نکته شایان توجه این است که هر کارخانه با توجه به فرآیند تولید، مواد اولیه مورد استفاده و سایز و ابعاد محصول خود، تیرآهن‌ها و میلگردها را در یک وزن اختصاصی تولید و عرضه می‌کند؛ شما برای به دست آوردن وزن دقیق مقاطع فولادی مورد استفاده‌تان حتما باید به سراغ جدول‌های استاندارد تولیدکننده محصول خود بروید و به جدول‌های کارخانه‌های دیگر بسنده نکنید.

جمع‌بندی

میلگرد و تیرآهن دو مقطع فولادی پرکاربرد در ساختمان‌سازی هستند. به سبب اینکه مقاطع فولادی درصد زیادی از وزن ساختمان را شامل می‌شوند و محاسبه دقیق وزن ساختمان بسیار حیاتی است، از فرمول‌ها و جدول‌های زیادی برای ارزیابی وزن مقاطع فولادی به کار رفته در ساختمان، استفاده می‌شود.

https://esfahanahan.com/

 ما در این مقاله، دو فرمول برای محاسبه وزن میلگرد، سه فرمول برای محاسبه وزن سه نوع تیرآهن و دو جدول وزنی مربوط به میلگرد و تیرآهن را بررسی کردیم.

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 20

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها