در این میان عده ای هم با ذکر صلوات، رفتار مشمئزکننده وی را به قصد قربت همراهی می کنند که به دنبال آن وزارت بهداشت ودرمان ، درخواست برخورد قضایی با فرد متخلف کرده است. نویسنده این سطور که به اعتبار اشتغال به امورحقوقی دستی در امور قضا دارد برخلاف فضای ایجاد شده اعلام می کنم اگر قصد درمان ابن گونه نابسامانی ها را دارید به دنبال قضایی کردن موضوع نباشید و زندان و تبعید و جریمه که ابزار قانونی دستگاه قضایی برای برخورد با متخلفان می باشد دراین زمینه ها کارساز نیست بلکه می بایستی رسانه های عمومی و تریبون داران :
الف : با تشکیل سمینارهایی به دلایل پیدایش این گونه برخوردها پرداخته شود و کارشناسان بدون کمترین سانسور به علت اصلی پیدایش این گونه امور که رگه های اولیه آن در مبحث « کتب ضاله » در فقه مطرح شده است پرداخته تا از تکرار این گونه امور که در هردوره زمانی به شکلی به نمایش درمی آید جلوگیری شود .
ب : فقیهان و خبرگان طب نوین و پژوهشگران حوزه و دانشگاه بدون ورود به حواشی وارد اصل موضوع شده و در یک فضای آکادمیک و علمی به ادعاهایی درزمینه طب اسلامی و ایرانی و جایگاه پزشکی روز وارد شده و بدون شتاب و پرهیز از فرافکنی به سوالات دراین زمینه پاسخ داده شودو احادیث منتسب به معصومین علیه السلام در این خصوص را تعیین تکلیف علمی کنند
ج : جامعه شناسان و روانشناسان و تاریخ نگاران شایسته است به میدان آمده و چیستی و چرایی رفتارهایی مانند آتش سوزی کتاب را به بحث گذاشته و جامعه مخاطب را از خطرات این نوع رفتارهای قرون وسطایی نجات دهند .
د : نامگذاری روز وحدت حوزه و دانشگاه قراربود فرصتی باشد برای ایگونه مباحث که متاسفانه مانند بیشتر شعارهای قبل واول انقلاب به انحراف انجامید که به دلیل محدودیت فضای یادداشت ،امکان پرداختن به آن نیست و به اشاره ای عبور می کنم و مناسب است در این مورد هم بازنگری اساسی شود .
ه : گریزی نیست که اصل سوزاندن کتاب توسط یک روحانی با هرمیزان سواد حوزوی ، به نام روحانیت ثبت گردید و با هیچ زبانی هم نمی توان روحانی بودن فرد متهتک را نفی کرد بلکه شایسته است مرجعیت حوزه و روحانیت فراترازیک بیانیه رسمی ، عکس العمل محتوایی و علمی در این موضوع از خود نشان دهد که انتظار غیرمنطقی و غیرممکن نیست وبی توجهی به آن حس ناامیدی را ازاصلاح امور بیشتر می کند
* حقوقدان و پژوهشگر