هر چه سن بالا می‌رود متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن کندتر می‌شود و اشتها کم می‌شود.

وقتی ۵ دهه از زندگی سپری می‌شود باب جدیدی از زندگی به روی انسان گشوده می‌شود. اوقات فراغت بیشتر می‌شود، استرس‌های زندگی کمتر می‌شود و بدن نیاز به مراقبت‌های بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین لازم است تغییراتی در سبک و شیوه‌ی زندگی ایجاد کنیم. اما سؤال اینجاست برای این که به اصطلاح روی فرم و قبراق باشیم چه تغییراتی لازم است؟ برای پاسخ به این سؤال با ما همراه باشید.

بعد از پنجاه سالگی خوب بخوابید

خوب خوابیدن یکی از ملزومات زندگی راحت و با آرامش است و همیشه تأثیر زیادی روی عملکرد بدن انسان دارد. فرقی نمی‌کند شما کودک باشید یا یک فرد بالای پنجاه سال. سر و صدا، دمای اتاق و نور تأثیر زیادی روی خواب دارد.

زمانی که افراد پا به سن می‌گذارند و پنجاه سال را رد می‌کنند تغییراتی در خوابشان ایجاد می‌شود. این افراد میل به این دارند که زودتر بخوابند و همین طور سحرخیزتر می‌شوند. یعنی این که بعد از پنجاه سالگی دیگر خبری از تا لنگ ظهر خوابیدن نیست. برای این که خوب بخوابید لازم است تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید و با شرایط جدید هماهنگ شوید. زودتر به رختخواب بروید اما در عین حال فعالیت‌های اجتماعیتان را از دست ندهید. در طول روز چند ساعتی را بیرون از خانه بگذرانید. روشنایی روز تأثیر مهمی روی ساعت بیولوژیکی بدن دارد.

بعد از پنجاه سالگی به تغذیه‌تان اهمیت بدهید

هر چه سن بالا می‌رود متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن کندتر می‌شود و اشتها کم می‌شود. افراد مسن‌تر اشتهای کمی دارند و حس چشایی و بویایی آن‌ها تحلیل می‌رود. با این وجود لازم است که این افراد تغذیه‌ی مناسب، متنوع و متعادلی داشته باشند. افرادی که پا به سن می‌گذارند به پروتئین نیاز بیشتری دارند. پروتئین به ساخت عضلات کمک و با عفونت‌ها مقابله می‌کند. پروتئین در گوشت مرغ، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی و همین طور آجیل‌ها و حبوبات وجود دارد.

بهترین چربی برای همه و به خصوص افراد بالای پنجاه سال نوع گیاهی آن‌ها هستند مثل روغن زیتون، روغن آفتابگردان و غیره. این مواد غذایی از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند.

مواد غذایی تهیه شده از غلات کامل، گلوسیدهای متنوعی به بدن می‌رساند. برای همین مصرف این مواد غذایی به افراد مسن توصیه می‌شود به خاطر این که سرشار از فیبرها هستند و برای همین از یبوستجلوگیری می‌کنند. از این گذشته این مواد غذایی ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی به بدن می‌رسانند.

ویتامین D نقش مهمی در تغذیه‌ی افراد بالای پنجاه سال دارد به خاطر این که این ویتامین به جذب کلسیم کمک می‌کند که در پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مهم است. ویتامین D درماهی‌های چرب وجود دارد. برای تأمین این ویتامین همچنین می‌توانید روزانه در معرض نور خورشید قرار بگیرید. نور خورشید بهترین منبع ویتامین D محسوب می‌شود.

بعد از پنجاه سالگی ورزش را جدی بگیرید

وقتی اشتها کم می‌شود و سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد لازم است تحرک بدنتان را بیشتر کنید. فعال بودن و تحرک کافی مؤثرترین شیوه برای مقابله با پیری و ناتوانی است. وقتی عضلاتتان را بکار می‌گیرید در واقع از نرمی مفاصل و مقاومت استخوان‌هایتان مراقبت می‌کنید. تحرک، اشتها را باز می‌کند، هضم غذا را بهتر می‌کند و استرس را کاهش می‌دهد. تحرک احساس خوبی به شما می‌دهد. ورزش برای حفظ سلامت قلب لازم است و از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند. ورزش همچنین برای مغز شما نیز مفید است و از ابتلا به بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کند. در نهایت باید بگوییم که ورزش از ابتلا به سرطان‌ها به ویژه سرطان سینه و سرطان کولون پیشگیری می‌کند.

توجه داشته باشید که کاملاً بدنتان را گرم کنید. نباید از خودتان توقع بیجا داشته باشید. در طول ورزش به درستی نفس بکشید و حرکات مناسب و درستی انجام دهید.

ورزش کردن خوب است ولی توجه داشته باشید این بدین معنی نیست که خودتان را به فشار بیندازید و حرکات سخت انجام دهید. توصیه می‌کنیم قبل از شروع با پزشک مشورت کنید تا حرکات مناسب سن و سالتان را پیشنهاد دهد.

در حالت کلی حرکات سبکی انجام دهید و به طور منظم ورزش کنید. ورزش سبک و منظم مهم‌تر از انجام حرکات سخت و سنگین است.

تبیان

drsalamatسلامت5 سال پیش • dahio.com • 538



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها