سینماسینما، رضا صائمی

فارغ از این‌که قصه‌های جنایی و معمایی واجد تعلیق و ظرفیت رمزگشایی بالایی است و مخاطب را با خود همراه و درگیر می‌کند، «مهین» به دو دلیل دیگر هم جذابیت دارد. اول این‌که یک مستند است و قصه واقعی یک جنایت سریالی را روایت می‌کند، دوم این‌که درباره زنی است که دست به قتل زده. غالبا تصور عموم از قاتل، مردانه است و رمزگشایی از یک زن قاتل با توجه به سویه‌های عاطفی و احساسی زن، کنجکاوی بیشتری برای فهم موقعیت او ایجاد می‌کند. ضمن این‌که این زن دست به قتل سریالی و زنجیره‌ای زده که این در نوع خودش تازه و بکر است. چنان‌چه در مستند هم متوجه می‌شویم، او نخستین زن قاتل سریالی در ایران شناخته شده و همه این عوامل، سوژه مستند را داغ‌تر می‌کند. شگفتی ماجرا زمانی بیشتر می‌شود که با تماشای مستند و آشنایی با مستند متوجه می‌شویم او به‌ظاهر یک زن معمولی است، حتی با عقاید و پوشش مذهبی. فیلم‌ساز هم تلاش کرده به سوژه صرفا به عنوان یک مجرم نگاه نکند و با پرداختن به شرایط زندگی او و ریشه‌یابی رفتاری قتل‌ها، روایتی روان‌کاوانه از سوژه نیز ارائه دهد.

آن‌چه در ساختار روایی و فرم مستند «مهین» بیش از هر چیز جلب توجه می‌کند، بازسازی صحنه‌های قتل یا بازجویی از قاتل است که به موازات فیلم‌هایی واقعی که از او وجود دارد، مماس شده و کمک می‌کند مخاطب به شکل بصری با موقعیت سوژه آشنا شود. از این رو مستند سر و شکلی سینمایی هم می‌گیرد و به نوعی ژانر پلیسی و معمایی نزدیک می‌شود. این تمهید به سویه قصه‌گو بودن فیلم عمق می‌بخشد و التهاب و کشش آن را افزون‌تر می‌کند. از منظر محتوایی می‌توان مستند «مهین» را واجد دو مولفه اساسی دانست؛ یکی رمزگشایی از حادثه یا فاجعه که همان قتل‌های سریالی است و دوم رمزگشایی از قاتل که از طریق واکاوی دلایل و انگیزه‌های او از این جنایت‌ها صورت می‌گیرد. در واقع محمدحسین حیدری، کارگردان مستند، تلاش کرده با ترکیب روشی تحقیقی و پژوهش‌محور با درامی روان‌شناختی یا همان پسیکودرام، مستندی چند بعدی و البته منسجم و هویتمند بسازد که صرفا مبتنی بر هیجانات و سویه سرگرم‌کننده موقعیتی مثل قتل و قاتل نیست، بلکه قصد دارد مخاطب را به یک خودآگاهی نسبت به وضعیت سوژه برساند. تقطیع مصاحبه‌ها و گزارش‌ها و درهم‌تنیدگی آن با دو بخش بازسازی قتل و بازنمایی گزارش واقعی قتل و گفت‌وگوی قاتل درنهایت به ریتم خوب و متناسب با ذات سوژه منجر شده و مستند «مهین» را به یک اثر خوش‌ساخت و پرتعلیق بدل کرده است. ضمن این‌که مخاطب را با چهره و شخصیت اولین زن قاتل سریالی در ایران آشنا می‌کند.

منبع: ماهنامه هنروتجربه

hotnews • دسته‌بندی نشده • 4 سال پیش • dahio.com • 19



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها