سینماسینما، شادی حاجی مشهدی

«روسی»، چهارمین فیلم بلند امیرحسین ثقفی، با الهام از پروتاگونیست‌های فیلم‌های وسترن قصه‌ای آکنده از کینه و انتقام‌جویی دارد که با ورود به جهان زنگارگرفته شخصیت‌های مرزبندی‌شده‌اش به پیش می‌رود. مرزهایی که به تبعِ غلبه طبیعت بر تمدن و پلیدی بر پاکی، اثری رازآلود و پرخشونت را خلق کرده‌اند. در «روسی» فرم و فضاسازی به اندازه متن و دیالوگ مهم است و رمزگشایی از ناپاکی‌ها و فرجام‌طلبی برای گناهان گذشته، به تباهی و سرگشتگی قهرمانان خسته و ناسور آن در امروز ختم می‌شود.

ثقفی در «روسی» عشق و حسرت را با خشم و انتقام گره می‌زند و با یک رویکرد فرمالیستی و وسترن‌گونه از خاک و باد و باران، برای قهرمانانش جهانی آخرالزمانی پدید می‌آورد. این‌بار قصه نخ‌نما و تکراری تجاوز و انتقام و عشق‌های نافرجام، در دایره‌ای از فضاسازی، رمزپردازی و با اغراق در بدن و بیان بازیگران روایت می‌شود. چکیده این قصه نحیف که فاقد مقدمه‌چینی مناسب در شخصیت‌پردازی است، در این چند جمله خلاصه می‌شود: توماج (امیر آقایی) در زندان می‌فهمد که به همسرش مرجان (طناز طباطبایی) تعرض شده و از زندان به قصد انتقام می‌گریزد. مرجان که روزگاری عاشق یوسف (میلاد کی‌مرام) بوده، توماج را پس می‌زند. یوسف و ابراهیم (صابر ابر) برادرند، یوسف سرگشته است و خود را به سبب گناهی که نمی‌دانیم چیست، مستوجب عقوبت می‌داند. ابراهیم درمانده و الکلی است؛ پدر دخترک کر و لالی که در آلونک مکانیکی روزگار می‌گذراند و حقیقت را تا آن‌جا که می‌تواند، از توماج پنهان می‌کند. مسائل گنگ زیادی وجود دارند که باید تا پایان فیلم آشکار شوند، اما روند این کشف و شهود کند و کرخ و بی‌شاخ‌وبرگ است. خشم فروخورده و مازوخیستیک مرجان، گذشته خاک‌گرفته توماج، مکافات عمل اشتباه یوسف و دلیل فرارش از معشوق، تنهایی و دائم‌الخمری ابراهیم، خطای بزرگ عطا (برادر توماج) و سرگذشت تلخ پدر، درباره دختر بینوا و مهاجر روس، که سرآغاز رشته این همه گناه نابخشودنی است…  قاب‌بندی‌ها در این فیلم چشم‌نواز و حساب‌شده است و در طراحی میزانسن به عناصر بصری ثابت و متحرک در هر نما دقت شده. حرکت دوربین به‌ویژه در نماهای لانگ شات و اکستریم لانگ شات، نشان از وسواس کارگردان در استفاده از عناصر طبیعی و واقعی موجود در صحنه دارد. که نمونه‌های مشابهش را در آثار برجسته سینمای وسترن یا نماهای کارت پستالی آنجلو پولوس هم پیش‌تر دیده‌ایم. زمان و مکان در «روسی» معلوم نیست و فیلم‌ساز با تاکید بر این بی‌هویتی، بستر قصه را از جغرافیا و تاریخ جدا می‌سازد تا بیشتر به سرگشتگی و برزخ درونی شخصیت‌هایش نزدیک شود.

موسیقی کارن همایون‌فر نکته بارز و مثبت دیگری است که با فضای کلی فیلم هم‌خوانی دارد و با الهام از حس خشم و ندامت جاری در فیلم ، مخاطب را درگیر و مجذوب خود می‌کند.  ثقفی در «روسی» اگرچه با تاثیر از رویارویی درونی شخصیت‌هایی که دنیای اطرافشان برای آن‌ها تنگ است و خواهان عصیان و سرکشی‌اند، می‌خواهد به مفاهیم مورد ستایش در سینمای تارکوفسکی یا برسون نزدیک شود، اما به‌وضوح از سویه دغدغه‌مندی معنوی و بازگشت به ریشه و تبار آدمی در کنار تصویرسازی و تعبیرپذیری در این ساختار فرم‌گرا غافل می‌شود. او انبوه گزاره‌ها و اطلاعاتی را که باید از راه تصویر به بیننده منتقل شود، از راه کلام و دیالوگ به بیننده می‌رساند. آن هم به شکل فریاد‌های خشمگین و ضجه‌های دردآلودی که به واقع هنوز ریشه‌های منطقی آن‌ها را درک نکرده‌ایم. همه آن‌چه باید بدانیم و بفهمیم، از دهان آدم‌هایی به گوش می‌رسند که در این مدت نتوانسته‌ایم با آن‌ها هم‌ذات‌پنداری کنیم و این اصلی‌ترین مسئله «روسی» است.

منبع: ماهنامه هنروتجربه

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 20



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها