جعفر قادری  درباره طرح اخذ مالیات از خانه های خالی و ایرادات این طرح اظهار داشت: بر اساس این طرح، به هر خانوار ایرانی یک کد اختصاص داده می‌شود. در حقیقت به هر کد ملی یک آدرس پستی اختصاص داده می‌شود که همین موضوع باعث بروز مشکلاتی می شود.


وی گفت: بعضی افراد ممکن است کارشان در دو نقطه است و بخشی از اعضای خانواده و افراد تحت تکفلشان در یک نقطه و بخشی هم در جای دیگر زندگی می‌کنند که اختصاص یک کد پستی به هر کدملی برای آنها مشکل‌زا می‌شود.


این نماینده مجلس یادآور شد: اکثر خوزستانی‌ها، بوشهری‌ها، هرمزگانی‌ها، کهگیلویه و بویراحمدی‌ها فصل تابستان را در شیراز و شهرهای خوش آب‌وهوا سپری می‌کنند و بر اساس این طرح، خانه دوم آنها مشمول مالیات می‌شود.


قادری تصریح کرد: در این طرح اشاره نشده که هر خانوار که ممکن است اعضای خانواده در مناطق مختلف زندگی کنند، چند واحد می‌توانند داشته باشند و تا چند واحد از مالیات معاف خواهند بود.


وی، خرید خانه‌های قولنامه‌ای توسط زائران عراقی، لبنانی و دیگر شیعیان در شهرهای توریستی و زیارتی را یادآور شد و گفت:  علاوه بر این شیعیان از کشورهای منطقه در قم، مشهد، شیراز و نقاط دیگر کشور خانه‌هایی دارند که همین موضوع بهانه‌ای است برای سفر هر ساله آنها به ایران و رونق گردشگری اما این طرح برای آنها هم مشکل ایجاد می‌کند زیرا آنها کد ملی ندارند و خانه‌شان مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شود.


عضو هیات علمی دانشگاه شیراز درباره تجربه دیگر کشورها در زمینه اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: در کشورهای دیگر برای جذب سرمایه، مشوق قائل می‌شوند و می‌گویند که اگر خانه را بخرید به شما تابعیت داده می‌شود و با این کار تلاش می‌کنند تا به صنعت گردشگری رونق بدهند.


قادری، موضوع واحدهای کوچک دارای ۲ کدپستی مجزا را یادآور شد و خاطرنشان کرد: بعضی از واحدهای مسکونی با وجود این که زیربنای کمی دارند اما ۲ کدپستی جدا دارند که این واحدها با هم به اندازه یک واحد هم نمی‌شوند اما بر اساس این طرح این واحدها هم مشمول مالیات می‌شوند.


وی درباره ملاک قرار گرفتن پایان کار برای گرفتن مالیات از خانه‌های نوساز هم گفت: در شرایطی که تورم تصاعدی است، با تصویب این طرح، سازنده و انبوه ساز سعی خواهد کرد به بهانه‌های مختلف، گرفتن پایان کار را به تاخیر بیندازد تا مشمول این قانون نشود.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: بر اساس این طرح، باید سازمان امور مالیاتی، قیمت ملک و اجاره آن را مشخص کند. اگر منظور، قیمت به صورت بلوکی یا منطقه‌ای باشد درست است ولی اگر منظور این باشد که مورد به مورد اجاره واحدهای خانه‌های مسکونی را مشخص کنند، این کار نه امکانپذیر است و نه ضرورتی دارد.


مالیات بر اساس متراژ محاسبه شود نه کدپستی


قادری گفت: آنچه در کشورهای دیگر برای کاهش خانه‌های خالی به کار می رود، افزایش هزینه‌های نوسازی است به این معنا که مثلا الگوی مصرف متعارف را در تهران ۲۰۰ متر در نظر می‌گیرند و از مازاد آن به صورت تصاعدی مالیات می‌گیرند.


نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: به این ترتیب، اگر نیاز فردی  با یک خانه ۵۰ متری مرتفع شود دیگر دنبال خرید خانه ۵۰۰ متری برای حفظ قدرت خرید خود یا سرمایه‌گزاری نخواهد رفت.


این استاد اقتصاد با بیان اینکه براساس قوانین دیگر، دستگاه مسئول برای تعیین آدرس افراد ثبت احوال است، گفت: بر اساس این طرح، سامانه مسکن مسئول تعیین آدرس افراد شناخته می‌شود که این تضاد هم ایجاد مشکل می کند و باید برطرف شود. چرا که در غیر این صورت معلوم نیست بالاخره متولی موضوع تعیین آدرس چه کسی خواهد بود.


قادری خواستار اتخاذ شیوه‌های جایگزین و استفاده از تجربه کشورهای دیگر برای تصویب یک طرح پخته در رابطه با مالیات بر خانه‌های خالی شد و گفت: با وجود این که کلیات طرح در مجلس تصویب شده اما اگر رییس مجلس تمایل داشته باشد، طرح برای بررسی بیشتر می‌تواند به کمیسیون برگردد.


وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی و تعدادی از دوستان کمیسیون از رییس مجلس تقاضا کرده‌اند که طرح به کمیسیون برگردد، گفت: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، اگر کمیسیون تقاضای رفع ابهام کند، موافقان و مخالفان آن در مجلس صحبت می‌کنند و نهایتا مجلس رای می‌گیرد و در صورت تایید، طرح به کمیسیون بر می گردد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: اگر رییس مجلس تشخیص دهد که رای برای رفع ابهام و بررسی بیشتر باید به کمیسیون برگردد، دیگر نیازی به صحبت کردن نمایندگان موافق و مخالف نیست و رای‌گیری می‌شود و در صورت رای آوردن به کمیسیون برگردانده خواهد شد.


طرح فقط زمینه طلبکاری مجلس از دولت را فراهم می‌آورد


قادری، صحبت‌های برخی افراد مبنی بر اینکه درآمدزایی برای دولت هدف طرح مالیات بر خانه‌های خالی است را رد کرد و گفت: دولت دنبال این طرح نیست و درآمد زیادی هم برای دولت ندارد هر چند باید به عنوان یکی از شیوه‌های افزایش درآمد برای دولت در این شرایط سخت کرونایی مورد توجه قرار گیرد.


وی افزود: هدف از این طرح این است که مسکن از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل شود و هر کس به اندازه نیازش خرید کند و مردم برای سرمایه‌گزاری پولشان را به بورس و واحدهای تولیدی ببرند.


نماینده ادوار مجلس، اجرا نشدن طرح اخذ مالیات بر خانه‌های خالی در سال‌های متمادی را یادآور شد و افزود: دلیل عدم اجرای این برنامه این است که دولت خودش لایحه نمی‌آورد. وقتی دولت لایحه ارائه کند،  تمام زیر و بم‌ و مشکلات اجرایی را می‌بیند و ارتباطش با قوانین دیگر را بررسی کرده و کار پخته‌ای را ارائه می کند.


وی در عین حال اقدام مجلس برای طرح موضوع مالیات بر خانه‌های خالی را از سر احساس مسئولیت و دلسوزی دانست و گفت: معمولا چون نمایندگان مجلس به همه زوایا و ابعاد کار اطلاع و اشراف کافی ندارند، نوعا با گردنویسی‌هایی که در قانون انجام می‌دهند و با عدم توجه به همه ابعاد و زوایا قوانینی را تصویب می کنند که عملا زمینه اجرا پیدا نمی کند.


عضو هیات علمی دانشگاه شیراز تصریح کرد: تصویب این طرح با وضعیت کنونی فقط امکان طلبکاری مجلس از دولت را فراهم می‌کند اما اگر دولت خودش لایحه بیاورد کار پخته و منسجم و نتیجه‌بخش خواهد بود.


1717



hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 7

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها