نزهت بادی: “آشغال‌های دوست‌داشتنی” نه خلاقیت و طنازی محسن امیریوسفی در فیلم‌های “خواب تلخ” و “آتشکار” را دارد و نه از نگاه و رویکرد جسورانه و انتقادی آن‌ها برخوردار است. به گزارش سینماسینما، در ابتدای فیلم “آشغال‌های دوست‌داشتنی” که می‌بینیم شخصیت‌ها همچون تیپ‌های آشنا و کلیشه‌ای در حال اظهار نظر سیاسی در حد و اندازه بحث‌های داخل تاکسی‌ها هستند و منازعات مهم سیاسی در قالب دعواهای خانوادگی چند قاب عکس خلاصه شده است و ترسیم دوره‌های بحرانی تاریخ معاصر ایران به‌صورت کوبیدن در خانه و گفتن یک جمله گزارشی صورت می‌گیرد، فکر می‌کنیم قرار است با اثری هجوآلود و کنایی در باب نقد و استهزاء فضای سیاسی حاکم بر جامعه باشیم که چنان همه چیز لوث و مبتذل شده است که هر کسی با هر حرف بچه‌گانه‌ای که می‌زند، خود را فعال مدنی می‌داند و احساس می‌کند دست به کنش سیاسی مهم و انقلابی زده است.

اما بعد می‌بینیم محسن امیریوسفی شوخی خودش را واقعاً جدی گرفته است و از ما نیز می‌خواهد که از دل چنین نگاه و رویکرد ساده‌انگارانه و تقلیل‌گرایانه‌ای در باب جریانات سیاسی، حرف او درباره آشتی ملی و همزیستی مسالمت‌آمیز میان طیف‌های متنوع فکری را بپذیریم و با زودباوری و خوش‌خیالی قبول کنیم که تفکرات و عقاید سیاسی که به‌طور ماهیتی در تضاد و تقابل با یکدیگرند، می‌توانند به خاطر مام میهن در یک نقطه به اشتراک برسند و همه چیز مثل سریال‌های خانوادگی ختم به خیر شود. هرچند درنهایت خود فیلم نیز نمی‌تواند به مانیفستش پایبند بماند و آن را با حذف یکی از قاب عکس‌ها زیر پا می‌گذارد و نشان می‌دهد چطور جهانش را بر پیشنهاد ایده‌ای ناممکن بنا کرده است که درنهایت فرومی‌ریزد و مضمون اصلی فیلم زیر سؤال می‌رود.

در جایی از فیلم امیر (صابر ابر) تکلیف همه اعضای خانواده را تعیین می‌کند و می‌گوید: “تاریخ خیلی ساده است” و بعد معلوم می‌شود که درک و فهم فیلمساز از جدال‌های سیاسی در تاریخ معاصر ایران فرق چندانی با شخصیتش ندارد که ظاهراً او را نقد می‌کند و همان‌طور که کاراکترهای فیلم در قاب عکسشان در زمان خود متوقف شده‌اند و هیچ شناختی از گذر زمان و اوضاع و احوال کنونی ندارند، امیریوسفی نیز قادر به تحلیل برهه‌های حساس تاریخی نیست و نمی‌تواند از طریق گفتگوی میان قاب عکس‌ها که خیلی زود به ایده‌ای کش‌دار و کسالت‌بار تبدیل می‌شود، امکان مکالمه و گفتمان دیالکتیک و چالش‌برانگیزی را میان دوره‌های مختلف فراهم آورد.

فیلم “آشغال‌های دوست‌داشتنی” نه خلاقیت و طنازی امیریوسفی در فیلم‌های “خواب تلخ” و “آتشکار” را دارد و نه از نگاه و رویکرد جسورانه و انتقادی آن‌ها برخوردار است و مخاطب بعد از دیدن چنین فیلمی با تفکر واپس‌گرا و محافظه‌کاری در باب آشتی ملی از خود می‌پرسد دلیل توقیفش چه بوده است و آن‌هایی که مانع پخش فیلم شدند، در آن چه چیز برانگیزاننده و آشوبگرانه تأثیرگذاری دیده‌اند و احساس خطر کردند که حالا ما جز همان بحث‌های پیش‌پاافتاده سیاسی در دورهمی‌های خانوادگی چیز دیگری نمی‌بینیم و با سرخوردگی از سالن سینما بیرون می‌آییم و معلوم می‌شود توقیف فیلم هم حتی نمی‌تواند از آن اثر مهم و تأثیرگذاری بسازد.

منبع: هنرآنلاین

hotnews • دسته‌بندی نشده • 6 سال پیش • dahio.com • 80



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها