ترجمه اختصاصی نوریاتو: مقالهای که امروز برای شما آماده کردهایم، یک تصویر چندتکه از ماتیاس گرونوالد است. این اثر از ماتیاس گرونوالد یک نقاشی پیچیده است که چند بخش و قطعه دارد و بسته به اینکه کدام بال این اثر در منظر دید تماشاچی است، میتواند یک داستان کاملا متفاوت را بازگو کند.
در سال ۱۵۱۲، فرمان ماری آنتوانت در آیزنهایم، به دو هنرمند دستور داد یک اثر هنری برای مجتمع مسیحیشان بسازد. طی چهار سال نیکولاس آف هاگناو (مسئول مجسمه) و ماتیاس گرونوالد(مسئول پنلهای نقاشی شده) یک تصویر چند تکهای پیشرفته در مورد رنج ساختند که تا زمان انقلاب فرانسه محراب بیمارستان کلیسا را مزین کرده بود.
ماتیاس گرونوالد ، اولین تصویر از اثر هنری آیزنهایم: سنت سباستین، مصلوب، سنت آنتونی، دفن، ۱۵۱۶٫ موزه آنترلیندن، کولمار، فرانسه
این اثرهنری چیزی بود که آن زمان در کلیساها معمول بود. البته این بار درد و خون نیز به آن سرایت کرده بود و بدن مسیح از درد به خودش پیچیده شده بود. بیمارانی که به این اثر نگاه میکردند تفاوت این درد با دردی که خودشان تحمل کردند را متوجه شوند و در صورتی نیز که این درد را به اندازه کافی احساس میکردند، ممکن بود شانسی برای بهترشدن داشته باشند زیرا آنها باور داشتند درد فیزیکی یک موضوع مربوط به معجزه است.
ماتیاس گرونوالد ، اولین تصویر از اثر هنری آیزنهایم: سنت سباستین، مصلوب، سنت آنتونی، دفن، ۱۵۱۶٫ موزه آنترلیندن، کولمار، فرانسه
سیکستن رینگبورن در کتاب کارشناسی خودش “نماد روایت” شرح داده است که چگونه نقاشها با استفاده از نمادهای مشهور، رویدادهایی که در گذشته اتفاق افتادهاند را به صورتی به تصویر کشیدهاند که این فاصله زمانی دیده نشود. در اینجا میتوانیم ببینیم که مسیح در حال رنج کشیدن خیلی به بینندگان اثر نزدیک است.بدن او که به نظر میرسد از نشانههای بیماری پوستی پوشانده شده است در منظر همگان قرار گرفته است.
اثر هنری آیزنهایم، وسوسهی سنت آنتونی، ۱۵۱۶٫ موزه آنترلیندن، کولمار، فرانسه
نمادهایی که در این اثر هنری استفاده شدهاند اتفاقی انتخاب نشدهاند برای مثال سنت آنتونی یک قدیس محافظ بود و از افرادی که بیماری پوستی داشتند مراقبت میکرد و راهبان بیمارستان آیزنهایم نیز از رعیتهای مریض و در حال مردن مراقبت میکردند. خیلی از این بیماران از یک بیماری به نام ارگوتیسم رنج میبردند که در بین مردم با نام آتش سنتآنتونی شناخته میشود. این بیماری به خاطر مصرف دانههای آلوده به قارچ به وجود میآمد. نشانههای این بیماری توهم و آلودگی پوستی است و به آرامی سلولهای عصب مرکزی را ضعیف میکند که درنهایت به مرگ فرد بیمار منجر میشود.
مارتین شوونگور، وسوسهی سنت آنتونی، ۱۴۷۰
پنل سمت راست قسمت سوم این اثر به احتمال زیاد از یک حکاکی از مارتین شوونگور الهام گرفته شده. با اینکه این اثر یکی از اولین کارهای شوونگور بوده است، یکی از معروفترین کارهای او نیز بوده است.
ماتیاس گرونوالد ، اثرهنری آیزنهایم، باکرهی منور (جزئیات همآهنگی آنجلس)، ۱۵۱۶٫ موزه آنترلیندن، کولمار، فرانسه
دومین تصویر از این اثر چندتکه، داستان حضرت مریم را بازگو میکند. پنل سمت چپ عید تبشیر را نشان میدهد و قسمت چپ پنل میانی نیز همآهنگی آنجلس را به نمایش میگذارد. قسمت سمت راست هم تولد حضرت مسیح را نشان میدهد. آخرین پنل نیز که در سمت راست قرار دارد مسیح برخاسته را در شکوه کامل نشان میدهد. هیچ درد و رنجی در این قسمت نیست، مسیح در هوا معلق است و پشت او نیز آفتاب درحال طلوع قرار گرفته است که به نظر میرسد یک توپ آتش است.
ماتیاس گرونوالد ، اثرهنری آیزنهایم، قیام مسیح. ۱۵۱۶٫ موزه آنترلیندن، کولمار، فرانسه
نوشته پولیپتیک درد و رنج اولین بار در مجله نوریاتو | رسانه جامع هنرهای تجسمی پدیدار شد.