هر چند مقامات چین در ماه اکتبر به وجود یک بمب افکن مشابه هواپیمای آمریکایی بی – ۲ اسپریت اذعان کردند اما هواپیمای تازه ای که چین در حال کار بر روی طراحی آن است JH-XX نام دارد و بر اساس گمانه زنی ها یک بمب افکن متوسط است.
در یکی از ضمائم گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا که هفته گذشته منتشر شد این طور آمده است که «نیروی هوایی ارتش چین در حال توسعه بمب افکن های رادار گریز است تا برای هدف قرار دادن اهداف منطقه ای و جهانی به کار بگیرد. فناوری رادار گریز نقشی کلیدی در توسعه این نوع از بمب افکن ها ایفا می کند که احتمالا در حدود سال ۲۰۲۵ به مراحل نخستین عملیاتی شدن توانمندی های خود می رسد.»

این گزارش می افزاید «این بمب افکن های تازه از توانمندی های دیگری هم برخوردار خواهند بود و در مقایسه با ناوگان عملیاتی بمب افکن های کنونی به طور کامل به روزرسانی خواهند شد و در طراحی آنها چندین مورد فناوری های جنگنده های نسل پنجم دیده خواهد شد.»
تصاویری که در شبکه تلویزیونی سی.سی.تی.وی چین به نمایش درآمد تایید می کند که «هونگ – ۲۰» قرار است بمب افکنی با برد بلند و راهبردی برای چین باشد و قرار است امسال برای نخستین بار به پرواز درآید. انتظار می رود هونگ – ۲۰ شباهت های فراوانی از نظر طراحی و برد عملیاتی با بمب افکن رادار گریز «بی تو اسپریت» ساخت مجموعه صنعتی نورثروپ گرومن آمریکا داشته باشد. 

با این حال در گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا به وجود یک هواپیمای دیگر نیز اشاره شده است که هیچ مشابهی در ناوگان هوایی آمریکا ندارد. این هواپیما که از آن به عنوان یک بمب افکن متوسط نام برده شده است احتمالا از یک جنگنده اف – ۳۵ سنگین تر خواهد بود اما در عین حال فاقد توانایی برد بلند هونگ – ۲۰ است.

بنابر گزارش ها این هواپیما به احتمال قوی از شعاع عملیاتی هزار و ششصد کیلومتری تا سه هزار و دویست کیلومتری، مخزن داخلی نگهداری بمب و همچنین مخازن کناری نگهداری سلاح – احتمالا برای درگیری های هوایی – برخوردار خواهد بود. گمان بر این است که این هواپیما حدود سی متر طول دارد این در حالی است که جنگنده اف – ۳۵ تنها هجده متر طول دارد.

از سوی دیگر انتظار می رود برد عملیاتی هونگ – ۲۰ بدون سوختگیری مجدد اندکی بیش از هشت هزار کیلومتر باشد.

طراحی بمب افکن های جدید می تواند گام بلندی برای نیروی هوایی چین باشد که بمب افکن های اصلی کنونی آن یعنی مدل های شیان اچ – ۶ برگرفته از توپولف – ۱۶ متعلق به سال ۱۹۵۴ است. 
هونگ – ۲۰ به وسیله شرکت صنعتی هواپیمایی شیان طراحی خواهد شد و از سوی دیگر هواپیمای JH-XX نیز بر اساس شایعات همان طرح پیشنهادی شرکت صنایع هواپیماییی شنیانگ برای قرار داد هونگ – ۲۰ است که رقابت را به دیگر شرکت رقیب واگذار کرده است. اگر این امر واقعیت داشته باشد باید انتظار داشت این هواپیما بیشتر یک بمب افکن متوسط تا بمب افکن برد بلند باشد.

چین تولید جنگنده نسل پنجم خود با نام جی – ۲۰ را که تقریبا مشابه طرح اف – ۲۲ آمریکا است سال ۲۰۱۱ شروع و آن را سال گذشته به ناوگان عملیاتی اضافه کرد.

۵۲۵۲

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 206



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها