به گزارش بخش اقتصادی سایت ، در چند ماه گذشته بسیاری از افرادی که در شرکت‌های خودرو سازی ایران خودرو و سایپا برای دریافت خودرو ثبت نام کرده بودند، تماس گرفته و شکایت خود را مبنی‌بر عدم تحویل خودرو در سررسید مقرر اعلام کرده‌اند.

پاره ای از انتقادات ثبت نام کنندگان نسبت به بدعهدی شرکت های خودروسازی

-چرا به شرکت سایپا که هنوز پرایدهای موعد مرداد و شهریور ماه را تحویل نداده است اجازه ثبت نام مجدد بدهند؟ شاید می خواهند زمانی که قیمت‌ها بالا تر رفت تحویل بدهند تا چند میلیون اضافه بگیرند.

– امید … هستم در پیش فروش قطعی ایران خودرو در تاریخ تیرماه ۹۷ سمند خریدم تمام پول آن را هم داده ام وموعد تحویل اول مهر بود ولی الان تحویل نداده اند. لطفا پیگیری کنید.

-زمان تحویل خودرو من از شرکت سایپا فرا رسیده و با توجه به گفته شورای تنظیم بازار تا مشخص نشدن قیمت های جدید خودروسازان باید با نرخ قبلی خودرو تحویل دهند ولی شرکت سایپا دعوت نامه های تحویل خودرو را صادر نمی کند. تو را به خدا پیگیری کنید.

این بخشی از صحبت های مردمی است که نسبت به عملکرد سایپا و ایران خودرو در چند ماه گذشته در جهت تحویل و همچنین رعایت حقوق مصرف کنندگان در تحویل به موقع خودرو شکایت داشته اند؛ در این راستا شکایت‌های دیگری هم مطرح می‌شود مبنی‌بر اینکه تخلفاتی در اجرای مفاد قرارداد این دو شرکت خودرو سازی به وجود آمده و مسئولان خودرو سازی‌ها جوابدهی مناسبی به شکایت‌های مردمی نداشته‌اند.

یکی دیگر از مسائلی که مردم به آن اعتراض دارند، این است که چرا با وجود عدم تحویل خودروهای ثبت نام شده در گذشته و بیان مشکلاتی همچون نبود قطعات لازم به دلیل به وجود آمدن مسائل ارزی در چند ماه گذشته ، شرکت‌های خودروسازی اقدام به ثبت نام جدید در تیراژ چند هزارتایی کرده‌اند و آیا این شرکت‌ها می‌توانند مشکلات خریداران جدید و قدیمی خود را برطرف کنند یا خیر؟

در این راستا با مدیرعامل جدید سایپا به گفت‌وگو پرداخته‌ایم تا دلایل شکایت‌ها و عدم تحویل به موقع خودرو توسط این شرکت بزرگ خودرو سازی را جویا شویم؛

در تلاشیم برنامه های تولیدمان را اصلاح کنیم

محمدرضا سروش مدیرعامل گروه خودرو سازی سایپا اظهار کرد: بر اساس تعهداتی که شرکت سایپا دارد و به واسطه محدودیت‌هایی که در چند ماه گذشته ایجاد شد، همکاران ما تمام تلاش خود را می‌کنند تا برنامه‌های تولیدی را اصلاح کرده و در روزهای آینده با بهبود شرایط تولید بتوانیم پاسخگوی نیاز مشتریان باشیم.

وی افزود: جا دارد که همین جا از تمامی مشتریان سایپا که تحویل خودروی آنها با تأخیر مواجه شده است، عذرخواهی کنم و امیدوارم بتوانیم با با بهبود شرایط کسب و کارمان و با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد، دراسرع وقت پاسخگوی مشتریان سایپا باشیم.

در ادامه گزارش سراغ محمود نوابی رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان رفتیم که ببینیم آیا این سازمان در جهت حمایت از مشتریان ایران خودرو و سایپا اقدامی انجام داده است و آیا سازمان حمایت از مصرف کنندگان فعالیت‌های فروش خودرو سازان را به درستی و دقیق رصد می‌کند؟

خودروهای ثبت نامی بزودی تحویل مردم داده می شود

محمود نوابی رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: معوقات شرکت‌های خودرو ساز داخلی به ۸ ماه نمی‌رسد و سازمان حمایت بر این موضوع نظارت کامل دارد.

نوابی افزود: در صورتی که خودرو سازان چه سایپا ، چه ایران خودرو و چه کرمان خودرو معوقاتی داشته باشند، در قراردادها برای آنها ضرایب جریمه‌ای تعیین شده است که بر اساس آن می‌بایست بابت دیرکردهای خود، جرایمی پرداخت کنند.

وی تأکید کرد: سودی بابت ودیعه مشتریانی که خودروی آنها به موقع تحویل داده نشده به آنها پرداخت خواهد شد ضمن اینکه هیچ گزارشی مبنی‌بر دیرکرد ۸ ماهه در سازمان حمایت از مصرف کنندگان در حوزه تحویل خودرو به ثبت نرسیده است.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اضافه کرد: شکایت‌هایی مبنی‌بر دیرکرد یک یا دو ماهه خودرو سازان برای تحویل محصولات مشتریان به ما گزارش شده است که با بررسی‌های صورت گرفته خودرو سازان متعهد شده‌اند که به تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کنند و اینکه خودروسازان نخواهند خودرو به مردم تحویل دهند، به طور کامل رد شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان حمایت از مصرف کنندگان پیگیر حقوق مردم در قبال خودروسازان است،یا خیر؟ تصریح کرد: سازمان حمایت به صورت مداوم پیگیر حقوق مصرف کنندگان در شرکت‌های خودروسازی است اما باید در نظر داشت که خودرو سازان نیز در چند ماه گذشته با مشکلاتی همچون تحویل قطعه رو به رو بودند و بحث عدم ترخیص قطعات در گمرک نیز موجب شد تا تولید خودرو دچار مشکلاتی شود.

نوابی افزود: خوشبختانه مشکل ترخیص از گمرک حل شده و مراحل قانونی آن در حال انجام است. همچنین باید توجه داشت که مجموعه مشکلات مواردی‌ نبود که خود خودرو سازان مسبب آن بوده باشند. شرکت‌های تأمین قطعه، قطعات لازم را برای خودرو سازان وارد می کردند که در گمرکات‌ با مشکل تأخیر در ترخیص مواجه شدند.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان یادآوری کرد: امیدواریم در روزهای آتی با برطرف شدن موانع و تسهیل روند تولید خودرو، شرکت‌های خودرو سازی به تعهدات خود نسبت به مردم عمل کرده و مردم نیز از شرایط دریافت خودرو راضی شوند.

در ادامه باید منتظر بود و دید آیا شرکت‌های خودرو سازی می‌توانند به سیل عظیمی از درخواست‌هایی که اکنون خود موجب آن شده‌اند پاسخ دهندو همچنین باید دید که مردم تا چه زمانی مجبورند منتظر تحویل خودروهای ثبت نامی خود باشند.

البته شرکت ایران خودرو نیز در مورد موضوع دیرکرد‌های تحویل خودرو مطالبه داشته و این شرکت متأسفانه از پاسخگویی در این زمینه سر باز زده است.

این خبر خودروهای ثبت نامی بزودی تحویل داده می شود اولین بار در پدیدار شد.

مشاهده لینک خودروهای ثبت نامی بزودی تحویل داده می شود

hotnewsاقتصاد5 سال پیش • dahio.com • 227



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها