همزمان با شدت گرفتن اعتراضات در آمریکا به قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست این کشور در خشونت پلیس سفید پوست، جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتشار یک ویدئو خواستار تلاش برای ریشه کن کردن تبعیض‌ و خشونت‌های نژادپرستانه در آمریکا شد.


معاون هشت ساله ریاست جمهوری آمریکا در دولت باراک اوباما در این ویدئو ضمن اذعان به تبعیض نژادی نظام‌مند (سیستماتیک) در جامعه آمریکا، از اقدام دونالد ترامپ در تهدید معترضان به «شلیک به آنها» به شدت انتقاد کرد.


بایدن در این ویدئو قتل تیرماه ۱۳۹۳ «اریک گارنر» شهروند ۴۳ ساله سیاه پوست ساکن نیویورک را یادآور شد کسی که ماموران پلیس به رغم فریادهایش درباره اینکه نمی‌تواند نفس بکشد، همچنان گلویش را تا سر حد مرگ فشردند و جانش را گرفتند.


معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دولت سابق این کشور گفت: «من فرصت این را داشتم که با خانواده جورج فلوید صحبت کنم با گروهی از آنها. با اغلب آنها. آنها یک خانواده نجیب و محترم هستند و عاشق همدیگر هستند. ما یک بار دیگر این لفظ را شنیدیم “من نمی‌توانم نفس بکشم”».


اشاره بایدن به مرگ اریک گارنر مرد ۴۳ ساله سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس آمریکا بود. ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ (۲۶ تیر ۱۳۹۳) گارنر بعد از متهم شدن به فروش غیرقانونی سیگار با رفتارخشونت آمیز پلیس مواجه شد.


او که پدر ۶ فرزند و مبتلا به آسم بود، زمانی که پلیس او را متوقف کرد، غیرمسلح بود. در تصاویر ویدئویی خشونت پلیس و فشار ماموران به گلویش مشهود بود. آخرین اظهاراتی که گارنر قبل از فوتش گفت، این حرف بود: «نمی‌توانم نفس بکشم».


جو بایدن در ویدئوی خود به مناسبت قتل جورج فلوید چند بار به قتل اریک گارنر اشاره کرده و بر لزوم پایان یافتن خشونت‌ها و تبعیض‌های نژادی نظام‌مند در آمریکا تاکید کرده است.


وی با اشاره به تصاویر و ویئوهای رفتار خشونت بار افسر سفید پوست شهر مینیاپولیس با جورج فلوید و مرگ متعاقب آن گفت: «این یک اقدام وحشیگرانه بود و باعث شد که یک عضو دیگر از جامعه سیاه پوستان ما از حق مدنی و حقوق بشر خود منع شود و او را از حق حیات محروم کرد».


نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصریح کرد: «همانند مورد اریک گارنر، از جورج فلوید ابتدایی ترین حق که همان نفس کشیدن است، سلب شد، این یک حق ابتدایی و بسیار ساده است».


وی سپس با ارائه لیستی از سیاه پوستان آمریکایی که در خشونتهای نژادپرستانه سال‌های اخیر در آمریکا کشته شدند، ارائه داد و گفت: «اینها کسانی هستند که نباید کشته می‌شدند».


جو بایدن در جمع حامیان سیاه پوست




بایدن سپس به تبعیض‌های نژادپرستانه ریشه دار در تاریخ ایالات متحده آمریکا اذعان کرد و گفت: «ریشه این لیست به بیش از 400 سال قبل برمی‌گردد، مردان سیاه، زنان سیاه، کودکان سیاه. گناه اولیه این کشور هنوز هم امروز بر چهره ما را خدشه دار کرده است».


وی افزود: «بعضی وقت‌ها ما به این چیزها بی توجهی کردیم و فقط با انجام هزاران کار روزمره خود به جلو حرکت کردیم اما این (گناه اولیه نژادپرستی در جامعه آمریکا) همیشه وجود داشته است. هفته‌هایی شبیه به این هفته (هفته پس از مرگ فلوید و آغاز اعتراضات) ما به روشنی میبینیم که ما یک کشور با یک زخم باز هستیم».


به گفته بایدن، «هیچ یک از ماها نمی‌توانیم رویمان را از این موضوع برگردانیم و ساکت باشیم و هیچ یک از ما دیگر نمی‌توانیم شنونده این حرف باشیم که “من نمی‌توانم نفس بکشم” و هیچ کاری انجام ندهیم».


وی با اذعان به نگرانی‌های گسترده سیاه پوستان آمریکایی از هدف قرار گرفته شدن در این کشور گفت: «آنها نگرانند که خوب نفر بعدی کیست؟ فقط تصور کنید که هر دفعه که شوهر، همسر، پسر یا دختر شما خانه را ترک کند، شما نگران ایمنی آنها توسط بازیگران بد و نیروهای پلیس بد باشید».


بایدن سپس بدون اشاره مستقیم به نام دونالد ترامپ، از مواضع او در قبال اعتراضات اخیر در آمریکا به دنبال قتل جورج فلوید اشاره و از توئیت تهدیدآمیز او علیه معترضان به شدت انتقاد کرد.


نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: «اکنون زمان انتشار توئیت‌های آتش‌افروزانه نیست، الان زمان تشویق کردن به خشونت‌ها نیست. این یک بحران واقعی ملی است و ما به رهبری نیاز داریم رهبری که همگان را به میز مذاکره بیاورد تا نژادپرستی نظام‌مند را ریشه کن کنیم».


اشاره بایدن به انتشار پیام توئیتری روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا بود که در آن دونالد ترامپ با لحنی خشن، معترضان را به صدور دستور شلیک تهدید کرد.


ترامپ نوشته بود: ««این اراذل و اوباش، به یاد و خاطره جورج فلوید بی‌احترامی می‌کنند و من اجازه نمی‌دهم این اتفاق رخ دهد. با تیم والز، فرماندار [مینه‌سوتا] صحبت کرده و به او گفتم ارتش در تمام مسیر با اوست. هر مشکلی باشد ما کنترل را به دست می‌گیریم، اما زمانی که غارتگری شروع شود، شلیک هم شروع می‌شود».


بایدن در ادامه ویدئوی خود خطاب به مردم آمریکا گفت: «اکنون زمان آن است که به این حقایق ناراحت کننده نگاه کنیم و با این زخم عمیق و بازی که ما در این کشور داریم، مواجه شویم. ما به اجرای عدالت برای جورج فلوید نیاز داریم، ما به انجام اصلاحات واقعی در نیروی پلیس نیاز داریم».


به گفته او، «مردم آمریکا و همه آنهایی که قدرت و مسئولیتی دارند باید بپا خیزند» چرا که در صورت سکوت، همه در چرخه خشونت‌های نژادپرستانه در آمریکا همدست خواهند بود.


از نظر بایدن، باید کاری برای التیام بخشیدن به «زخم باز جامعه آمریکا» انجام شود چرا که در غیر این صورت، «روح اساسی آمریکا در معرض خطر قرار می‌گیرد».


این اظهارات در حالی مطرح شده که بایدن ۷۷ ساله سابقه سال‌ها فعالیت در مقام سناتور ایالت «دِلاور» در مجلس سنای ایالات متحده و هشت سال معاونت ریاست جمهوری آمریکا را دارد و طی این سال‌‎ها به کرات خشونت‌های نژادپرستانه علیه سیاه پوستان انجام شده است.


از سوی دیگر، جو بایدن نامزد بالقوه حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هفته گذشته بعد از جنجال درباره اظهاراتش در خصوص سیاه‌پوستان آمریکایی مجبور به عذرخواهی شده بود.


بایدن در مصاحبه‌ای با یک شبکه رادیویی گفته بود سیاه‌پوستانی که از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا حمایت می‌کنند را نمی‌توان سیاه‌پوست دانست.


310311

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 28



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها