تویوتا لندکروز

تویوتا لندکروز محبوب ترین خودروی شاسب بلند.

شرکت خودروسازی تویوتا یک شرکت چندملیتی ساخت خودرو و ماشین‌آلات مستقر در شهر تویوتا در استان آیچی ژاپن است. ریشه‌های تأسیس شرکت خودروسازی تویوتا به سال ۱۹۲۶ بازمی‌گردد، زمانی که  ساکیشی تویودا اقدام به راه‌اندازی شرکت صنایع تویوتا نمود. پیشینه این شرکت، که در صنعت نساجی فعالیت می‌کرد نیز به ابتدای قرن بیستم بازمی‌گردد که به عنوان یک کارخانه ریسندگی فعالیت می‌نمود. با اغاز جنگ جهانی یکی از موفق‌ترین کارخانجات ریسندگی ژاپن، در بین دو جنگ جهانی با تغییر گرایش به کارخانه خودروسازی تبدیل گشت .

اولین محصول تجاری شرکت تویوتا، کامیون ۱٫۵ تنی جی۱ بود. در طی جنگ جهانی دوم تمام کارخانه در اختیار جنگ بود و برای ارتش ژاپن کامیون تولید می‌کرد. بین تمامی محصولات این شرکت، یک خودروی دوست‌داشتنی و قدرتمند که گران‌ترین خودروی حال حاضر این شرکت است، خط تکامل و پیشرفت بسیار چشمگیری دارد. با نگاهی به تفاوت طراحی و قوای محرکه لندکروز از ابتدای تولید آن تا به امروز، شاهد تغییرات بسیار شگرفی خواهید بود.

تویوتا

FJ25 1957

شرکت Toyota Motor آمریکا روز ۳۱ اکتبر سال ۱۹۵۷ تاسیس می‌شود و فروش خودروهای شرکت از سال ۱۹۵۸ آغاز می‌گردد. این برند در کل ۲۸۸ دستگاه خودرو در سال نخست حضور در بازار آمریکا می‌فروشد: ۲۸۷ دستگاه سدان تویوتا کراون و یک دستگاه لندکروزر که داخل شرکت با نام سری ۲۰ شناخته می‌شد.این مدل با دو در بزرگ و پنجره‌هایی از جنس پارچه که قابلیت تا شدن دارند عرضه شد. خودرویی که در نوع خود یکی از بهترین سیستم‌های تعلیق و شاسی را داشت و به همین دلیل در بسیاری از ارتش‌های دنیا به‌عنوان خودرویی نظامی باقابلیت‌های زیاد مورداستفاده قرار گرفت. این شاسی‌ بلند شبیه جیپ، قدرتش را از پیشرانه شش سیلندر خطی ۳٫۴ لیتری اف تایپ تویوتا تامین می‌کند.

FJ25 1957

FJ40 1960

برخلاف استقبال نه‌چندان خوب اولیه، لندکروزر سریعاً نامی برای خود دست‌وپا می‌کند و این خودرو، به پرفروش‌ترین مدل تویوتا در آمریکا بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۵ تبدیل می‌شود. لندکروزر سری ۴۰ مشهور سال ۱۹۶۰ رونمایی می‌شود، این مدل FJ40 نام دارد (F اشاره به تیپ پیشرانه و J اشاره به جیپ) و از آن به بعد، دیگر نسل‌ها هم از همین شیوه نام‌گذاری استفاده می‌کنند. تویوتا لندکروزر ابتدا سری ۴۰ را به‌طور هم‌زمان با سری ۲۰ در بازار می‌فروشد. گرچه طراحی دو خودرو شباهت‌هایی به هم دارد، ولی زیر طراحی بدنه، سری ۴۰ یک مدل انقلابی است.این مدل تلفیقی از سادگی و قدرت بود که البته شاهد تغییرات زیادی نسبت به نسخه قبلی خود بود. تغییراتی ازجمله سقف دولایه بسیار سفت و محکم که هنگام چپ شدن خودرو از سرنشینان محافظت کند، این نسخه از پیشرانه ۶ سیلندر به حجم ۳٫۹ لیتری بهره می برد.

FJ40 1960

FJ45 1960

این مدل که برپایه نسخه قبلی ساخته‌شده بود نمونه‌ی Pick up مدل قبلی به شمار می‌رفت. البته نسخه‌های سدان ۴ در نیز با شمار پایین در آن سال‌ها تولید شد. قوای محرکه آن دقیقاً مانند نسخه‌ی قبلی بود و هیچ تفاوتی نداشت.

FJ45 1960FJ55 1967

شرکت مدل لندکروزر سری ۵۵ را سال ۱۹۶۷ به‌عنوان یک مدل راحت‌تر در مقایسه با سری ۴۰ سفت‌وسخت معرفی می‌کند. این خودرو علاوه بر افزایش ۴۰۶ میلی‌متری طول بین دو محور، تغییرات زیاد دیگری هم در مقایسه با سری ۴۰ داشته است. پیشرانه ۳٫۹ لیتری شش سیلندر خطی آن تغییرات زیادی از جمله میل‌سوپاپ جدید دارد، تغییراتی که نهایتاً سبب بهبود توانایی‌های این شاسی‌ بلند مانند افزایش سرعت و شتاب می‌شود.مانند سری ۴۰، لندکروزر سری ۵۵ هم به‌جای پیشرانه قدیمی اف تایپ، به پیشرانه جدید ۲F تایپ ۴٫۲ لیتری شش سیلندر خطی در سال ۱۹۷۵ مجهز می‌شود. در کنار این پیشرانه جدید، یک جعبه‌دنده چهار سرعته جای جعبه‌دنده سه سرعته قدیمی را می‌گیرد.

FJ55 1967

FJ60 1980

شرکت تویوتا لندکروزر سری ۵۵ را با نسل جدید سری ۶۰ در سال ۱۹۸۰ جایگزین می‌کند. علاوه‌بر ظاهر جعبه‌ای آن، سری ۶۰ به‌گونه‌ای طراحی شده تا روی جاده سواری راحتی داشته باشد.این نسخه که می‌توان آن را شروعی برای تغییرات شگرف در لند کروز دانست، تفاوت‌های بسیار چشمگیری را نسبت به مدل‌های قبلی خود تجربه کرد. تفاوت‌هایی ازجمله، موتور دیزلی و بنزینی جدید، سیستم انتقال قدرت جدید، طراحی بدنه و داخلی جدید و صندلی‌های ردیف سوم برای بالا بردن تعداد سرنشینان. تویوتا در این خودرو سعی کرده بود که خودرویی خانوادگی مخصوص مسافرت بسازد. البته خودرویی که میراث گذشتگان خود یعنی خاصیت Off Road خود را نیز حفظ کند. علاوه‌براین، یک داشبورد جدید کابین لندکروزر را وارد عصر مدرن می‌کند. این خودرو با موتور ۶ سیلندر ۴٫۲ لیتری و باقدرت ۱۳۵ اسب بخاری عرضه می‌شد.

FJ60 1980

FJ62 1988

این نسخه درواقع میراث طراحی و قوای محرکه نسخه قبلی را بر دوش داشت. یعنی تقریباً با همان شکل و شمایل و فضای زیاد و راحت داخلی برای سرنشینان. البته تغییراتی نیز در آن مثل جعبه‌دنده اتوماتیک، کمتر شدن حجم موتور به ۴ لیتر و درعین‌حال افزایش ۲۰ عددی اسب بخار نسبت به مدل قبلی و چراغ‌های جلو مستطیلی شکل که چهره‌ای خشن‌تر و جذاب‌تر به آن داده بود، صورت گرفت. گرچه حجم پیشرانه جدید کم‌تر است، ولی قدرت و گشتاور آن از ۱۲۵ اسب‌بخار و ۲۷۱ نیوتن‌متر به ۱۵۵ اسب‌بخار و ۲۹۸ نیوتن‌متر افزایش پیدا کرده‌اند.

FJ62 1988

FZJ80 1992

این نسخه در پی استقبال فراوان جهانی به لندکروزهای سری ۶۰ ساخته شد. لوکس بودن و امکانات به‌روز از سیاست‌های تویوتا برای فروش محصول جدیدشان بود. خودرویی که به‌وضوح می‌توان تغییرات صورت گرفته در قوای محرکه و طراحی زیباتر خارجی را مشاهده کرد. تغییراتی ازجمله، محورهای عقب یکپارچه و محکم نسبت به محورهای فنری نسخه قبلی که نوسانات جاده را برای سرنشینان بسیار کمتر می‌کرد. روکش‌های چرم، یک یخچال کوچک برای سرنشینان عقب و رادیو در داشبورد آن از دیگر امکانات جدید برای سرنشینان بود. موتور آن ۶ سیلندر با حجم ۴٫۵ لیتر و قدرت ۲۱۲ اسب بخار بود که به‌راحتی می‌توانست رانندگان جسور خود را راضی نگه دارد.

FZJ80 1992FZJ100 1998

تویوتا لندکروزر سری ۸۰ در سال ۱۹۹۸ جای خود را به سری ۱۰۰ جدید می‌دهد. لندکروزر جدید از نظر طراحی بدنه تغییرات زیادی نداشته، ولی زیر ظاهر زیبا و دوست‌داشتنی‌اش اوضاع بسیار متفاوت است. یک پیشرانه جدید ۴٫۷ لیتری هشت سیلندر خورجینی با ۲۳۰ اسب‌بخار قدرت جای ۶ سیلندر خطی ۲۱۲ اسب‌بخاری قبلی را گرفته، مقاومت ساختاری خودرو ۵۰ درصد افزایش یافته و در محور جلو، شاهد استفاده از یک سیستم تعلیق مستقل هستیم.

FZJ100 1998تویوتا لندکروز سری ۲۰۰ (۲۰۰۸ _ ۲۰۱۳ ) 

شرکت تویوتا از مدل لندکروزر سری ۲۰۰ در سال ۲۰۰۸ رونمایی می‌کند. این خودرو که برخی آن را مدل تکامل یافته سری ۱۰۰ می‌دانند، در مقایسه با مدل قبلی لندکروزر به یک پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی ۵٫۷ لیتری با ۳۸۱ اسب‌بخار قدرت و جعبه‌دنده شش سرعته اتومات مجهز شده است و امکاناتی مانند، تودوزی کاملاً چرم، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، صفحه‌نمایش جلو، تهویه مطبوع بسیار پیشرفته و ده‌ها امکانات جانبی دیگر برای سرنشینان. در سال ۲۰۱۶، شرکت یک مدل فیس‌لیفت آن را رونمایی می‌کند که علاوه‌بر ظاهری جدید به یک جعبه‌دنده هشت سرعته اتومات مجهز شده و می‌تواند سرعت لندکروزر ۲٫۷ تنی را ظرف فقط ۶٫۷ ثانیه از صفر به صد کیلومتر برساعت افزایش بدهد.

 لندکروز ۲۰۱۸

بی‌شک این لندکروز یکی از بهترین‌ها در کلاس خود است که ازنظر امکانات و قوای محرکه کمتر رقیبی برای آن در سطح جهان پیدا می‌شود. لندکروزی که نه‌تنها راحتی را برای سرنشینان خود هنگام سفر بلکه چابکی و قدرت یک خودروی تمام off road را نیز برای رانندگان عشق جاده خاکی رو دارد.

تویوتا لندکروز

نوشته تویوتا لندکروز و سیر تکامل ان اولین بار در اروند پلاک | مجله حرفه ای خودرو . پدیدار شد.

hotnewsخودرو5 سال پیش • dahio.com • 353



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها