فرهیختگان و نام آوران در گستره های مختلف علمی، هنری، ادبی و پژوهش برای هر منطقه و شهری، هویت، شناسنامه و جلوه گاهی از مجموعه  زیباهای آن منطقه هستند، به شرط آنکه این «هویت» خاکسترنشین نشده و در بوته فراموشی گم نشود.

حسین غزنوی رحقی از مفاخر شهرستان کاشان است که بیش از نیمی از عمر خود را در خدمت به خلق و طبابت گذرانده است به نحوی که حاذق بودن دکتر حسین غزنوی شهره عام و خاص در کاشان و شهرهای اطراف است، وی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۶ برای طبابت به زادگاه خود کاشان برگشت آن هم در شرایطی که از کشور آمریکا دعوت نامه رسمی برای طبابت دریافت کرده بود.

خبرنگار مهر با این استاد حاذق طبابت گفتگوی صمیمانه ای را داشته که بخشی از آن را در این مطلب با مخاطبان به اشتراک می گذاریم.

 آقای دکتر غزنوی ! چه شد که پس از فارغ التحصیلی در تهران برای طبابت به کاشان برگشتید؟!

زمانی که من  در سال ۱۳۳۶ از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم، مرحوم آیت الله یثربی (ره)، امام جمعه وقت کاشان بودند و به بنده تکلیف شرعی کردند که برای طبابت به کاشان بیایم در حالی که از کشور آمریکا برای من دعوت نامه با پیشنهاد حقوق ماهیانه دو هزار دلار، یک سوئیت دو خوابه و برخی امکانات دیگر ارسال شده بود.

زمانی که به کاشان آمدم تنها هشت دکتر در این شهرستان وجود داشت اما امروز به برکت انقلاب اسلامی بالغ بر یک هزار دکتر در کاشان به طبابت مشغول هستند.

در بدو ورود به عنوان پزشک بیمارستان اخوان استخدام شدم و بعد از مدتی مسئول بخش طبی این بیمارستان را به عهده گرفته و با عنایات خداوند  عهده دار ریاست بیمارستان اخوان شدم، آن زمان به تنهایی ۶۰ تخت و ۳۰ بیمار سرپایی را تحت مداوای خود داشتم به نحوی که روزانه ۱۸ ساعت کار می کردم.

خاطره خاصی از دوران طبابت خود در  دورانهای گذشته دارید؟

بعد از مدتی از ریاست بیمارستان اخوان  من با بیمارانی مواجه شدم که با علائم و تشخیص بیماری مننژیت در بیمارستان بستری شده بودند،  از همه آنها نیز با همان امکانات چند دهه پیش آب نخاع گرفتم که نتیجه آزمایش مننژیت همگی مثبت بود و همگی نیز با رضایت ترخیص شدند.

همه گیری دیگر در کاشان بیماری حصبه در سال ۱۳۴۲ یا ۱۳۴۳ بود که بیماران با تب به ما مراجعه می کردند و با آزمایش و معاینه مشخص شد که به بیماری حصبه مبتلا شده اند، یادم هست ما برای عدم شیوع این بیماری در کاشان آدرس منزل بیماران را پیدا کردیم و مشخص شد که این افراد حوالی یکی از آب انبارهای کاشان زندگی می کنند که پس از بررسی، میکروب بیماری حصبه در آب انبار یافت شد، بیماران با تشخیص حصبه در بیمارستان بستری  و معالجه شدند و آب انبار نیز تا زمان رفع مشکل پلمب شد.

 پس از بررسی همه گیری وبا در کاشان  مشخص شد بیماران از منطقه فین کاشان هستند و آب سرچشمه به میکروب وبا  آلوده است، ۵۰ بیمار مبتلا به این بیماری همگی خوب شدند در حالی که در بهترین  مراکز بهداشتی دنیا در آن زمان حداقل ۴۰ درصد مبتلایان جان خود را از دست می دادندهمه گیری سوم در کاشان وبا بود که بسیار مرا خسته کرد به نحوی که تخت های بیمارستان را به این بیماری وبا تخصیص دادیم و هیچ بیمار دیگری را پذیرش نکردیم ، پس از بررسی درباره این بیماری نیز مشخص شد بیماران از منطقه فین کاشان هستند و آب سرچشمه به میکروب وبا  آلوده است، ۵۰ بیمار مبتلا به این بیماری همگی خوب شدند در حالی که در بهترین مراکز بهداشتی دنیا در آن زمان حداقل ۴۰ درصد مبتلایان جان خود را از دست می دادند.

تمامی پرسنل برای درمان بیماران شیفت های ۷۲ ساعته را پشت سرگذاشتند، آن دوران طبق دستور وزارت بهداشت به همه بیماران واکسن زدیم  اما برای هیچ کدام از  پرسنل واکسن استفاده نکردیم چرا که بر اساس طب ابوعلی سینا برای جلوگیری از بیماری وبا  باید سرکه هفت ساله خورد و بر همین اساس چندین لیتر سرکه هفت ساله به بیمارستان آوردم و به همگان الزام کردم هر شش ساعت یک قاشق سرکه بخورند.

شنیده های ما حاکی از این است که گاه به جای مراجعه بیماران به بیمارستان، شما وظیفه انتقال آنها را به مراکز درمانی برعهده داشتید؟

من هیچگاه در طول دوران ریاست خود در بیمارستان اخوان مرخصی نرفتم و در تمام ۳۰ سال خدمت، لحظه تحویل سال نو  را در کنار بیماران در بیمارستان بودم و روز بعد از سال تحویل به منزل می آمدم، بسیاری از مواقع با ماشین شخصی خود به مراکز درمانی روستاهای اطراف می رفتم و اگر کسی نیاز به درمان داشت به بیمارستان منتقل می کردم.

 همیشه بیماران را چهار نوبت صبح، قبل از خروج از بیمارستان، قبل از مراجعه به مطب و پس از طبابت در مطب ویزیت می کردم چرا که در قبال جان و سلامتی آنها احساس مسئولیت داشتم و اعتقاد داشتم بر همین اساس باید در پیشگاه خداوند نیز پاسخگو باشم.

حالا هم اگر بیماری در هر موقع از شبانه روز تماس بگیرد و یا به درب منزل مراجعه کند من برای تشخیص و معالجه ایشان اقدام می کنم.

در قبال این گشاده رویی و خدمت به مردم چه انتظاری دارید؟

من پاداش خدمات خود را در طول مدت فعالیت خدمت از امام رضا(ع) گرفته ام که لطف و توجه ایشان در طول زندگی من همواره جاری بوده است، اکنون نیز از حقوق بازنشستگی و طبابت گذران زندگی می کنم و  اینکه می بینم مردم از کوچک و بزرگ در کوچه و خیابان همیشه به من لطف دارند و محبت می کنند و سپاسگزار من هستند  برای من کافیست.

 توصیه شما به پزشکان امروزی چیست؟

به پزشکان توصیه می کنم تا برای بیماران خود وقت بذارند و از  آنها شرح حال کامل بگیرند چرا که شرح حال کامل در اکثر اوقات موجب تشخیص بیماری می شود، از دیگر توصیه ها به پزشکان آن است که باید به بیماران روحیه داد اما امید کاذب نیز درست نیست و اگر مسئله  حادی وجود دارد  باید به نزدیکان بیمار اطلاع دهیم.

من روزانه یک جزء قرآن می خوانم که این موضوع آثار برکات زیادی در زندگی من داشته است،  ۶۰ سال است که ساعت ۴:۳۰ صبح از خواب بیدار می شوم و تا اذان صبح به نماز و دعا مشغول می شومپیامبر اکرم (ص) توصیه کردند تا با همه مردم خوش رویی کنیم در مقابل همه صبور باشیم چرا که طبق آیات قرآن خداوند با صابران است، همین موضوع باعث می شود تا در میان مردم محبوب باشیم به نحوی که ۵۰ درصد بیماری ها با محبت رفع می شود.

من روزانه یک جزء قرآن می خوانم که این موضوع آثار برکات زیادی در زندگی من داشته است،  ۶۰ سال است که ساعت ۴:۳۰ صبح از خواب بیدار می شوم و تا اذان صبح به نماز و دعا مشغول می شوم.

به عنوان سخن آخر چند کلامی صحبت کنید.

 حسن تفضلی که یکی از کارآفرینان و شخصیتهای ماندگار ایران در صنعت نساجی است به کاشان و کاشانی ها خدمات زیادی انجام داد و در حوزه های مختلف سلامت و بهداشت، اشتغالزایی و سایر موضوعات خدمات زیادی ارائه داد به نحوی که ما برای ساخت دانشکده علوم پزشکی در آن زمانها نیاز به ۲۰ میلیون تومان داشتیم و حسن تفضلی این مبلغ را تقبل کردند؛ از مسئولین و مقامات دانشگاه علوم پزشکی تقاضامندم حداقل سالن اجتماعات را با نام ایشان که افتخار کاشان هستند نامگذاری کنند. البته من پیگیر این موضوع بسیار بوده ام و از تمام روسای دانشگاه این تقاضا را کرده ام که هنوز نتیجه نداده است که امیدوارم رئیس جدید دانشگاه کاشان به این تقاضای من جامه عمل بپوشاند.

​۴۶

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 75



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها