آرش نصیری: میلاد کیایی از جمله معدود موزیسین های پیشکسوتی ست که می توان به ایشان گفت استاد چرا که ایشان ضمن سالها فعالیت حرفه ای و سطح بالای صحنه ای و استودیویی، مدرس موسیقی ست. در سابقه آموزشی این موزیسین باسواد و باسابقه همین بس که به زنده یاد بابک بیات هم سلفژ را آموزش داده است.
تیم تصویربرداری سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» در کافه ای در سعادت آباد تهران میزبان این انسان وارسته، باشخصیت، خوشتیپ و آراسته با چهره ای کاریزماتیک بود و در این مصاحبه، این هنرمند شریف در گپ و گفتی صمیمانه از خاطرات شیرین ۶۰ سال حضور در عرصه فرهنگ و هنر مملکت سخن گفت.
استاد کیایی یکی از نخبگان هنر موسیقی ملی ایران، هنرمندی روشنفکر، زاده در خانواده ای هنرمند و فرهیخته است که در ساخت فرهنگ شکوهمند موسیقی ایرانی از چهره های ممتاز و با ارزش گنجینه ملی ایران محسوب می شود و در شکل گیری جریان های هنری در موسیقی ملی ایران به سالهای دهه ۴۰ خورشیدی نقش حائز اهمیتی داشته است.
گزیده ای از گفتگوی موسیقی ایرانیان با میلاد کیایی:
- اثری از نظر موسیقایی جاودانه خواهد شد که کلامی نداشته باشد
- تا معلم نباشی، علم جدید یاد نخواهی گرفت
- در ابتدای فعالیت بابک بیات، تئوری موسیقی را من به ایشان آموختم
- بهروز وثوقی قبل از ورودش به سینما در گروه ما خوانندگی می کرد
- هنر لازمه زندگی است
- رادیو فرهنگ هم مروج خواننده سالاری شده است
- گلپا خواننده توانمندی است که استاد مناسب خوانی ست
- در طول عمرم لوطی تر از آغاسی ندیدم
- هیچ جای دنیا برایم ایران (وطنم) نمی شود
- سبک نوازندگی زنده یاد پرویز مشکاتیان متاثر از زنده یاد محمد حیدری بود
- محمد حیدری در غربت دق کرد
- در ابتدای فعالیت هایم که نوآوری داشتم، اساتید ذوقم می زدند
- ماجرای انتقال سبک نوازندگی از میلاد کیایی به خانواده کامکارها
- ماجرای چگونگی آغاز کار بابک بیات پیش میلاد کیایی