آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با اساتید، کارکنان ودانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) با تبریک ایام ماه مبارک شعبان و ابراز مسرت از حضور در جمع دانشجویان و استادان به ذکر برکات و فضایل این ماه مبارک پرداخت و با تأکید بر بهره برداری معنوی و توسل به ائمه اطهار گفت: ظهور تامّ حق متعال در کلمه ائمه اطهار و پیامبر اعظم(ص)، موجب می شود توسل به این کلمات الهی اقرب طرق الی الله باشد . ما باید در هنگامه های معنوی تلاش کنیم تا با توسل به اهل بیت و قرآن راهی به حق تعالی پیدا کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تبریک سال نو و نیز ابراز تأسف از آسیب‌های سیل در استان‌های شمالی، غربی و جنوب غربی کشور افزود: البته بلایای طبیعی در همه جا هست و آزمون الهی برای تربیت شخصی و اجتماعی است. به تعبیر قرآن، در هر مصیبتی انسان‌های شایسته می‌گویند: ما از خودمان وجودی نداریم و قدرتی نداریم و رجوع ما به حق است ” انا لله و انا الیه راجعون “. این تربیت انسان اهل حق است.

این که همنوعان چه واکنشی نشان می دهند هم جلوه دیگری از تربیت الهی برای جامعه گرفتار مصیبت است. مسئولان و مدیران هم امتحان و آزمون مخصوص به خود دارند. آنهایی که دیروز مسئول بودند و آنانی که امروز در مقام مسئولیت می باشند هم مورد آزمون هستند و در نگاه تربیت الهی هر کسی در جایگاه خودش مسئولیتی دارد. 

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به دشمنی خباثت آلود آمریکا با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: امروز دشمنان جمهوری اسلامی می‌خواهند مردم ما را به زانو در آوردند. خصوصا آمریکای خبیث که در چهل سال اخیر همه تلاش خود را کرده، دائما هم سرشان به سنگ خورده است. 
وی با بیان مصادیقی از دشمنی‌های آمریکا با ملت ایران و ملت‌های آزاده منطقه از جمله اعمال سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه و نیز ایجاد ، تقویت و پشتیبانی از داعش اضافه کرد: آمریکایی‌ها دیروز هم کار رذیلانه‌ای کردند و سپاه پاسداران را که افتخار نظام جمهوری اسلامی و موجب امنیت در منطقه است، به عنوان سازمان تروریستی اعلام کردند. 

آیت‌الله آملی لاریجانی با محکوم کردن اقدام رذیلانه آمریکا در قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی گفت: نظام جمهوری اسلامی در برابر کار وقیحانه دولت آمریکا ساکت نخواهد ماند و دستگاه های مسئول به سرعت نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه را تروریستی اعلام کردند و آنها اگر بخواهند اقدام عملی نشان دهند، جمهوری اسلامی راه های مختلفی برای مقابله دارد. ان شاء الله مسئولان با معیار عزت اسلامی اقدام می کنند. مردم عزیزمان هم در میدان هستند و از کیان‌نظامشان حراست خواهند کرد و جبهه مقاومت در منطقه تنها نخواهد ماند. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هدف آمریکا از این اقدام را ضربه زدن روحیه مردم و تأثیر گذاری بر تصمیمات مسئولان عنوان و بر توجه همه مسئولان به معیار عزت اسلامی تأکید کرد. وی با تاکید بر لزوم حفظ و تقویت اقتدار نظام افزود: اگر بخواهیم در برابر دشمنان ایستادگی کنیم باید اقتدار خود را با استفاده از علم و فناوری و جهاد فی سبیل الله حفظ و ارتقاء ببخشیم و بدانیم که جهاد علمی کمتر از جهاد در جبهه ها نیست. امروز اقتدار نظام جمهوری اسلامی، به همین کارها و پژوهش‌هایی است که در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد. اقتدار لازم و دستور الهی است ، ” واعدوا لهم مااستطعتم من قوه ” و مقدماتش هم همین کار علمی در دانشگاه ها است.هر کسی در جایگاه خودش و در جغرافیایی که قرار گرفته باید این اقتدار را عملی کند.

رئیس هیات مدیره جامعه الامام الصادق (ع) گفت: برای حصول اقتدار باید دانشگاه‌ها کار جهادی را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند. دانشگاه امام صادق (ع) هم بنا بوده در علوم انسانی تحولی ایجاد کند. البته واضح است که به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و این تحول کار اساسی طلب می‌کند و کار هم نباید فقط به این دانشگاه محدود شود. مسیر طولانی در پیش داریم و باید کار عالمانه باشد ، باید سخن علمی دیگران را فهم کنیم. منطق استنباط از کتاب و سنت را نیز بیابیم و حرف خود را در راستای علوم انسانی اسلامی بر اساس بنیان های قویم نظام توحیدی مطرح کنیم.

وی ادامه داد: عده‌ای از اهل فکر در مغرب زمین و حتی برخی در داخل شاید منکر این باشند که چنین چیزی از اساس کهنه است. اما باید اثبات کنیم که قرآن و سنت و کلمات الهی منبع جوشان معارف هستند. معارف بشری واسطه و وسیله واقع می شوند اما این نگاه که منبع الهی را از مردم دریغ کنیم، خطاست. 

آیت‌الله  آملی  افزود: گاهی فیلسوفان، دانشمندان و عالمانی در حیطه ی فکر و ذهن انسان و رابطه  آن با بدن و عالم ماده کار کرده‌اند تا اثبات کنند که انسان اساسش ماده است. در مقابل آنها ما با آنها حرف داریم. ما سخنمان این است که چرا فیلسوفان و عالمان ما مقدار زیادی از عمرشان را بگذارند و بر اساس این پیش فرض‌ها کار کنند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ ما انسان را چیز دیگری می دانیم. پیش فرض‌ها، مسیرها را عوض می‌کند. این که با چه پیش فرضی به سراغ تحقیقات علوم انسانی برویم، مسیر تغییر می‌کند. حقیقت انسانی، یک حقیقتی غیر از بدن ماست.

همین حالا وجود ماء فقط بدن نیست. هویت ما حقیقت دیگری است. تصویری که از انسان در آیات و روایات هست، این است که روح ما متعلق به عالم امر است و امر غیر زمانی است. عالم امر محیط بر عالم ماده است. 

آیت‌الله آملی لاریجانی تأکید کرد: دانشگاه امام صادق(ع) باید برنامه جهادی برای تحول در علوم انسانی داشته باشد، نگذاریم ذهن جوانان ما را از امور وارداتی پر کنند. بسیاری از این معارف وارداتی متاثر از فرهنگ و مبانی مدرنیته است. گاهی از کتاب هایی که در حقوق جزا منتشر می شود، تعجب می کنم. برخی تالیفات غربی و آثار سینمایی که ترجمه می شوند، بر اساس موازین و نگاه هایی است که با معارف اسلام سازگار نیست. این که هر انسانی راه خودش را انتخاب می کند و هر کس راه خودش را می رود و ارزش های خودش را خلق می کند یک آموزه مدرنیته است.عقلانیت صحیح توحیدی را نباید رها کرد و آموزه های مدرنیته را دنبال کرد. اگر می خواهیم هویت ایمانی و توحیدی انقلاب را حفظ کنیم، راه همین است و همه دانشگاه‌ها باید در این زمینه کار موثر بکنند.

2323

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 275



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها