بعد از حادثه غمبار زلزله در استان کرمانشاه و منطقه سرپل ذهاب، جمعی از  دیپلمات های نیکوکار وزارت امورخارجه در یک حرکت خودجوش با نیت جمع آوری کمک از کارکنان مرکز و نمایندگی های سیاسی در خارج از کشور، هیات امنائی تشکیل داده و به میمنت تقارن این اتفاق با ولادت حضرت زهرا(س) نام آن را “پویش یاس” گذاشتند. مشارکت کارکنان وزارت امورخارجه بی نظیر و دور از انتظار بود و نهایتا در همراهی با خیرین مدرسه ساز، دبیرستان شهدای وزارت امورخارجه با ظرفیت پانصد دانش آموز در دوشیفت، احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت.

وزارت امورخارجه 39 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده و چه شایسته، دبیرستان سرپل ذهاب به نام شهدای این وزارتخانه مسما شد. مجال مناسبی است که با یادی از این شهدا که برخی را از نزدیک می شناختم، خود را در مسیر اهداف آنان قرار دهیم.                                                     

شهیدان حجج اسلام سید رشید موسوی، سید ابوالقاسم ارشادی، محمدعلی روحانی فرد و اسدالله عیسی نیا چهار نفر از روحانیون وزارت امور خارجه بودند که اسفند ماه ۶۴ همراه با آیت‌الله محلاتی نماینده امام در سپاه در مسیر حضور در جبهه‌ها، هواپیمای آنان مورد حمله موشک های بعثی قرار گرفت و به درج رفیع شهادت نائل شدند. این چهار نفر را به خوبی می شناختم و با شهید روحانی فرد ارتباط خانوادگی داشتم.هریک از دیگری مخلص تر و همه آرزومند جانفشانی در راه انقلاب و شهادت در این مسیر بودند.                  

 اما شلمچه، مشهد بیشترین شهید از وزارت امورخارجه بود. شهیدان والامقام جعفر پورراجی، داود خسروی ومکانی، علی جعفریان،عباس اسماعیلی،علی اسدزاده،علی عشقی، حسن عرب و کامبیز گوهرپورلنگرودی همه در شلمچه به شهادت رسیدند. یادم می آید داود خسروی که تازه از جبهه برگشته بود در راهروی وزارت امورخارجه من را قسم داد که از آقای مهدی خندق آبادی مدیرکل مربوطه، اجازه اعزام وی به جبهه را بگیرم. با اصرار شهید خسروی با مدیرکل صحبت کرده و موافقت وی را گرفتم. هنوز چهره  شهید خسروی در حالی که پرچم یا حسین را حمل می کرد و به سوی اتوبوس های عازم شلمچه در میدان خراسان می دوید، یادم هست. او رفت که رفت.                                               

شهید علی شوکتی بچه خوب مسجد امام حسین(ع) در مولوی در عملیات کربلای 1، سید ابوالقاسم حسینی  در عملیات محرم، محمد حسین بدخشان ظهوری در عملیات مسلم بن عقیل،حمید پناهی متین در عملیات بیت المقدس برای آزادی خرمشهر،غلامرضا طالب پوراردکانی در عملیات بدر، مجید تصاعدیان در فاو، شهامت عیسی بیگی درسد دز و مهدی موحدی در عملیات شکست حصر آبادان و شهید جانباز ملکوتی راد رئیس اداره وزارت امور خارجه در تهران به شهادت رسیدند.                                                                                    

 اما روزهای تلخ تصرف مزارشریف در سال 1377 نیز یاداور شهادت دیپلمات‌های ایرانی بود. درآن سال من سفیر ایران در ازبکستان یعنی همسایه شمالی افغانستان و هم مرز با مزار شریف بودم. یادم می آید روز 13 مرداد 1377 با آقای ناصر ریگی سرکنسول ایران در مزار شریف صحبت کرده و گفتم ما نگران جان شما هستیم به همین دلیل روادید ورود شما به ازبکستان ‌را گرفته ایم و بهتر است دراولین فرصت و تا امن شدن مزار شریف، شما و بقیه همکاران به ازبکستان بیائید. آقای ریگی گفت نه ما باید اینجا بمانیم چون اگر سرکنسولگری تعطیل شود مردم می ترسند و از مقاومت دست می کشند. صحبت های آقای ریگی که نشانه ای از ایمان و ایثار داشت، حاکی از این بود که وی و همکارانش، مصمم به حضور در کنسولگری و انجام وظایف خود هستند. اما انتشار خبر حمله تروریست ها به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر مزار شریف در تاریخ 17مرداد 1377 از شهادت دیپلمات های مقاوم و خبرنگار خبرگزای جمهوری اسلامی حکایت داشت. شهدای گرانقدر ناصر ریگی، محمدناصر ناصری، نورالله نوروزی، رشید پاریاو فلاح، مجید نوری نیارکی، کریم حیدریان، محمدعلی قیاسی، حیدرعلی باقری و محمود صارمی(خبرنگار) شهدای مظلوم مزار شریف بودند.                                                            

وزارت امورخارجه در فاجعه منا نیز چهارنفر از دیپامات های خوش سابقه خود را از دست داد.شهیدان سربلند غضنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان، محمد رحیم اقائی پور، حسن حسینی مقدم و احمد فهیما، از زمره حاجیانی بودند که با شهادت خود به رسوائی حکام جنایتکار آل سعود نشستند.
چند نفر از کارکنان وزارت امورخارجه نیز در نتیجه اقدامات تروریستی به شهادت رسیدند. در28 دی 1392  ابوالقاسم اسدی و خلیل نعیمی دو تن از دیپلمات‌های ایرانی در سفارت کشورمان در یمن در حمله شش فرد مسلح صنعا که قصد ربایش ابوالقاسم اسدی را داشتند، به شهادت رسیدند.                                                                      

شهید جاوید الاثر سید محسن موسوی در سال 1361 در بیروت وشهیدان سرفراز سید عباس لواسانی و علی اکبر صمدزاده 16 اردیبهشت 1359  به دنبال حمله تروریست ها به سفارت کشورمان در لندن طعم شیرین شهادت را چشیدند.
از زمره بانوان وزارت امورخارجه نیز دو خانم شهیده یعنی معصومه قیدی و نوشین سلیمی در جریان حمله مشکوک به هواپیمای ایرانی در منطقه قره باغ در تاریخ 27 اسفند 1372 شربت شهادت نوشیدند.  ممکن است نام چند تن از شهدای وزارت امورخارجه را فراموش کرده باشم که از این بابت از خانواده های محترم آنان پوزش می طلبم.

شایسته است یادی هم از دکتر سید حسین فاطمی، وزیر امورخارجه دولت دکتر مصدق که در 19 ابان 1333  در تهران به شهادت رسید، داشته باشیم.دکترفاطمی سیاست‌مدار وروزنامه‌نگار باسابقه از سال ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۲ وزیر امور خارجه ایران بود و پس از کودتای ۲۸مرداد محاکمه و به اعدام محکوم شد. فکر ملی شدن نفت از  پیشنهادهای دکتر حسین فاطمی بود.

شهدای وزارت امورخارجه ، سفیر و پیام رسانان شهدای انقلاب اسلامی هستند و احداث دبیرستانی در منطقه زلزله زده سرپل ذهاب به نام آنها، در جهت تبیین و تشریح پیام شهیدان معنی می دهد. امروز نسل جوان مهمترین مخاطبان پیام شهدا هستند. ندای ماندگار شهدا، صیانت از اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی، دفاع از محرومین، ظلم ستیزی، حفظ استقلال و حرکت در مسیر رهنمودهای ولی فقیه است.  قطعا زنده داشتن یاد شهیدان گرانقدر و پرداختن به ابعاد مختلف پیام آنها و انتقال به نسل جوان کشور، در شخصیت دادن به قشر جوان مفید و موثر خواهد بود.

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 63



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها