حجت الاسلام و المسلمین  رئیسی رئیس قوه قضاییه طی اظهاراتی در محضر مقام معظم رهبری، با گرامیداشت ایام شهادت ۷۲ تن از یاران امام و انقلاب به ویژه سید و سرور و سالار شهیدان آیت الله شهید بهشتی، اظهار کرد: شخصیت آیت الله بهشتی همواره برای دستگاه قضا به عنوان یک شخصیت الگو و نمونه در خدامحوری، مردم گرایی، ولایی بودن، برنامه ریز، تشکیلاتی، نوگرا، مبتکر و اهل مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان است و امیدواریم در این ایام همه مردم به ویژه ما در دستگاه قضایی با دعای حضرت مستطاب عالی و همه نیکان و خوبان بتوانیم به این بزرگ مرد اقتدا کرده و به همه شاخص‌های ارزشمند شخصیت والای شهید بهشتی تاسی کنیم.

وی ضمن ارج نهادن به همه تلاش‌هایی که در ادوار مختلف قوه قضاییه در چهل سال بعد از انقلاب صورت گرفته و مسئولان پیشین قوه قضاییه و همه همکارانی که در سراسر کشور در طول این چهل سال مخلصانه و با صدور احکام عادلانه امنیت، عدالت احقاق حقوق و ابطال باطل را در جامعه محقق کردند، گفت: با همه تلاش‌های که در این ادوار شده، در بستر چهل ساله گام اول انقلاب اسلامی و در دادگستری مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی، لیکن شرایط فعلی دستگاه قضایی با آنچه باید متفاوت است.

وی تصریح کرد: آنچه به عنوان یک ضرورت حضرتعالی در حکم شریفتان ابلاغ فرمودید ضرورت انجام یک تحول در دستگاه قضایی است. این تحول امر مبارک شما و خواست مردم عزیز و قضات بصیر و فهیم و درد آشنای دستگاه قضایی است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: امروز با امر مبارک شما، همه قضات و همکاران بنده در سراسر کشور این آمادگی را دارند که با اخلاص و استمداد از ارواح مطهر اولیای خدا و با هدایت و رهنمودهای حضرت مستطاب عالی این تحول را در دستگاه قضایی رقم بزنند.

وی با بیان اینکه در گام اول این تحول اقداماتی ضرورت داشت که در کوتاه مدت صورت گیرد، گفت: اولین اقدام در تحول قضایی و اجرای دستور حضرتعالی، زمانبندی تحول و مشخص کردن ماموریت هر یک از حوزه‌ها در انجام تحول بود.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه این حرکت شکل گرفت، تصریح کرد: با نشست‌های متعدد کارشناسی با مسئولان عالی دستگاه‌های مختلف، بیست دستگاه در بخش‌های مختلف و دستگاه قضایی موظف و متعهد شدند که موضوع تحول را به عنوان یک حرکت اولا کوتاه مدت، ثانیا میان مدت و ان‌شاءالله در ادامه راه بلند مدت، رقم بزنند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه کار کوتاه مدت را همکاران در بخش‌های مختلف آغاز کرده‌اند، گفت: در حوزه ریاست قوه قضاییه اموری که باید بعد از تصویب قانون انجام می‌شد؛ اما آیین نامه‌های مربوطه به آن با تلاش مضاعف همکاران آماده شد و بیش از ۱۵ لایحه و آیین نامه در بخش‌های مختلف تصویب و ابلاغ شد که هرکدام از این لوایح و آیین‌نامه‌ها در جهت نظم دادن به امور بسیار نقش آفرین است.

وی تصریح کرد: موضوع اجرای احکام یکی از این آیین نامه‌ها است که قریب به ۱۷۰ ماده دارد و با تدقیق و پژوهش و کار بسیار مستمری که از ناحیه همکاران تهیه و پیگیری شده، آماده ابلاغ شد.

حجت الاسلام رئیسی ادامه داد: آیین نامه سازمان بازرسی کل کشور، لایحه مربوط به ثبت شرکت‌ها که در جهت تنسیق و نظم بیشتر برای ثبت شرکت‌ها و جلوگیری از شرکت‌های صوری و کاغذی بسیار نقش آفرین است، نیز از جمله این اقدامات است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تشکیل شوراهای عالی فراقوه‌ای ظرف این مدت که به موجب قانون باید تشکیل می‌شد، اظهار کرد: شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم، دادرسی الکترونیک، و حقوق شهروندی که همه این شوراها بستر قانونی دارد و باید فعال می‌شد که در این دوره هم تشکیل شد و هم دبیرخانه‌های آن‌ها فعال گردید.
وی افزود: بخش عمده‌ای از پرونده‌های ۴۷۷ در زمینه اعاده دادرسی یا تجویز دادرسی که باید در مورد آن‌ها تصمیم گرفته می‌شد که بیش از دو هزار پرونده بود، تعیین تکلیف شد.

حجت الاسلام رئیسی تصریح کرد: پرونده‌های مربوط به اصل ۴۹ قانون اساسی و موضوع استیذان با نظر ارزشمند و راهنمایی حضرت مستطاب عالی، در این مدت تعیین تکلیف گردید و امور معوقه در این بخش نداریم.

رئیس دستگاه قضا در ارتباط با فعال شدن حوزه‌های نظارتی نیز گفت: فعالیت دیوان عالی کشور به عنوان نظارت بر آرای محاکم و دادستانی کل کشور به عنوان نظارت بر دادسراها، مضاعف شد به ویژه حضور دیوان عالی کشور در استان‌ها برای اینکه قضات مجرب و پیشکسوت و دارای اندوخته‌های ارزشمند قضایی بتوانند در کنار قضاتی که در استان‌ها مشغول فعالیت هستند باشند و آن‌ها را هدایت و حمایت کنند، در این دوره آغاز شد.

وی با اشاره به تلاش مضاعف دادسرای انتظامی قضات و بخش‌های وابسته برای صیانت از دستگاه قضایی، گفت: تاکید حضرتعالی همواره بر سلامت دستگاه قضایی بوده و هست و این سلامت را باید ارتقا بخشیم و از همکاران عزیزی که شبانه روز علیرغم کمبودهای بودجه‌ای، اعتبارات، نیروی انسانی و ابزار کار مجاهدت می‌کنند و به گونه‌ای عمل کرده‌اند که پرونده برای رسیدگی به صورتی که معوق و مسن باشد، کمتر در کشور داریم، صیانت کنیم.

اوتصریح کرد: در سه نشستی که با روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها داشتیم تاکید کردیم که پرونده مسن و معوقه نباید در هیچ جایی از دادگستری و عدلیه وجود داشته باشد و در بخش‌هایی که پرونده مسن وجود دارد و دادرسی آن‌ها به دلیل کمبود نیروی انسانی و افزایش ورودی به تعویق افتاده، همکاران در استان‌ها تصمیم گرفتند که در مدتی کوتاه این دادرسی را در زمان مناسب قرار دهند.

رئیس قوه قضاییه افزود: احساس ما این است که مجموعه همکاران در قوه قضاییه برای کاهش جمعیت کیفری و ورود پرونده به دستگاه قضایی، اصلاح نظام دادرسی، رفع موانع فرآیند دادرسی و حفظ سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی برای دستگاه قضایی، مصمم هستند تا با پیگیری‌هایشان آنچه را در حکم نورانی حضرت مستطاب عالی که بنده از آن به عنوان منشور دستگاه قضایی در دوره تحول یاد می‌کنم، تحقق پیدا کند و ما کارنامه درخشانی از آنچه همکاران عزیز و سربازان شما در جای جای کشور انجام می‌دهند بتوانیم در مدتی کوتاهی تقدیم حضورتان کنیم که امیدهایی در این رابطه در اقدامات فعلی وجود دارد..

وی با اشاره به تلاش به منظور امیدآفرینی برای تحول در تمامی لایه‌های اجتماعی و نخبگان و مردم برای کمک کردن به اینکه این موضوع با اهمیتِ تحول بتواند در دستگاه قضایی کاملا اجرایی شود و در جامعه امید بیش از پیش و واقعی ایجاد نماید، گفت: در این رابطه حتما الزامات و اقتضائات تحول به اینکه فعالیت‌ها به شکلی باشد که از حالت انفعالی به حالتی فعال و از حالتی گذشته گرا به حالتی آینده نگر تبدیل شود و از وضعیت و شرایطی که به عنوان یک وظیفه و وظیفه گرایی است به عنوان یک اخلاق مراقبتی و حمایت گرا بتواند جلوه گر شود.

 او بیان  داشت: در اخلاق حمایت گر به فرموده شما، دستگاه قضایی باید ملجاء و پناهگاه شود که این موضوع باید با یک عملکرد اتفاق بیفتد و آن عملکرد نگاه عاشقانه به مردم است نه اینکه وظیفه است و پس از ساعت کاری باید کار را ترک کنیم یا اینکه پرونده از یک حدی و نصابی زیادتر است دیگر اینجا توانایی ما نیست بلکه آمار و ارقام نشان می‌دهد که مسئله نصاب، مسئله موضوعه همکاران قضایی نیست و نگاه آن‌ها نگاه پنجاه و هفتی و کاملا عاشقانه به انقلاب، نظام، ارزش‌ها و مردم است و این همان نگاه حمایت گرایی است که باید علی الدوام مراقبت کند بر آنچه باید واقع شود و اتفاق بیفتد.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: در ارتباط با حرکت فعال برای قوه قضاییه در سازمان‌ها و در دستگاه‌های مختلف، جایگاه تصمیم سازی و تصمیم گیری، ظرفیتی در قانون به منظور حضور رئیس قوه قضاییه در شوراهای عالی و مسئولان عالی قوه قضاییه و روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها در برخی شوراهای دیگر، پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: به همکاران تاکید شده که باید به صورت فعال در این شوراها شرکت کنند و این ظرفیت نه به شکل یک وضعیت صوری و شکلی بلکه به صورت واقعی باید کاملا برای قوه قضاییه که در نظارت بر اجرای صحیح قانون و حسن اجرای امور نقش دارد، احیا شود.او ه رئیسی با اشاره به حضور فعال دستگاه قضا در بخش‌های مختلف، گفت: حضور قوه قضاییه به عنوان مطالبه کننده حقوق عامه و همچنین در حوزه پیش بینی و پیشگیری نه فقط برای برخورد با یک موضوع جرم و جنایت و رسیدگی به آن، که خود این رسیدگی هم اگر متناسب حکم صادر شود و در زمان خود اجرا گردد، می‌تواند صبغه پیشگیری داشته باشد، از دیگر اقدامات قابل توجه است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: این حضور و نقش آفرینی همکاران در شوراها و سازمان‌های تصمیم ساز و تصمیم گیر حتما می‌تواند به نقش دستگاه قضایی به عنوان فعال کردن حوزه نظارت در کنار حوزه قضاوت کمک کند. چون برداشت برخی از دستگاه قضایی آن است که این دستگاه، یک دستگاه قضاوتی است و نسبت به حوزه نظارت آن گاهی غفلت می‌شود لیکن حضرتعالی در این سخنانتان که در ادوار مختلف فرمودید و در حکمی که صادر کرده‌اید، کاملا به این نکته فعال کردن حوزه نظارت در کنار حوزه قضاوت تاکید فرمودید و بنای ما این است که در حوزه نظارت هم قوه قضاییه مثل حوزه قضاوت فعال باشد.

وی افزود: در حوزه قضاوت رسیدگی دقیق و سریع که نه سرعت فدای دقت شود و نه دقت فدای سرعت در دستور کار است و صدور احکام متقن با نظارت دستگاه‌های نظارتی ان‌شاءالله بتواند بیش از پیش واقع شود و حتی اعلام کردیم که این آرا می‌تواند در منظر و مرئای حقوقدانان و صاحبان خرد و اندیشه قرار گیرد و اگر نقد و نظری دارند مطرح کنند تا ضمن حذف اسامی افراد کیفیت آرای دستگاه قضایی را روز به روز بالا رود و سامانه آن نیز فعال شده است.

حجت الاسلام رئیسی اظهار کرد: برخلاف اینکه دشمن می‌خواهد دستگاه قضایی را دستگاهی ناکارآمد و دستگاه‌های اداری کشور را فاسد و غیرمردمی جلوه دهد، به تبعیت به اوامر مطاع حضرتعالی، تصمیم قاطع همکاران این است که اقدامات و تلاش‌ها را مضاعف کرده و دستگاه قضایی انقلابی، مردمی و ضد فساد را به مردم و جامعه نشان دهند.رئیسی با اشاره به تحولی که قرار است در بستر گام دوم انقلاب واقع شود و مورد انتظار و تاکید مقام معظم رهبری است، گفت: در این رابطه حتما بخش‌های مبارزه با فساد را عموما و فساد اقتصادی را خصوصا، فعالتر خواهیم کرد، مجتمع مبارزه با فساد اقتصادی در گام اول فعال خواهد شد و در گام دوم تمامی بخش‌های مرتبط با مبارزه با فساد اقتصادی به صورت منسجم و سازمان یافته فعال خواهند شد.

وی ادامه داد: در این زمینه مقدمه کار و آنچه به موجب قانون اساسی و اختیارات مفوضه مقام معظم رهبری بر عهده رئیس قوه قضاییه است، انشالله تحقق پیدا خواهد کرد و آنچه مربوط به تصویب قوانین در مجلس است، همکاران ما در کمیسیون قضایی مجلس فعال هستند و امیدواریم با همکاری مجلس و دولت این کار اتفاق بیفتد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره دستور مقام معظم رهبری در خصوص تعامل بین قوا گفت: این موضوع را در دستور کار قرار دادیم، به همکاران تاکید کردیم و بنده نیز خودم را موظف به این امر می‌دانم که همکاری، همیاری، درکنار هم بودن و فعالیت مشترک را نسبت به همه قوا و بخش‌های حکومتی و حاکمیتی به عنوان یک وظیفه اصلی تلقی کنیم، چون امروز ما باید در مقابل کج اندیشان، بدخواهان و دشمنان یدی منسجم باشیم.

حجت الاسلام رئیسی گفت: آنچه سربازان مقام معظم رهبری در نیروهای مسلح به عنوان عمل و رفتار با راهبرد مقاومت انجام می‌دهند، اقتدار و عزتی است که برای کشور آفریدند، امروز اقتدار و عزت نظام نزد همه عالم در منطقه و در بین مردم کشور بر کسی پوشیده نیست.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: راهبرد مقاومت جواب داد و سربازان مقام معظم رهبری با عمل به راهبرد مقاومت عزت، اقتدار و افتخار آفریدند.

حجت الاسلام رئیسی در پایان تصریح کرد: امروز همکاران من از سراسر کشور با رهبری میثاق می‌بندند که به عنوان سربازان ایشان با صدور حکم عادلانه آنچنان متجاوزان به قانون، حقوق مردم و بیت المال را سر جای خود بنشانند که از رفتار خود پشیمان شوند.

۶۴۲۳۱

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 126



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها