انتخاب مسیر شغلی مناسب، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اهداف در زندگی انسان‌هاست و به‌عنوان نقطه‌ی شروعی برای بهبود شخصیت آن‌ها می‌باشد. در حال حاضر، یکی از چالش‌هایی که اکثر کارجویان با آن مواجه هستند این است که چطور شغل مناسبشان را پیدا کنند. از طرفی اغلب افراد شاغل هم این حس را دارند که شغل‌شان آن‌طور که باید آن‌ها را راضی نمی‌کند و به اندازه‌ی کافی آن‌ها را به چالش نمی‌کشاند.

وارد شدن و یا ماندن در شغلی که مناسب شما نمی‌باشد، منجر به هدر دادن عمر و زمان‌تان خواهد شد. در حقیقت، این کار سال‌های بسیار زیادی از زندگیتان که می‌توانستید در آن پیشرفت کنید را از شما خواهد گرفت. لذا اگر خود را در چنین موقعیتی دیدید، بهتر است که مسیرتان را به سمت شغل دیگری تغییر دهید. این امر حتی می‌تواند برای شما ترسناک باشد. اما خوشبختانه با به کارگیری یک سری راهنمایی‌های خاص، این تصمیم دیگر برای شما دور از دسترس نخواهد بود. برایان تریسی، سخنران برجسته و نویسنده‌ی مشهور کانادایی که در ایران با کتاب «قورباغه‌ات را قورت بده» به شهرت رسید، توصیه‌هایی برای انتخاب مسیر شغلی مناسب پیشنهاد می‌دهد که در ادامه راجع به آن‌ها بیش‌تر صحبت خواهیم کرد.

کشف علایق و قدم گذاشتن در مسیر شغلی مناسب

به عقیده‌ی تریسی اولین اقدام برای قدم گذاشتن در مسیر شغلی مناسب این است که ببینید واقعاً به چه شغلی علاقه‌مند هستید. فرقی ندارد که به دنبال استخدام دولتی و یا خصوصی باشید و بخواهید به‌عنوان کارمند در سازمان‌های دولتی و یا خصوصی کار کنید و یا اینکه خواستار راه‌اندازی کسب و کار شخصی خودتان باشید. به هرحال کشف علاقه‌مندی‌ها، اقدامی است که قبل از هر کار دیگری باید انجام دهید.

شما باید ببینید که در کدام یک از شغل‌ها مهارت خوبی دارید؟ آن زمان است که باید از خودتان برخی سوالات کلیدی را بپرسید. یکی از آن سوالات کلیدی که باید از خودتان بپرسید، این است که از انجام چه کاری بیش‌تر از همه لذت می‌برید؟ آن چه کاری است که بیش‌تر از همه به شما این اجازه را می‌دهد که بیش‌تر با علاقه‌تان در ارتباط باشید؟ برای آنکه این‌گونه سوالات را پاسخ دهید باید خودتان را بهتر از همیشه بشناسید. خودشناسی به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهتر و سریع‌تر شغل مورد علاقه‌تان را پیدا کنید و در مسیر شغلی مناسب گام بردارید.

برای کشف استعدادهای خود می‌توانید از تست‌های استعدادیابی استاندارد استفاده کنید. این‌گونه تست‌ها با طرح سوالات جزئی و گسترده به شما کمک می‌کنند تا پتانسیل‌ها و توانایی‌های خودتان را بهتر بشناسید. استعدادهای شما همان رفتارهایی هستند که در شرایط حساس و در قبال مشکلات از خودتان بروز می‌دهید. هرچقدر که بهتر بتوانید شخصیت واقعی و ابعاد وجودیتان را کشف کنید، به شغل مناسب خود نزدیک‌تر خواهید شد. این مرحله مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله برای انتخاب مسیر شغلی مناسب می‌باشد که معمولاً زمان زیادی از شما خواهد گرفت و صبر و حوصله‌ی زیادی در آن به خرج دهید.

پیرامون شغل مورد نظرتان تحقیق نمایید

تا به اینجای کار، نتایج به دست آمده لیستی از شغل‌های محبوب و متناسب با شخصیتتان را فراهم آورده است. حالا برای آنکه با واقعیت‌ها روبرو شوید، بهتر است به مصاحبه‌ی اطلاعاتی بپردازید و پیرامون شغل مورد نظرتان تحقیقاتی انجام دهید. به این صورت که با کارکنان و با کارگران باتجربه در آن شغلی که انتخاب کرده‌اید، قرار ملاقات بگذارید. تا آن‌جایی که می‌توانید از آن‌ها اطلاعات به دست آورید. اطلاعاتی در زمینه‌ی ویژگی‌های شرکت، جایگاه مورد علاقه‌تان برای کار کردن در آن شغل و تمامی جنبه‌های دیگر آن شغل. این کار روند انتخاب مسیر شغلی مناسب را برای شما آسان‌تر خواهد کرد. شاید بپرسید که خب چطور می‌توانیم چنین افرادی را پیدا کنیم؟ جهت پیدا کردن اطلاعات این افراد می‌توانید از سایت‌های اینترنتی معتبر همچون لینکداین استفاده نمایید. دقت داشته باشید که هرچقدر دامنه‌ی تحقیقات خود را بالا ببرید و اطلاعات بیشتری کسب نمایید، موفق‌تر خواهید بود.

مهارت‌های ضروری شغل‌تان را بیاموزید

به منظور حرکت در مسیر شغلی مناسب بسیار مهم است که شما در کارتان عالی باشید و وظایفتان را به نحو احسن انجام دهید. برای این کار باید از مهارت‌ها و دانش تخصصی کافی در رابطه با شغل موردعلاقه‌تان برخوردار باشید. از کلاس‌های خصوصی، کارگاه‌ها، کلاس‌های عملی، آموزشهای تخصصی آنلاین، همایش‌ها، سمینارها، وبینارها و نمایشگاه‌های مرتبط استفاده کرده و زمینه‌ی اطلاعاتی خود را بالا ببرید و به کسب تمام مهارت‌های لازم بپردازید. بعد از کشف مهارت‌ها نوبت به رشد و پرورش آن‌ها می‌رسد. شما می‌توانید با گذراندن دوره‌های کارآموزی و فعالیت داوطلبانه در کنار افراد شاغل، از مهارت‌هایی که به دست آورده‌اید، در کار استفاده نمایید.

انتخاب مسیر شغلی مناسب با چراغ

سامانه استخدام و آموزش چراغ، نسل جدیدی از پلتفرم‌های کاریابی است که با وارد کردن آموزش به پروسه‌ی کاریابی به کارجویان کمک می‌کند تا با قدرت در مسیر شغلی مناسب قدم بردارند و خودشان را برای ورود به بازار کار آماده نمایند. تمام مواردی که در این مقاله برای یافتن شغل مناسب به آن‌ها اشاره شد از تست‌های شخصیت‌شناسی گرفته تا رزومه‌ساز آنلاین و دوره‌های آموزشی کاربردی جهت ارائه‌ی محتواهای کارآمد را می‌توانید در چراغ بیابید. همین حالا با ورود و ثبت‌نام در سامانه می‌توانید از خدمات ویژه و جذاب آن بهره‌مند شوید.

2121

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 13

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها