به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران، از جمله از طریق مجازات گروه‌های عراقی و سیاست‌مدارانی که مورد حمایت مقامات ایران هستند نه تنها باعث تشدید تنش‌ها در روابط بغداد و واشنگتن، بلکه در دولت ترامپ شده است.

ارتش و مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که افزایش فشار بر عراق خطر خشمگین شدن پارلمان عراق، به‌ویژه سیاست مدارانی را در پی دارد که مورد حمایت ایران هستند و این مسئله تحرکات نیروهای آمریکایی در عراق را محدود می‌کند.

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا که موضع تهاجمی‌اش درقبال ایران تاکنون نیز روابط کشورش با متحدان اروپایی را دچار مشکل کرده است در حال اعمال فشار بر عراق است تا روابطش با کشور همسایه‌اش ایران را قطع کند. وی در هفته جاری به خاورمیانه سفر کرده است تا با مقامات کویت، لبنان و اسرائیل درباره مقابله با ایران گفت‌وگو کند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، طبق طرح‌های پمپئو و برخی مقامات کاخ سفید وزارت امورخارجه آمریکا قصد دارد سپاه پاسداران ایران را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی اعلام کند. این اولین باری خواهد بود که آمریکا یک نهاد وابسته به ارتش کشوری دیگر را گروهی تروریستی تلقی می‌کند. مقامات آمریکایی می‌گویند که این کار نیروهای آمریکایی و افسران اطلاعاتی را در معرض خطرات مشابه از سوی دولت‌های خارجی قرار می‌دهد. این طرح‌ها همچنین برخی گروه‌های شیعی عراقی را سازمان تروریستی خارجی خواهد شناخت.

پمپئو دوشنبه شب در پرواز خود به کویت در پاسخ به نشریه تایم تائید کرد که در حال بررسی برخی گروه‌های خارجی برای تروریستی اعلام کردن آنها است.

این در حالی است که مقامات پنتاگون و سازمان سیا با تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ایران و گروه‌های عراقی مخالفند چراکه نگرانند این اقدام نیروهای آمریکایی را تحت فشار قرار خواهد داد.

سران عراق تاکنون نیز به دلیل فشارهای دولت ترامپ برای همکاری با تحریم‌های واشنگتن علیه تهران پس از آنکه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، خشمگین شده‌اند. تنش‌ها در روابط بغداد و واشنگتن در این زمستان افزایش یافته است.

به گفته یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا، سفر مایک پمپئو به منطقه نیز بخشی از هدف عقب راندن ایران و نیروهای مورد حمایتش است. کمپین اعمال فشار واشنگتن علاوه بر بغداد، رهبران لبنان را که حزب‌الله در آن کرسی‌های متعددی در پارلمان در اختیار دارد، به خشم آورده است.

تحلیلگران می‌گویند که سفر منطقه‌ای پمپئو و تمرکز او روی ایران تلاشی برای معطوف کردن حمایت دولت ترامپ به سمت صف آرایی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از انتخابات ملی در نهم آوریل است. پمپئو وجود چنین گرایشی را رد کرده است.

نیویورک تایمز در ادامه با اشاره به وابستگی زیاد عراق به ایران برای تأمین نیازهایش در حوزه انرژی، شامل برق و گاز طبیعی نوشت: تروریستی اعلام کردن یک نهاد می‌تواند رایزنی‌ها بر سر این موضوعات و یک سری مسائل دیپلماتیک را پیچیده‌تر و خصومت با آمریکا را عمیق‌تر کند. یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید که این کار به معنی جلوگیری از سفر اعضای دولت‌های ایران و عراق به آمریکا، شامل مقر سازمان ملل در نیویورک خواهد بود.

17231

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 111



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها