ترجمه اختصاصی نوریاتو: در تعداد زیادی از کشورهای سطح دنیا، پیشرفت توسط گسترش شهرها و نورهای شهری که با تکنولوژیهای ۲۴ ساعته کنترل میشوند تعریف میشود. مشکل این دید خیالپردازانه، خرابیهایی است که به جا میگذارد. این دیدگاه در مورد توسعه شهری شهروندانی که نمیتوانند با این دیدگاه همگام باشند و یا کسانی را که به صورت غیرعادلانه جابجا شدهاند، نادیده میگیرد. یک عکاس به نام تانگ لام، علاقه زیادی به نحوه به نمایش این دوگانگی در چین دارد. چین کشوری است که روستاهای آن به محاصره شهرها درآمدهاند و با گسترش ابرشهرهای مختلف این روستاها، محو میشوند.
مطالعه بیشتر: رابرت دلانی – ریتمها
این عکاس اینطور توضیح میدهد: “در شهر گوانژو، طبیعت متزلزل زندگی در منظره سورئال شیان متمرکز شده است. شیان یک روستا در قلب منطقه تجاری مرکزی است که به شهر تبدیل شده است. در این منطقه مورد بحث، دولت و گسترشدهندگان از خشونت برای تخریب غیرقانونی ساختمانها و مقابله با مالکانی که به دنبال سود بیشتر از توسعه دهندهها هستند، استفاده میکنند”. برای نزدیک به یک دهه، کارگرهای مهاجر به امید پیدا کردن کار به شهر میآیند و مجبور میشوند در چیزی که لام آن را “یک وضعیت تباهی معلق” مینامد، عرق بریزند.
یک کارگر مهاجر تنها، با تلفن همراه خودش بازی میکند
مطالعه بیشتر: از قلعه ناپلئون تا موزه لوور
لام ادامه میدهد:” به محض اینکه یک ساختمان تخلیه شود، حتی با وجود اینکه بخشی از ساختمان هنوز اشغال شده است، تمام پنجرهها و در برخی اوقات بعضی از دیوارهای خارجی آن توسط کارگرهای تخریبچی خارج میشود. این کار که در تمام چین رواج دارد، باعث فشار آوردن به مالکانی میشود که هنوز دوام آوردهاند میشود و توسعهدهندگان مطمئن میشوند که این ساختمانها دوباره توسط کارگرهای مهاجر اشغال نمیشود”.
ساختمانهای نیمه اشغال شده توسط مستاجرهای مهاجر و نیمه تخریب شده در روستای شیان یک منظره عادی است.
به عنوان یک گزارش سیاسی از این کار استبدادی، برخی اوقات لام از تکنولوژیهای عکاسی معاصر برای نشان دادن یک جنبه زیبا از مقاومت در برابر توسعه شهری استفاده میکند. علاوه بر ثبت توسعه شهری نابرابر چین، او عکسهایی از زندگی روزمره در روستاهای شهری را شبها در خرابهها به نمایش میگذارد و یک نقد فیزیکی و احشایی از سیاستهای عجیب و غریب دولت را به نمایش میگذارد.
مطالعه بیشتر: قوانین عکاسی خیابانی که باید رعایت کنید
او میپرسد: “معنی توسعه شهری در رویای چینی که دولت تبلیغ میکند چیست؟ چه افرادی و چه چیزهایی باید در رشد بیوقفه چین دیده شوند؟ ما باید به خط آسمان فکر کنیم یا افرادی که حذف شدهاند؟” تصاویر او درکنار هم یک گفتگوی دوطرفه را تشکیل میدهند که تصویری متفاوتتر از تصاویر پر زرق و برق گسترش شهری که ما عادت داریم ببینیم را به ما تحویل میدهند.
یک تصویر هوایی از روستای شیان، داستان توسعه شهری نابرابر را نشان میدهد.
مالکانی که نمیخواهند خانههای خودشان را ترک کنند، روی پشتبام پرچم قرمز نصب میکنند. آنها با استفاده از این روش، اعلام میکنند تا وقتی پول بیشتری نگیرند، با مسئولین توسعه شهری همکاری نمیکنند.
کارگرهای مهاجر، در بین خرابههای یک ساختمان تخریب شده، تلویزیون میبینند.
هنرمندان گرافیتیکار نظرات اجتماعی خودشان را روی دیوارهای شهر چین ثبت میکنند.
تصاویر مستاجرهای مهاجر در یک محوطه ساخت و ساز به نمایش گذاشته میشود.
تصویر یک مالک پیر که روی خرابهها به نمایش گذاشته شده است. او هم جزء کسانی است که در مقابل توسعه مقاومت میکنند.
تصویر یک مستاجر مهاجر روی یک ساختمان تخلیه شده.
یک بنر تبلیغاتی که در کنار یک گرافیتی به نمایش گذاشته شده است.
نوشته وقتی تخیل ممنوع باشد اولین بار در مجله نوریاتو | رسانه جامع هنرهای تجسمی پدیدار شد.