به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، امام جمعه شهر گرگان گفت: واقعیت این است که در سیلی که ایجاد شد، مسئولینی که مسئولیت داشتند پای کار بودند، منتها ظرفیت هجوم سیل بیش از توان و امکانات استان بود.

در سیل اخیر، مسئولینی که مسئولیت داشتند پای کار بودند

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی درباره چرایی وقوع سیل اخیر در استان گلستان گفت: در استان ما معمولاً در تمام سال حدود ۴۲۰ میلیمتر باران می بارد، ولی در عرض دو سه روز بارش های این استان به اندازه ۶۰ درصد کل بارش هایی بوده که در این استان اتفاق می‌افتد. این مسأله بسیار عجیبی است که طی دو الی سه روز تا این اندازه بارش اتفاق افتاده است.

وی افزود: آبی که سرایز شد بیش از ظرفیت‌های لازم استان بود. لذا طبیعی‌ترین وضع برای استان «وقوع سیل» بود. در بعضی نقاط نظیر گنبدکاووس، آب‌گرفتگی در کل نقاط شهر نبود اما در آق‌قلا حجم زیادی از آب وجود داشت و باعث شد تمام شهر را فرابگیرد. برخی از موانعی هم که در این شهر وجود داشت نیز باعث ایستایی و توقف سیل شد. خوشبختانه شدت سیل و آبگرفتگی که در این شهراتفاق افتاد، در شهرهای دیگر وجود نداشت. واقعیت این است که در سیلی که ایجاد شد، مسئولینی که مسئولیت داشتند پای کار بودند، منتها ظرفیت هجوم سیل بیش از توان و امکانات استان بود.

هنوز مشکل ایستایی آب در آق قلا رفع نشده است

آیت‌الله نورمفیدی ادامه داد: البته ضعف‌هایی هم در این رابطه وجود داشت و ممکن است سوءمدیریت هایی هم در برخی بخش ها رخ داده باشد، اما لازم است از همه مسئولینی که زحمت کشیدند و مردمی که وارد عرصه شدند تا به کمک هموطنان خود بشتابند، تشکر کنم. همچنین باید از همه شخصیت‌ها و بزرگانی که با مردم استان همدردی کرده و ازآسیب دیدگان دلجویی کردند، قدردانی کنیم. باید از مقام معظم رهبری که پیام تسکین دهنده ای برای مردم فرستادند و به نیروهای مسلح دستور دادند که جهت کمک وارد عرصه شوند، از مراجع بزرگوار و بعضی علمای حوزه، همچنین بیت حضرت امام و حاج حسن آقا که از مردم دلجویی کردند، تشکر کنیم.

وی اظهار داشت: وضعیت فعلی استان به سمت تثبیت‌شدن می رود و از فشار آبی که در آق قلا بود کاسته شده است. متاسفانه خط ریلی که از گرگان به سمت ترکمنستان و آسیای میانه می‌رود ارتفاعی بیش از اطراف خود دارد و خود مانند یک سد در برابر عبور آب عمل کرده و حتی موجب بالاآمدن آب و وقوع سیل در آق قلا شده بود. تا اینکه کانال های عبور آب بازگشایی شدند و آب تا مقداری فروکش کرد. آب در آق قلا در برخی نقاط به اندازه ۲ متر بالا آمده بود و امروز ارتفاع آن در این شهر به نیم متر رسیده و متاسفانه هنوز مشکل ایستایی آب رفع نشده است.

در سیل آق قلا، اموال و سرمایه روزمره مردم از بین رفته است

نماینده ولی فقیه در استان گلستان در پاسخ به این شائبه که گفته می‌شود «وی مخالف طرح جلوگیری از قطع درختان جنگل‌های شمال در مجلس بوده» گفت: اصلاً مخالفتی در کار نبوده، بلکه بحثی در مجلس وجود داشت مبنی بر اینکه آیا طرح‌های بهره برداری از جنگل ها ادامه پیدا کند یا نه؟ در آن شرایط دو نظر وجود داشت که یکی اصلاح جنگل‌ها و قطع درختان فرسوده را می‌خواست و دیگری به دنبال رهاسازی جنگل‌ها به حال خود بود. حرف ما سه نفر یعنی «امامان جمعه ساری، رشت و گلستان» این بود که طرح‌ها باید کارشناسی شوند و کارشناسی دقیق هرچه حکم کرد همان اجرا شود.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی باید تسکین دهنده به مردم بوده و به آنها امید دهیم، گفت: باید از دولت، آقای رئیس‌جمهور، معاون اول ایشان و از وزرایی که به منطقه آمده و مشکلات مردم را پیگیری می‌کنند، تشکر کنم. حتی آقای جهانگیری دستور داده تا وزیر کشور چند روزی در استان بماند و اوضاع را مدیریت کند. از همه آنهایی که برای کمک‌رسانی به عرصه آمدند تشکر می‌کنم.

آیت الله نورمفیدی در پایان گفت: خسارات اساسی این سیل به مزارع کشاورزی و خانه های مردم بوده، اقتصاد این استان برمبنای کشاورزی است. بسیاری از زمین‌های کشاورزی این مردم زیرآب رفته و در سیل آق قلا، اموال و سرمایه روزمره آنها از بین رفته است. لذا مسئولین باید به این نکته توجه کنند و مشکلات مردم را از این حیث حل کنند.

hotnewsجامعه5 سال پیش • dahio.com • 98



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها