توت فرنگی حاوی مواد مغذی خوشمزه و شیرین است که به طور طبیعی کم قند و کم کالری و حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. افزودن این ماده مغذی به رژیم غذایی روزانه مزایای زیادی دارد.

آیا طبع توت فرنگی گرم است یا سرد؟

طبع توت فرنگی سرد و تر است و توت فرنگی برای گرم مزاجان مناسب است و افراد سرد مزاج بهتر است این میوه را بهمراه یک مصلح استفاده کنند، که مصلح آن عسل و گرمی جات است. 

چرا شما باید توت فرنگی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

توت فرنگی میوه ای آبدار و خوشمزه است. توت فرنگی غنی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها (مانند ویتامین ث) است. در اینجا ده دلیل برای اضافه کردن این میوه به رژیم غذایی ذکر شده است.

۱- تقویت سیستم ایمنی

مادلین ادواردز، متخصص تغذیه می گوید: “توت فرنگی منبع عالی از ویتامین C است.” اکثر پستانداران – به استثنای انسان ها – توانایی تولید ویتامین C را به طور طبیعی دارند، به همین دلیل مصرف روزانه ویتامین ث برای انسان ها بسیار مهم است. ادواردز می گوید: “یک وعده توت فرنگی حاوی ۵۱٫۵ میلی گرم ویتامین C است که حدود نیمی از نیاز روزانه شما را فراهم می کند.” اگر این مقدار را دو برابر کنید ۱۰۰ میلی گرم ویتامین C دریافت می کنید. ویتامین C  یک آنتی اکسیدان قوی است که باعث تقویت سیستم ایمنی شما می شود (بهترین زمان مصرف قرص جوشان ویتامین C).

۲- تقویت بینایی

خواص آنتی اکسیدان توت فرنگی برای جلوگیری از آب مروارید که در سنین بالاتر منجر به کوری می شود، مفید است. چشم ما به ویتامین C نیاز دارد تا در برابر رادیکال های آزاد اشعه UV  خورشید که می تواند پروتئین لنز را مورد آسیب قرار دهد، مصون بماند. ویتامین C نقش مهمی در تقویت قرنیه چشم و شبکیه دارد.

محققان موسسه کارولینسکا در استکهلم دریافتند مصرف بیش از حد ویتامین C دریافتی از مکمل ها (نه سبزیجات و میوه ها) در زنان بالای ۶۵ سال خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می دهد.

۳- جلوگیری از سرطان 

ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان ها است که می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند، زیرا یک سیستم ایمنی سالم بهترین دفاع را ارائه می کند. یک اسید فیتوشیمیایی الاجیک نیز در توت فرنگی یافت می شود. ادواردز می گوید: “اسید الاجیک دارای خواص ضد سرطان مانند سرکوب رشد سلول های سرطانی است. توت فرنگی (همچنین) حاوی آنتی اکسیدان ها لوتئین و zeathancins است. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را از بین می برند و اثر بالقوه منفی آنها بر سلول ها را برطرف می کنند.

۴- رفع چروک 

قدرت ویتامین C در توت فرنگی برای تولید کلاژن حیاتی است و به بهبود الاستیسیته و انعطاف پذیری پوست کمک می کند. از آنجا که با افزایش سن کلاژن را از دست می دهیم، خوردن غذاهای غنی از ویتامین C باعث ایجاد پوست سالم و جوان می شود. اما ویتامین C تنها ماده از بین برنده چین و چروک طبیعی نیست که در این میوه یافت می شود. محققان دانشگاه هالیم در جمهوری کره نتیجه گرفتند که اسید لاجیک به طور قابل توجهی مانع از تخریب کلاژن و پاسخ التهابی – دو عامل عمده در افزایش چین و چروک – در سلول های پوست انسان پس از قرار گرفتن در معرض اشعه UV-B می شود (درمان طبیعی چروک دور چشم).

۵- کاهش کلسترول 

با توجه به بنیاد قلب و سکته مغزی، بیماری قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر در میان زنان کانادایی است. خوشبختانه، توت فرنگی حاوی تقویت کننده های قلب است. ادواردز می گوید: “اسید الاجیک و فلاونوئیدها – و یا فیتوشیمیایی – می توانند یک اثر آنتی اکسیدانی ایجاد کنند که از راه های مختلف برای سلامت قلب مفید باشد”. “یک راه شامل مقابله با اثر لیپوپروتئین با چگالی کم یا LDL – کلسترول بد خون است که باعث ایجاد پلاک در شریان ها می شود. راه دوم این است که آنها یک اثر ضد التهابی ایجاد می کنند که برای قلب نیز مناسب است. “

محققان مرکز اصلاح تغذیه و ریسک فاکتورهای بالینی در تورنتو تأثیر توت فرنگی بر رژیم غذایی کاهش کلسترول را بررسی کردند و نتیجه گرفتند که اضافه کردن این ماده به رژیم غذایی آسیب اکسیداتیو و همچنین چربی های خون را کاهش می دهد؛ آسیب اکسیداتیو و چربی خون نقش مهمی در بیماری قلبی و دیابت دارند.

۶- کاهش التهاب مزمن 

آنتی اکسیدان ها و فیتو شیمیایی موجود در توت فرنگی به کاهش التهاب مفاصل، که باعث آرتروز و بیماری قلبی می شود، کمک می کند. یک مطالعه انجام شده توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد نشان می دهد که زنانی که در هفته ۱۶ عدد یا بیشتر توت فرنگی می خورند ۱۴ درصد کمتر در معرض افزایش پروتئین واکنش (CRP – C) نشانه التهاب در بدن، می شوند.

۷- تنظیم فشار خون 

پتاسیم یکی دیگر از مواد مغذی قلب است و با ۱۳۴ میلی گرم در هر وعده، توت فرنگی به عنوان منبع متوسط  پتاسیم مطرح است. پتاسیم می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند و حتی توت فرنگی به عنوان یک بافر در برابر اثرات منفی سدیم به کاهش فشار خون بالا کمک می کند. با تاثیر توت فرنگی بر کاهش LDL، التهاب و فشار خون بالا، توت فرنگی یکی از میوه های مناسب برای سلامت قلب است.

۸- افزایش مصرف فیبر 

فیبر برای هضم سالم ضروری است و توت فرنگی به طور طبیعی حاوی حدود ۲ گرم فیبر در هر وعده است. مشکلات ناشی از کمبود فیبر عبارتند از یبوست و دیورتیکولیت – التهاب روده که حدود ۵۰ درصد از افراد بالای ۶۰ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. فیبر همچنین می تواند در مبارزه با دیابت نوع ۲ کمک کند. ادواردز می گوید: “فیبر باعث جذب قند (یعنی گلوکز) در خون می شود.” “به عنوان یک نتیجه، بزرگسالانی که در معرض دیابت قرار دارند می توانند از توت فرنگی – در حد اعتدال – در رژیم غذایی خود استفاده کنند.”

۹- کمک در مدیریت وزن

حفظ وزن سالم یکی از بهترین راه های دفاع در برابر دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی است. ادواردز می گوید: “توت فرنگی به طور طبیعی کم کالری (حدود ۲۸ کیلو کالری در هر وعده)، بدون چربی و کم سدیم و قند است. “توت فرنگی حاوی قندهای طبیعی است، اگر چه قندهای جامد نسبتا کم به مقدار ۴ گرم در هر وعده در آن وجود دارد – و مقدار کل کربوهیدرات آن کمتر از نصف نان است. 

۱۰- کمک به ارتقاء سلامت پیش از زایمان

فولات ویتامین B توصیه شده برای زنان باردار یا زنانی که سعی در بارداری دارند، می باشد و توت فرنگی یک منبع خوب با ۲۱ میلی گرم در هر وعده است. فولات در مراحل اولیه بارداری برای کمک به رشد مغز، جمجمه و نخاع کودک لازم است و اسید فولیک در توت فرنگی ممکن است به جلوگیری از نقایص خاصی از جمله اسپینا بیفیدا کمک کند (بهترین زمان مصرف فولیک اسید در روز).

طبع سرد یا گرم غذا به درجه حرارت غذا مربوط نمی شود، بلکه ویژگی طبقه بندی مواد غذایی است. مفهوم طبع سرد یا گرم در طول هزاران سال در فرهنگ و تاریخ ایران بوده است. عناصر غذاهای ایرانی بر اساس این مفهوم چیده شده است به طوری که هر دو طبع سرد و گرم برای تعادل غذا در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

همچنین، گیاه شناسی چینی نیز مفهوم مشابه این طبع گرم و سرد را عنوان می کنند. آیا ایرانیان و چینیان این مفهوم را به صورت همان زمان توسعه داده اند؟ متأسفانه، تاریخچه درمان های گیاهی به صورت ضعیف درج شده است.

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 526



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها