۱۵ راه برای علاقه‌مند کردن کودک به درس

 ۱۵ راه برای علاقه‌مند کردن کودک به درس

شما با همراهی کودک و سعی در جذاب کردن مواد درسی می‌توانید در علاقه مند کردن کودک به درس موفق‌تر عمل کنید. کودکان به دلیل کنجکاوی و طبع بازیگوششان، اغلب ممکن است در مقابل درس خواندن از خود مقاومت نشان دهند.

به گزارش ، ما به عنوان پدر و مادر انتظار داریم که فرزندمان در تمام زمینه‌های زندگی خوب عمل کند. با این حال، برخی اوقات به خاطر چنین انتظاری ممکن است کودک تحت فشار قرار بگیرد. این انتظارات حتی گا‌ها موجب بیزاری آن‌ها از برخی فعالیت‌ها مثل درس خواندن می‌شود. بنابراین چه کاری باید برای علاقه‌مند کردن کودک به درس کرد بدون آن که او را تحت فشار قرار دهیم؟ در این مقاله، از نکاتی صحبت خواهیم کرد که به علاقه‌ مند کردن کودک به درس خواندن کمک می‌کنند.
 
۱۵ راه برای علاقه‌مند کردن کودک به درس
چگونگی علاقه‌ مند کردن کودک به درس
در دنیای امروز که همه دوست دارند بهترین باشند، ما به عنوان والدین نیز تحت فشار قرار می‌گیریم که کودکان را تشویق به درس خواندن کنیم. در ادامه در رابطه با بهترین روش‌های علاقه‌ مند کردن کودک به درس خواندن همراه شما هستیم.
۱. با کودک به درس خواندن بنشینید
بهترین کاری که می‌توانید به عنوان والد برای کودکتان انجام دهید، این است که زمانی که پای درس می‌نشیند و مطالعه می‌کند، شما نیز کنار او باشید. در این زمان از کار کردن با موبایل یا لپ تاپ خودداری کنید. به جای آن به کار‌های دفتری بپردازید یا کتاب بخوانید.

۲. بر یادگیری تاکید کنید نه نمره
اگرچه نمره خوب مهم است، اما اگر دیدید کودکتان تمام تلاشش صرف گرفتن نمره خوب می‌شود، تمرکز او را بر روی یادگیری معطوف کنید. برای این منظور از او درباره فعالیت‌هایش و اینکه در کلاس درس چه چیزی یاد گرفته است سوال کنید.
 
۳. طرف کودکتان باشید
به کودک خود فشار نیاورید که نمره‌های خوبی بگیرد. با او مهربان باشید و سعی کنید مسائل را از دیدگاه او ببینید. سعی کنید کودک خود را با روشی مثبت در رابطه با درس خواندن مسئول کنید. چون هر نوع رفتار منفی می‌تواند منجر به طغیان او شود و یا مقاومت کند و شما را به چالش بکشد.
 
۴. با او صحبت کنید
در مورد کار‌هایی که کودکتان در کلاس درس انجام می‌دهد صحبت کنید. سوال کردن از او باعث می‌شود او بیشتر در کلاس‌هایش هشیار باشد. از او درباره موضوعات، معلم و کار مورد علاقه‌اش بپرسید.
 
۵. برای درس خواندن برنامه ریزی کنید
هرچیزی که طبق برنامه و سیستم مشخصی انجام شود، نتیجه‌ی مثبتی نیز دارد و این درباره درس خواندن نیز صادق است. برای اینکه کودک را به درس علاقه‌مند کنید، برای او یک برنامه ریزی کنید و به آن پایبند باشید. تنها متمرکز بر انجام تکالیف نباشید، بلکه زمانی را نیز برای بازبینی مفاهیم و درس‌های آموخته شده در کلاس در نظر بگیرید.
 
۶. فضای مناسب مطالعه فراهم کنید
علاقه‌مند کردن کودک به درس ممکن است کار ساده‌ای نباشد. باید دقت داشته باشید که هیچگونه حواس پرتی مانند صدای تلویزیون یا سرو صدای خواهر و برادر در محیط اطراف دانش آموز وجود نداشته باشد. یک کودک حوزه توجه بسیار کمی دارد و ممکن است با کوچکترین صدایی تمرکز خود را از دست بدهد.
 
۷. با معلم او صحبت کنید
اگر متوجه شده‌اید که کودک شما در یک درس خاص دچار مشکل است یا علاقه‌ی کمی نسبت به آن نشان می‌دهد، با معلم او در این باره صحبت کنید. والدین و معلمان همیشه می‌توانند استراتژی‌های خوبی در مورد پرورش علاقه کودک به موضوعات درسی پیاده کنند.
 
۸. سبک یادگیری فرزندتان را دنبال کنید
بسیار مهم است که بفهمید کودکتان چه نوع یادگیرنده‌ای است؛ شنیداری، دیداری یا عملی. بهتر است سعی کنید برنامه‌های آموزشی را طبق این ویژگی‌های کودکتان انتخاب کنید.

۹. با هم اهداف مطالعاتی تعیین کنید
این بسیار ایده خوبی است که اهدافی مشخص کنید که با تلاش و کوشش قابل دستیابی هستند. باهم، اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مربوط به درس را مشخص کنید تا او همواره با انگیزه بماند و شما نیز بتوانید پیشرفت او را زیر نظر بگیرید.
 
۱۰. به نظرات او گوش دهید
برای علاقه‌ مند کردن کودک به درس خواندن، بسیار مهم است که به نظرات او در این رابطه گوش کنید و به آن‌ها احترام بگذارید. حتی اگر گاهی احساس می‌کنید که اشتباه می‌کند، با دادن اجازه تصمیم گیری به او، اعتماد به نفس او را تقویت کرده‌اید. به کودک خود بگویید برای استدلال‌های خود دلایل منطقی ارائه کند.
 
۱۱. کمک کنید از شکست درس بگیرد
شکست‌ها بخشی از زندگی هستند و نه پایان دنیا. حتی اگر کودک شما نمره‌ی کمی گرفت، از سرزنش یا مقایسه کردن او بپرهیزید. این کار باعث می‌شود احساس بی ارزشی کند. با کودک خود همدلی کنید و به او بگویید بهتر است از اشتباهاتش درس بگیرد.
 
۱۲. کودکتان را بیشتر درگیر کنید
بهتر است برای علاقه‌ مند کردن کودک به درس، او را در مسائلی مانند خریدن کتاب، لوازم تحریر و سایر مسائل مربوطه دخیل کنید. در این صورت کودک شما احساس مشارکت بیشتری می‌کند و این می‌تواند علاقه او به درس خواندن را بیشتر کند.

۱۳. از نصیحت کردن اجتناب کنید
تمام والدین مصلحت فرزندشان را می‌خواهند و این آرزوی قلبی ممکن است منجر به ارائه‌ی سخنرانی برای آن‌ها شود که چه چیز درست و چه چیز غلط است. از انجام این کار خودداری کنید چرا که در نهایت به بی علاقگی کودکتان منجر می‌شود. به جای اینکه به او دستور بدهید، تهدیدش کنید یا یک سخنرانی برایش ترتیب دهید، به کودک خود دستورالعمل مشخصی ارائه کنید.
 
۱۴. دستاوردهایش را ببینید
هرکسی گاهی از نوازش و تعریف لذت می‌برد و کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بسیار مهم است که از کوچکترین دستاورد‌های کودک خود تعریف و تمجید کنید. این نه تنها آن‌ها را خوشحال می‌کند بلکه به او انگیزه‌ی بهتر شدن می‌دهد.
 
۱۵. عادت مطالعاتی ایجاد کنید
برای علاقه‌ مند کردن کودک به درس، باید یک عادت به خواندن در او ایجاد کنید. اغلب دیده می‌شود که کودکانی از مطالعه لذت می‌برند، از درس خواندن نیز خوششان می‌آید. برای مثال یک محیط مناسب مطالعه و پیشرفت در خانه ایجاد کنید و یا بهتر، برنامه‌های منظم مطالعاتی در خانه خود داشته باشید.
 
سخن آخر
به کودک خود اجازه ندهید که دچار استرس یا خشم شود. اگر شما به او فشار بیاورید یا اضطراب خود را به او  انتقال دهید، ممکن است در نهایت تمام علاقه خود را به درس خواندن از دست بدهد. کودک خود را تشویق کنید و در هر مرحله برای تقویت اعتماد به نفس او یک قدم بردارید.

ستاره

منبع

شاید دیگر مطالب را هم دوست داشته باشد




مطلب قبلیحسین محب اهری درگذشت


مطلب بعدی۵ توصیه کاربردی ازحضرت محمد(ص) برای بهبود زندگی



hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 64



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها