خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر افزود این کاهش نیرو قبل از موعد مورد توافق آمریکا با شبه‌نظامیان طالبان اتفاق افتاده است. مقام‌های آمریکایی و ائتلاف ناتو این موضوع را تا اندازه‌ای به دلیل نگرانی‌ها درباره شیوع ویروس کرونا می‌دانند. 

یکی از مفاد اصلی توافق میان آمریکا و طالبان که حدود سه ماه پیش حاصل شد کاهش شمار نیروهای آمریکا از ۱۳۰۰۰ نفر به ۸۶۰۰ نفر در اواسط ماه جولای بود. 

دو منبع مطلع در کابل به خبرگزاری رویترز گفته‌اند شمار نظامیان آمریکا احتمالاً تا اوایل ماه ژوئن به ۸۶۰۰ نفر خواهد رسید. دو مقام آمریکایی که به شرط عدم افشای نام گفت‌وگو می‌کردند گفتند شمار نظامیان ایالات متحده به نزدیک ۸۶۰۰ نفر رسیده و احتمالاً طی روزهای آتی به ۸۶۰۰ نفر می‌رسد. یکی از این مقام‌های گفت: «به دلیل نگرانی‌های ناشی از بیماری کووید-۱۹ ما داریم زودتر از موعد پیش‌بینی‌شده به سمت رقم مورد نظر حرکت می‌کنیم.»

دیگر مقام آمریکایی مورد استناد رویترز گفته ایالات متحده تمرکزش را روی خارج کردن پرسنل غیرضروری و همچنین افرادی که بیش از دیگران در معرض خطر قرار دارند گذاشته است. 

ماه گذشته شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که ایالات متحده کمتر از ۱۰۰۰۰ نظامی در افغانستان دارد. آمریکا بعد از اشغال افغانستان در سال ۲۰۰۱ به بهانه عملیات‌های ضد شورش به این کشور نیرو اعزام کرد. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا طی روزهای گذشته تأکید کرده که کشورش پلیس منطقه نیست و خواستار بازگرداندن نیروهای آمریکایی به کشورش است. 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم روز سه‌شنبه گفته بود که واشنگتن همچنان به خارج کردن نیروهای خود از افغانستان ادامه خواهد داد. 

اواخر اسفند ۹۸، توافنامه میان آمریکا و طالبان به امضای « ملاعبدالغنی» برادر معاون سیاسی طالبان و «زلمی خلیل‌زاد» نماینده آمریکا در امور افغانستان رسید و بخشی از آن به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اختصاص یافته بود.

طبق توافقی که میان طالبان و آمریکا در زمینه خروج نیروهای خارجی از افغانستان صورت گرفته بود، آمریکا و متحدانش توافق کردند که طی ۱۳۵ روز آینده از زمان امضای قرارداد، نیروهای آمریکا به هشت هزار و ۶۰۰ نفر کاهش یابد.

این توافق همچنین تأکید کرده که تمامی نیروهای خارجی، پنج پایگاه اصلی در افغانستان را به طور کامل تخلیه خواهند کرد.

در این توافق همچنین تأکید شده است که طی ۹.۵ ماه از زمان امضای قرارداد، تمامی نظامیان خارجی از افغانستان خارج می‌شوند و تمامی پایگاهها نیز در افغانستان تخلیه خواهند شد.

23311

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 13



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها