چرا زنان ایرانی به دنبال سزارین می‌روند؟

 چرا زنان ایرانی به دنبال سزارین می‌روند؟

به طورکلی فقط ۱۵ درصد مادران به عمل سزارین نیاز پیدا می‌کنند. اما درحال حاضر بیش‌از ۵۰ درصد زایمان‌ها به روش سزارین است.

ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی مامایی ایران، در گفت‌وگو با سپید درخصوص علت گرایش زنان به سزارین می‌گوید.

به نقل از سپید به‌طورکلی چند درصد از زنان نیاز به سزارین پیدا می‌کنند؟
به طورکلی فقط ۱۵ درصد مادران به عمل سزارین نیاز پیدا می‌کنند. اما درحال حاضر بیش‌از ۵۰ درصد زایمان‌ها به روش سزارین است.
به‌نظر شما دلیل گرایش زنان به سزارین چیست؟
درد زایمان به عنوان شدیدترین درد تلقی می‌شود و بسیاری از زنان به خاطر ترس از درد زایمان متقاضی سزارین هستند، اما می‌توانیم با روش‌های کم تهاجمی‌تر درد را مدیریت کنیم. در بارداری و زایمان ما گاهی با مسائل غیر طبیعی روبرو می‌شویم و با توجه به بیماری‌های زمینه‌ای مادر حکم می‌کند، مداخلاتی برای تولد و زایمان انجام شود که از جمله سزارین و زایمان به روش جراحی یکی از مداخلات مفیدی است که بسیار نجات بخش است. در کنار آن روش‌های کم تهاجمی مفیدتری داریم که باید تقویت شود تا مادر به خاطر درد خود را در معرض خطرات ناشی از جراحی قرار ندهد. با روش‌هایی مانند زایمان‌های کم درد غیر دارویی و دارویی می‌توانیم زایمان طبیعی را ترویج دهیم.
سپید:درحال حاضر کدام روش‌های کم‌تهاجمی کاربرد دارد؟
روش‌های کم تهاجمی مانند استفاده از در واکیوم زمان اختلالات قرارگیری جنین در داخل کانال واژن بسیار کاربردی است و در مواقعی که در انتهای پروسه زایمان نیاز به مداخله بیشتر است، می‌توانیم از این روش استفاده کنیم.
سپید: درد زایمان چگونه کنترل می‌شود؟
یکی از مباحثی که در زایمان داریم، به نام درد زایمان است که به عنوان شدیدترین درد تلقی می‌شود و بسیاری از زنان ما به خاطر ترس از درد زایمان متقاضی سزارین هستند، اما می‌توانیم با روش‌های کم تهاجمی‌تر درد را مدیریت کنیم. بسیاری از افراد به دلیل ترس از درد خودشان را در معرض سزارین قرار می‌دهند که هم بیهوشی دارد و هم عوارض جراحی، اما می‌توان با استفاده از زایمان‌های بی درد دارویی پروسه درد را مدیریت کرد و مادر بدون درد زایمان کند.
سپید:درمورد روش‌های زایمان کم درد غیر دارویی توضیح دهید؟
در این روش ما بدون اینکه دارویی استفاده کنیم، می‌توانیم با استفاده از روش‌های حمایتی و استفاده از تکنیک‌های دستی و بدون نیاز به دارو، که توسط ماماها به‌کار می‌رود، درد مادر را حین زایمان کم کنیم. روش‌های کاهش درد غیر دارویی مانند ماساژ درمانی، زایمان در آب، کم تهاجمی و بی ضرر است و تا حد زیادی درد مادر را کاهش می‌دهد و باعث نشاط و زایمان خوشایند برای نوزاد و مادر می‌شود.
نقش زایمان طبیعی در سلامت مادر و جنین چیست؟
فیزیولوژی بدن زنان طوری طراحی شده و علم هم آن را تایید کرده است که پروسه زایمان باید خود به خود آغاز شود. در اواخر بارداری تغییراتی به واسطه همکاری مادر جنین و جفت ایجاد شده و پدیده‌ای به وجود می آید که منجر به تکامل جنین و بعد شروع پروسه زایمان می‌شود. این پروسه در نهایت با فرمان مغز و با ترشح هورمون اکسی‌توسین به سرانجام می‌رسد و درد زایمان آغاز می‌شود. نکته اینجا است که علاوه بر زایمان سالم‌تر برای مادر، نوزاد نیز خودش را با محیط بیرون تطبیق می‌دهد. یعنی پروسه زایمان زندگی خارج از رحم را برای نوزاد آسان می‌کند. برای هر مادر و نوزادی لازم است روند زایمان را به صورت طبیعی تجربه کند. با عمل سرازین یک مقطع با ارزش از زندگی مادر و جنین را حذف کردیم. کودکی که بدون دلیل با عمل سزارین به دنیا بیاید، برهه‌ مهمی از زندگی‌اش را از دست می‌دهد و آن کانال زایمان طبیعی است. بدن هر مادر و هر نوزادی نیازمند این است که روند زایمان را تجربه کند.
کودکانی که با روش سزارین متولد می‌شوند، دچار چه مشکلاتی می‌شوند؟
هورمون‌هایی که در زمان زایمان ترشح می‌شود، در شخصیت آینده نوزاد و ارتباط عاطفی مادر و نوزاد و حتی شیردهی موفق مادر موثر است.

وقتی نوزاد از کانال زایمان عبور می‌کند، مایعاتی که در زندگی داخل رحم با تنفس از کیسه آب وارد ریه‌ها شده، طی زایمان طبیعی از ریه خارج می‌شود. بنابراین نوزاد به راحتی تنفس می‌کند. اما در سزارین ۱۵ ساعت طول می‌کشد، تا این مایع از ریه نوزاد خارج شود. لذا اغلب نوزادان سزارینی نیاز به احیا و ساکشن مایعات از ریه دارند. ابتلا به آسم و بیماری‌های ریوی در این دسته نوزادان بیشتر است. کودکانی که به روش سزارین متولد می‌شوند، در معرض چاقی کم‌خونی دیابت و حتی بیماری‌هایی نظیر اوتیسم و بیش فعالی نیز قرار می‌گیرند. مادری که سزارین می‌کند، علاوه بر عوارض جراحی، خون بیشتری از دست داده و در حاملگی‌های بعدی جفت ممکن است در محل زخم سزارین بچسبد و در بارداری بعدی خونریزی داخلی رحم و از دست دادن رحم را منجر شود. در سال‌های اخیر بزرگ‌ترین مشکل ما برای سزارین های تکراری همین موضوع است.

شفاآنلاین

منبع

شاید دیگر مطالب روژان را هم دوست داشته باشد




مطلب قبلیحریف استقلال با ۱۰ میلیون یورو به دنبال ستاره پرتغالی


مطلب بعدیعوامل موثر بر تراکم مواد معدنی استخوان



drsalamatسلامت5 سال پیش • dahio.com • 147



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها