پس از انتشار نسخه برش خورده فیلم سینمایی «رستاخیز»، اکنون این فیلم سینمایی در آستانه اربعین با زیرنویس فارسی در فضای مجازی و با محوریت چند کانال تلگرامی منتشر شده و با بی‌توجهی نهادهای نظارتی به تداوم این اقدام غیرقانونیِ مسببان اصلی قاچاق این فیلم، شاهد دود شدنِ این سرمایه ـ که دولت ۱۷٫۳ میلیارد تومان برای آن هزینه کرده ـ هستیم؛ اقدامی که با عدم توزیع نسخه «وی او دی / VOD» توسط تهیه کننده، اسباب تأمل و تعجب ناظران را در پی داشته است.

به گزارش سینماسینما، فیلم سینمایی «رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش ـ که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند ـ پس از یک دوره طولانی توقیف، از بیست و یکم در یک کانال عربی یوتیوب منتشر شد و بلافاصله در کانال‌های تلگرامی و دیگر بسترهای مجازی، این نسخه بارگذاری و دسترسی عمومی‌تر برای آن فراهم شده است. نسخه قاچاق منتشر شده از کیفیت بالایی برخوردار است و به زبان عربی دوبله شده است.

بر اساس بررسی‌های «تابناک»، این نسخه از رستاخیز با نسخه اولیه که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، تقریباً تطابق دارد و شامل تصویر چهره حضرت عباس (ع) است و از این منظر می‌توان تأیید کرد که نسخه منتشره، نسخه بدون سانسور است که کارگردان در پی اکران عمومی‌اش بود، اما با مخالفت برخی جریان‌ها مواجه شد و در نهایت سازمان سینمایی در اقدامی عجیب ـ که منجر به فروکش کردن اعتراضات سازندگان این فیلم شد ـ ۱۳٫۵ میلیارد تومان به عنوان خرید بخشی از سهم این فیلم به سازندگانش پرداخت که رقم کلان و بی‌سابقه در تاریخ سینمای ایران بود.

 

این اتفاق واکنش گسترده‌ای را از سوی تمامی طرف‌ها از جمله بنیاد سینمایی فارابی و کارگردان فیلم در پی داشت؛ اما این واکنش‌ها دست‌کم در فضای رسانه‌ای فروکش کرد. در پی این اتفاق معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، با حضور در مرجع قضایی مرتبط نسبت به پیگیری موضوع و طرح شکایت در آن مرجع اقدام ‌کردند تا از پخش غیرقانونی فیلم در پلتفرم‌های داخلی جلوگیری شود.

همچنین بنیاد سینمایی فارابی در «دادسرای امور بین‌الملل تهران» هم اقدام به طرح شکایت کرد و در این زمینه با وزارت امور خارجه نیز رایزنی شد، ولی این پیگیری ها هنوز نتیجه شفافی در پی نداشته است.

اکنون بار دیگر و این بار در آستانه اربعین حسینی، نسخه‌هایی با زیرنویس فارسی از فیلم سینمایی «رستاخیز» جهت دانلود در فضای مجازی قرار گرفته و دست به دست می‌چرخد و مشخص نیست چرا نهادهای مسئول نظارتی به نظاره نشسته‌اند تا با یک محصول فرهنگی که میلیاردها تومان از بیت المال صرف آن شده، اینگونه برخورد شود؟!

این اتفاق در حالی بار دیگر رخ داده که همه نهادهای مسئول از ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری و… به‌ دنبال ممانعت از آن بوده‌اند و نکته مهم اینجاست که حتی مجوز ورود قانونی فیلم به شبکه وی‌او‌دی از دو هفته پیش توسط سازمان سینمایی صادر و تحویل تهیه کننده فیلم رستاخیز شده اما این فیلم در بستر قانونی راهی به این شبکه نیافته است! نکته قابل تأمل اینکه چهار سال پیش سازمان سینمایی مجوز اکران و توزیع بین الملل فیلم رستاخیز را به تهیه کننده فیلم داده بود که تهیه کننده به توزیع جهانی فیلم اقبالی نشان نداد.

در این زمینه، اعتراض حق صاحبان و سهامداران فیلم است اما جای تعجب دارد وقتی امکان پخش قانونی فیلم (پیش از اربعین حسینی) فراهم بوده، چرا باید فضای مجازی جولانگاه نسخه قاچاق این فیلم باشد؟ خسرانی که اهمال درباره قاچاق و توزیع غیرمجاز یک محصول فرهنگی به جامعه و سرمایه ملی می‌زند با هر اقدام دیگری که در فضای مجازی علیه جامعه و امنیت کشور رخ می‌دهد، برابر است چرا که هر دو، بذر رفتار فراقانونی را در کشور می‌پراکنند. عجیب است که بعد از چهل روز و در آستانه اربعین، این اتفاق رخ داده و ابهامات درباره نحوه انتشار این فیلم در فضای مجازی را دو چندان کرده است!

منبع: تابناک

hotnewsفرهنگ و هنر4 سال پیش • dahio.com • 83



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها