حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری در مراسم دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه فرهنگیان مشهد، اظهار کرد: هنوز هم ناباورانه باید گفت که این مجلس و محفل به مناسبت دومین سالگشت ارتحال مردی بزرگ، تاریخ‌ساز، عالمی مجاهد، مدیری توانا و یاری دلسوز برای مردم یعنی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشکیل گردیده است.

وی افزود: در تاریخ معاصر ایران از آغاز دهه ۴۰ تا نیمه دهه ۹۰، در تمام مراحل حساس و فراز و فرودهای سرنوست‌ساز آن چهره آیت‌الله هاشمی مثل خورشید می‌درخشد و در جغرافیای ایران در تمام استان‌ها، مناطق و مرزهای این کشور مبارک و گسترده در تمام عرصه‌های عمران، آبادی، کار، کارآفرینی، تولید، صنعت، معدن، کشاورزی و علم و پژوهش و تحقیق در حوزه و دانشگاه در تمام عرصه‌های زندگی مردم تاثیر عینی و یادگاری ماندگار است.

انصاری بیان کرد: اگر امروز در ۴۰ سالگی انقلاب فهرست دستاوردهای شکوهمند را بشماریم، بسیاری از این اقدامات با ابتکار آیت‌الله هاشمی بوده، یا با مشارکت فکری و اندیشه‌ای او شکل گرفته، یا با اقدامات نرم‌افزاری در وضع قانون ‌یا در میدان اجرا و عمل در قوه مجریه و یا در عرصه سیاست‌گذاری کلان در مجمع تشخیص مصلحت بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برپایی مراسم بزرگداشت دو گونه است، عنوان کرد: یک نوع با صیغه ماضی و گذشته است یعنی فردی بود یا خوب بود. این نگاه به تاریخ و تاریخ‌نگاری، نگاه مطلوب از دیدگاه قرآن و اسلام نیست. شاید برخی از تعابیر که مطرح کرده‎اند، خواندن تاریخ مطلوب نیست، درواقع منظورشان اینگونه خواندن بوده یعنی تاریخ را صرفا به عنوان بایگانی دیدن اما اگر تاریخ و شخصیت‌های تاریخی را به عنوان الگو و اسوه امروز و فردای جامعه مورد مداقه قرار دهیم، امری عقلانی و سیره عقلا است.

وی ادامه داد: قرآن در آیاتش صحنه‌هایی از تاریخ پیشینیان را بازگو و چهره‎های تاریخی موثر را بازگو می‌کند. اگر این چهره‌ها در قرآن ذکر نشده بود به جامعه منتقل نمی‌شد اما قرآن تاکید دارد که سرنوشت پیشینیان، داستان پیامبران، مبارزات تاریخ و چهره‌های حق و باطل مایه عبرت برای صاحبان اندیشه و خرد است، بنابراین خداوند در سوره انبیا متجاوز از ۱۰ پیامبر را نام می‌برد و گاه یک سوره به صورت کامل به این امر اختصاص دارد.  قرآن به زیبایی هر چه تمام‌تر تاریخ را با زبان ساده و برای درک همگان در تابلوهایی شفاف ترسیم و الگوهای فاسد که جامعه را به تباهی کشیدند و الگوهایی که می‌توانند برای جامعه روشنگر باشند را معرفی می‌کند.

انصاری اضافه کرد: قرآن برای معرفی کردن الگوها صرفا به پیامبران اکتفا نکرده و چهره‌های برجسته‌ای را نیز بیان می‌کند. اگر چهره‌ای تابناک شامل معلم اخلاق، حکیم و مجاهد در تاریخ بود، آن را قدر بدانید همانطور که خدا قدر می‌داند. خدا برای موعظه کردن، از زبان بنده‌اش نه پیغمبر بلکه یک حکیم سخن می‌گوید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه الگوها در جامعه نقش مهمی ایفا می‌کنند، تصریح کرد: زمانی که در تاریخ ایران، فردوسی، حکیم ایران، خراسان و توس دست به قلم می‌برد ناگزیر است برای اینکه اثر خود را جاودانه کرده و مردم را از رخوت خارج کند، روح سلحشوری ایجاد نموده و الگوسازی کند؛ گرچه افسانه‌ای باشد، بنابراین رستمی را با صفات عالی می‌سازد. الگوها و معرفی آن‎ها مهم است.

وی افزود: اگر مراسم بزرگداشتی برای آیت‌الله هاشمی یا دیگر شخصیت‎های بزرگ انقلاب، روحانی، دانشگاهی و قهرمان جبهه برگزار می‌شود، نباید گفت که چه ضرورتی دارد. اگر مردم بخواهند از گرفتاری‌ها خارج شوند، باید به ستون‌های اعتماد به الگوهای تاریخی خود تکیه کنند. دشمن می‎خواهد که اعتماد تاریخی و فرهنگی را تخریب کند. قهرمان‎دزدی و الگودزدی در دنیا رواج پیدا کرده و برخی کشورها که تاریخ تاسیس‌شان به ۵۰ سال نمی‎رسد، الگوسازی و قهرمان‌سازی و نقطه اتکایی ولو جعلی را معرفی می‌کنند اما تاریخ ایران و انقلاب پر از الگوهای واقعی بوده که آیت‌الله هاشمی یکی از آن‌ها است.

انصاری گفت: من نزدیک به ۳۵ سال از عمر پربرکت انقلاب بعد از پیروزی را از ۷ خرداد ۵۹ در اولین دوره مجلس شورای اسلامی تا یکشنبه رحلت ایشان در دی ماه سال ۹۵ خدمت مرحوم هاشمی و در محضر ایشان بودم و سال‌های زیادی در مجلس شورای اسلامی، خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام با ایشان بوده و ۱۵ سال همسایه ایشان بودم. از نزدیک کنش شخصی، روش مدیریتی، بلندای اندیشه‌ای، صبر و حوصله استثنایی، اعتماد و ایمان به خدا در حد اعلا، عاطفه و محبت نسبت به مردم و اوج پرکاری شبانه‌روزی ایشان را در صحنه دیدم و آنچه دیده‌ام به عنوان یک شهادت شخصی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه این تعبیر گزافه‌ای نیست که نقش آیت‌الله هاشمی در تاریخ معاصر به مراتب از شخصیت بزرگی چون امیرکبیر برجسته‎تر و بالاتر بود، تصریح کرد: البته این به معنای نفی شخصیت بزرگ امیرکبیر نیست. فرد دیگری چون آیت‌الله هاشمی سراغ ندارم که تمام زوایای زندگی او در ۵۵ سال عمر سیاسی از دوران نوجوانی در سال ۴۲ تا سال ۹۵ زیر تابش نورافکن‌های دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی قبل و بعد از انقلاب بوده باشد، تمام زندگی او را انعکاس دهند و هیچ زاویه تاریکی را سرک نکشیده باشند. پرونده آیت‎الله هاشمی یکی از قطورترین پرونده‌های ساواک است.

وی ادامه داد: در بحث مبارزه، امیرکبیر را الگوی خود قرار داد. آرمان فلسطین او را وامی‌‎دارد که سرگذشت فلسطین را بنویسد. سال‌های زندان را تنها او و امثال او می‌توانند تحمل کنند و بارها زیر شکنجه‌ها تا مرز شهادت پیش رفتند و در رژیم شاه محکوم به اعدام شدند اما با وساطت برخی بزرگان چون امام موسی صدر از اعدام خلاصی پیدا کردند. چه کسی پیدا می‌شود که از زیر شکنجه بیرون بیاید و قبل از اینکه سراغ خانواده برود، مجددا سراغ انقلاب و انقلابیون برود.

انصاری با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی ثبات قلم، فکر، اندیشه و هدف داشت، عنوان کرد: ایشان یک لحظه از هدف نجات ملت ایران از استعمار خارجی و استبداد داخلی با رهبری امام(ره) کوتاه نیامد، یک روز در زندگی عقب ننشست و نترسید. آیت‎الله هاشمی به لحاظ تمکن مالی خانواده از متوسط طلاب و روحانیون بهتر بود و آن تمکن را برای مبارزات به کار گرفت، تشکیلات اقتصادی راه انداخت و زمین‌های خود در قم را تقسیم‌بندی کرد و رایگان در اختیار طلاب بی‎مسکن قرار داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: ایشان بعد از پیروزی انقلاب کدام روز در کنج عافیت بود؟ دشمنان بسیار زود آیت‎الله هاشمی را شناختند. امام(ره) زمانی که ایشان هدف گلوله قرار گرفتند، نذر سنگینی برای سلامتی ایشان کردند. رابطه آقای هاشمی با امام(ره) رابطه مرید و فرمانبر از فرمانده نبود، رابطه عاشق نسبت به صاحب مکتب و رابطه صمیمی چون فرزند و پدر بود. محضر امام(ره) همیشه به روی ایشان باز بود.

وی بیان کرد: امام(ره) فرمودند که ایشان باید امنیت خود را تامین کنند، به همین دلیل خانه‌ای در اختیار ایشان قرار گرفت.  افسانه‌ها از کاخ‌نشینی آیت‌الله هاشمی بعد از رحلت ایشان فرو نشست. آن منزل موزه شخصی شده و درب آن باز است، این مرد از سال ۵۹ تا لحظه ارتحال در این منزل که متعلق به خودش نیز نبود، زندگی کرد و زندگی ایشان مقابل چشم مردم بود.

انصاری گفت: از ویژگی‌های مهم روحی او، ایمان به خدا و توکل بود. اهل زهدفروشی نبود، به قدری در این موضوع اصرار داشت که به اشرافی‌گری متهم شد. عاشق عمران و آبادی کشور بود. گاهی پروژه بزرگی که به ثمر می‌رسید، اشک شوق می‌ریخت. به دنبال اهداف انقلاب برای توسعه عدالت و برخورداری رفاه بود. انقلاب ما برای ریشه‌کن کردن کفر و سرخوردگی در دنیا آمد تا ایران آباد و سربلند شود و ایرانی در امنیت و الهام بخش باشد. انقلاب، انقلاب پیامبر است. جنگ را بر ما تحمیل کردند تا انقلاب به اهداف اساسی خود نرسد و امام(ره) نتواند اندیشه بزرگ خود که سازندگی و پیشبرد کشور به سوی عمران و آبادانی بود را پیاده کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: تحریم را نیز بر ما تحمیل کردند. عده‌ای این روزها به گونه‌ای از انقلاب صحبت می‌کنند که کار ما این است که با دنیا در جنگ باشیم و اگر جنگ نباشد، انقلاب تمام شده است. این روش امام(ره) و رهبر نیست. برابر ما ایستادند و تحریم‌ها را بر ما تحمیل کرده‌اند. ما از تحریم استقبال نکردیم اما در مقابل تحریم تجاوزگر چون کوه می‌ایستیم. آیت‌الله هاشمی مرد این میدان‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی هرچه از تشکیلات کارآمد به اعتبار دارد، از اندیشه بلند آیت‌الله هاشمی است، تصریح کرد: اگر کاستی‌هایی وجود دارد به دلیل فاصله گرفتن از پارلمان‌داری است. آقای هاشمی در هر منصبی قرار می‌گرفت به آن اوج می‌داد. ریاست‌هایی که در آن قرار داشت، از آیت‎الله هاشمی اعتبار گرفتند نه اینکه به او اعتبار دهند.

انصاری خاطرنشان کرد: آیت‎الله هاشمی در جنگ مردانه فرماندهی آن را بر عهده گرفت و لباس رزم پوشید. به مثابه یک فرمانده حرفه‌ای دوراندیش عمل می‌کرد و می‌جنگید. دنبال این بودند که ایران به صلح برسد نه اینکه در بستر جنگ بماند. کجا چنین اخلاصی پیدا می‌شود؟ افرادی پشت تریبون صحبتی می‌کنند و پایین تریبون به آن اعتقادی ندارند. آیت‎الله هاشمی اینگونه نبود. امام(ره) استاد آیت‎الله هاشمی و استاد اخلاص بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: آقای هاشمی در تمام میدان‌ها اینگونه بود. ایشان در سال ۸۸ و مناظرات انتخابات به مسائلی متهم شد، دورانی که تیغ کینه و تخریب کشیده و در تهمت زدن باز شد من مانده بودم که مجمع تشخیص مصلحت را چگونه اداره خواهند کرد؟ در تلاطم‌های عظیم و در روزهایی که گروهی از افراد جاهل را تحریک کرده بودند تا پشت درب خانه ایشان فحش دهند، صبر کردند، فشار روحی شدیدی داشتند با این وجود جلسه مجمع را شروع می‌کرد انگار اتفاقی نیفتاده است.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی اقیانوس بود و سنگ حوادث در این اقیانوس تلاطم ایجاد نمی‌کرد، عنوان کرد: ایشان بیان می‌کرد که باید کاری کنیم تا کشور درست شود. مردی فداکار برای کشور بود. امروز بحث تشریفات در دنیا بسیار است، روسای جمهور در سفرهای خارجی خود گروه با خود می‌برند اما آقای هاشمی اینگونه نبود.

انصاری اضافه کرد: آیت‌الله هاشمی معتقد بود ایران و عربستان دو کشور بزرگ در جهان اسلام هستند که می‌توانند با هم باشند و در این صورت اسلام حرکت می‌کند. معتقد بود باید روابط با عربستان بهبود یابد. روابط در زمان ایشان بهبود یافت و گره‌گشای روابط با دنیای عرب شد. آنچه که شیعیان می‌خواستند انجام شود و نمی‌شد، صورت گرفت. در دولت آقای خاتمی در حال حرکت به سمت رفع روادید و عادی‎سازی روابط با عربستان بودیم. میانه‎روی، اعتدال و تدبیر از جانب خداوند به ایشان داده شده بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: این قهرمان که در برابر آمریکا و اسراییل می‌ایستد و قبل از انقلاب علیه اسراییل کتاب می‎نویسد، زمانی که به مصلحت است گفت که باید پای دنیا را باز کنیم و بن‌بست‌ها را بگشاییم اما در مقابل زور ایستاد. افسوس در دوران دولت نهم و دهم ایشان پیشنهاد و در عربستان نیز زمینه‌ها را فراهم کرد، به دولت اعلام نمود که همکاری می‌کند اما آن‌ها گفتند که نیازی نداریم و خودمان می‌توانیم. آیت‌الله هاشمی مرد گذشت برای ملت ایران بود.

وی با اشاره به اینکه زمانی که در انتخابات رد صلاحیت شدند ما عزا گرفتیم، تصریح کرد: این خبر بعد از رحلت امام(ره) بدترین خبر بود. همه ما به هم ریختیم. آیت‎الله هاشمی اقیانوسی بود که این امر تاثیری در وی نداشت. ایشان آن مصیبت را به پیروزی تبدیل کردند. آیت‎الله هاشمی مرد استفاده از تهدید و تبدیل آن به فرصت بود که این یک هنر است.

انصاری گفت: روابط ایشان با رهبری دوستانه و فداکارانه بود و به نظر رهبری عده‌ای تلاش زیادی کردند تا این روابط را به دشمنی تبدیل کنند اما آقای هاشمی اجازه ندادند. ایشان در زمان زندان فرزند خود نیز چون کوه ایستاد. آیت‌الله هاشمی با تندروها نیز تندی نکرد، بلکه در برابر آن‌ها صبر کرد. این درس‌های آقای هاشمی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سوال که اگر آقای هاشمی بین ما بود در جشن چهل سالگی انقلاب چه چیزی را از ما می‌خواست، عنوان کرد: ایران درگیر جنگ بی‌سابقه و تمام‌عیار اقتصادی است. شرایط کشور نیز از زمان جنگ دشوارتر بوده و بدتر از جنگ اقتصادی جنگ نابرابر رسانه‌ای علیه ما است. دشمن می‌خواهد اعتماد و امید مردم را بشکند. بی‌بی‌سی با دروغ مستند بهتان را می‌سازد و هزاران بهتان را در آن بیان می‌کند. کژاندیشان تصور می‌کنند که وظایف خود را انجام دادند و تنها مشکل باقی مانده این است که هاشمی را تخریب کنند، بنابراین مستند هاشمی زنده است را می‌سازند، این نشانه بزرگی آیت‌الله هاشمی است.

وی افزود: هاشمی چون مرد تاریخ‌سازی است، از مرده و نام او می‌ترسند و می‌خواهند که او را تخریب کنند. متاسفم که برخی در این غوغای تهمت و تخریب، ناخواسته به دام دشمنان می‌افتند، فضای مجازی نیز ابزاری برای این تخریب شده است.

انصاری با اشاره به اینکه هاشمی عاشق وحدت مسلمین و وحدت ملی بود و هر دستی برای دوستی و وحدت را دست خدا می‌دانست، تصریح کرد: در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی باید دست‌ها را به سمت آنان در سال ۴۲ دراز کرده و با آقای هاشمی و امام(ره) بیعت کنیم. نباید یاس و ناامیدی دشمنان جا باز کند. نباید اجازه دهیم که جامعه ما ناامید شود، البته جهاد مسئولین و ثروتمندان لازم است. باید طرحی از نو دراندازیم و از نو هماهنگی کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص استاندار جدید خراسان رضوی، گفت: آقای رزم‌حسینی عنصری با ویژگی‌های اخلاقی آقای هاشمی است. اعتدال او در کرمان موحب شد که جریان‌های سیاسی همه با هم کار کنند. آقای رزم‌حسینی همچون آقای هاشمی اهل سازندگی است تا سیاسی. مشکلات خراسان بسیار شدید و حتی بزرگ‌تر از کرمان است. امیدواریم با همکاری همه به خصوص سیاسیون بتوانند کار کنند.

وی بیان کرد: اصلاح‌طلبان هیچگاه دنبال سهم‌خواهی نبودند بلکه دنبال این هستند که مردم از فقر نجات پیدا کنند، کشور توسعه یابد و از مشکلات و بحران خارج شود، البته عقل و شرط آقای هاشمی این بود که از تمام نیروها استفاده کند. این تدبیر در آقای رزم‎حسینی نیز وجود دارد. امیدواریم در این دوره مدیریتی ایشان گام‌های بزرگی در توسعه، رفع محرومیت و مشکلات و ایجاد وحدت و همدلی بردارند و آغازی در مسیر اندیشه آقای هاشمی، سیاست‌های مقام معظم رهبری و آرمان و اندیشه‌های امام(ره) باشد.

۲۹۲۹

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 92



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها