چند روز پیش بود که خبری مبنی بر اختلاف نظر اسحاق جهانگیری معاون اول و حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه‌ روز شنبه یکم تیرماه 98 تیتر داغ رسانه‌ها در فضای مجازی شد؛ خبری که طی سال‌های گذشته بارها و بارها بر سر زبان‌ها افتاده است.

 پایگاه خبری انتخاب، سایت نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان ماجرا را این گونه نقل می کند: در پی بروز مباحثه ای در جلسه شنبه سران قوا، روحانی خطاب به جهانگیری می گوید که شما و اصلاح طلبان به دنبال سرنگونی دولت هستید. جهانگیری، اما در واکنش به این سخنان روحانی، اظهارات تندی بر زبان نمی‌آورد، اما تصمیم به ترک جلسه را می‌گیرد، اما لاریجانی از او می‌خواهد جلسه را ترک نکند.

براساس گزارش انتخاب، جهانگیری پس از پایان جلسه، راهی منزل شده و در محل کار خود حاضر نمی شود.

قهر جهانگیری

اختلاف روحانی و جهانگیری؛ از تائید تا تکذیب

این خبر در حالی به سرعت بر خروجی بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت که واکنش‌های زیادی را در پی داشت. کاظم پالیزدار مشاور معاون اول رئیس جمهور در گفت‌وگویی، در خصوص شایعات مطرح شده پیرامون اسحاق جهانگیری در فضای مجازی، گفت: جلسه هیات دولت دقایقی پیش آغاز شده و آقای جهانگیری هم با قوت در این جلسه حضور دارند.

از سوی دیگر علی ربیعی سخنگوی دولت، در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه خبر، در پاسخ به این سؤال که ماجرای قهر جهانگیری از دولت، صحت دارد یا خیر، گفت: بین اختلاف نظر و قهر، تفاوت وجود دارد. طرح موضوع قهر در شأن آقای جهانگیری نیست و صحت ندارد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون جلسه دولت به ریاست آقای جهانگیری در جریان است، اظهار داشت: در این جلسه، سقف بودجه، ۳۸۶ هزار میلیارد تومان بسته شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در جلسات سطوح بالا، نظرات با صراحت بیان می‌شود، تصریح داشت: بحث بودجه، مرتبط با زندگی مردم است و دیدگاه‌های مختلفی درباره آن مطرح می‌شود که ممکن است با یکدیگر تناقض داشته باشند.

ربیعی اضافه کرد: نباید اختلاف درباره ساختار بودجه را به اختلاف در سایر مسائل تعمیم داد؛ این امری غیراخلاقی است و معمولاً این شایعات در این روزها که دولت مشغله زیادی دارد، مطرح می‌شود.

تکذیب‌ها از سوی ربیعی و پالیزدار در حالی صورت گرفت که تنها دقایقی پس از انتشار خبر، حسام الدین آشنا مشاور نام آشنای رئیس جمهور بار دیگر با انتشار توئیتی حاشیه ساز شد. آشنا با هشتک “اختلاف نظر بد نیست” نوشت: “جلسات عالی کشور نه جای بله قربان گویی است، نه جای خطاب و عتاب و نه جای قهر و ناسازگاری”.

قهر جهانگیری

روزنامه کارگزان نزدیک به حزب کارگزاران سازندگی با انتشار تصویر تمام قد از روحانی و جهانگیری در صفحه نخست خود نوشت: اصل خبر اختلاف روحانی و جهانگیری از جلسه شورای هماهنگی اقتصادی با موضوع اصلاح قیمت سوخت آغاز شد. در حالی که حاضران در جلسه از مجلس و دولت مدافع آزادسازی قیمت سوخت بودند، گروهی از دولتی‌ها از دو نرخی شدن بنزین و سهمیه بندی در کنار قیمت واقعی آن دفاع کردند که به نظر می‌رسد رئیس سازمان برنامه و بودجه از جمله ایشان بود.

ظاهرا دیدگاه رئیس جمهور به نظر نوبخت نزدیک‌تر بوده و روحانی با طرح جهانگیری (هر شهروند ایرانی – یک سهمیه بنزین) مخالف بوده است. از نظر روحانی طرح جهانگیری موجب تزریق و تشدید گرانی در جامعه شده و تکرار تجربه تلخ پرداخت مستقیم یارانه‌ها و عوارض تورمی آن خواهد بود. اما اختلاف رئیس جمهور با جهانگیری تنها یک اختلاف کارشناسی بوده است که از سوی محافل سیاسی به اختلاف سیاسی تعبیر شده است.

محافل نزدیک به معاون اول رئیس جمهور می‌گویند، جهانگیری در کوتاه مدت با طرح سازمان برنامه و بودجه (آزادسازی قیمت سوخت) موافق است، اما در دراز مدت از طرحی که دارای پشتوانه در برخی نهادهای دولتی و مدنی مانند اتاق بازرگانی است دفاع می‌کند. به همین علت اسحاق جهانگیری ترجیح داد که در جلسه روز شنبه وارد گفتگو و بحث با رئیس جمهور نشود و پس از اتمام جلسه و بازگشت به دفتر خود و انجام برنامه‌های روزانه اداری سعی کرد نظر کارشناسی خود را در یک فرصت بهتر و موثرتر ارائه کند.

پشت پرده اختلافات جهانگیری و روحانی چیست؟

پشت پرده اختلافات جهانگیری و روحانی چیست؟

همانطور که گفته شد رسانه‌ها اعلام کردند که روحانی خطاب به جهانگیری گفته بود که شما و اصلاح طلبان به دنبال سرنگونی دولت هستید و این حرف باعث شد تا جهانگیری تصمیم به ترک جلسه بگیرد که با ممانعت علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، از ترک جلسه منصرف شد؛ اما پس از اتمام جلسه، جهانگیری به منزل خود رفت و طی اخبار منتشره از سوی رسانه‌ها، روز بعد هم در محل کار خود حاضر نشد.

اما این سخن حسن روحانی و علت ناراحتی او از آنجا آب می‌خورد که برخی رسانه ها خبر از تشکیل جلسات اصلاح طلبان به ریاست رئیس دولت اصلاحات برای تصمیم گیری مبنی بر ادامه کار دولت روحانی یا استعفای وی را منتشر کردند. حتی کار تا آنجایی پیش رفت که برخی رسانه ها مدعی شدند که که رئیس دولت اصلاحات در آن جلسات حمایت خود از روحانی و کابینه‌اش را برداشته و دیگر حاضر نیست تَکرار کند.

اما این پایان ماجرا نبود و حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور باز هم وارد این بازی شد. وی در صفحه توئیتر خود پیامی را منتشر کرد که آتش این اختلاف را شعله‌ورتر کرد. آشنا نوشت:  ‏«تعداد زیادی از  جوانان عزیز نو اصلاح‌طلب‌ سودای نمایندگی مجلس دارند؛ این حقشان است. مشکل از  اعتبار ریخته سیاستمداران بازنشسته‌ای است که مردم باید به ندای «تَکرار می‌کنم» آنان پاسخ مثبت و به جوانان پرشور رأی بدهند.»

قهر جهانگیری

اما دامنه این اختلافات به همین جا ختم نشد تا جایی که کامبیز مهدی زاده داماد رئیس جمهور نیز به میان گود آمد و در حمایت از پدر همسرش در روزنامه شرق نوشت: “امروز زمان همدلی و همبستگی است، نه زمان بازهای سیاسی و جناحی. برخی افراد در دولت به جای کاهش تنش و فشار، برای رئیس جمهور هزینه ایجاد می کنند. تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد… دولت، واعظی توانمند ندارد و برخی افراد ناآشنا به سیاست، حرف‌های ناپخته می‌زنند. اگر مردم نبودند و به صحنه نمی آمدند، برخی امروز به جای مسئولیت در دولت باید شغل پدری خود را در بازار ادامه می دادند، گذشته را فراموش نکنیم”.

امروز زمان آبادانی ایران اسلامی عزیز است؛ رهبر معظم انقلاب بارها اعلام کرده‌اند دعوای اصلاح‌طلب و اصولگرا را قبول ندارم. مردم از شعارهای اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خسته شده‌اند. باید تلاش کرد به جوانان اعتماد کرد. رمز پیروزی جوانان هستند.باید روش‌ها را اصلاح کنیم، باید از افراد آشنا با سیاست سوال کنیم و به چرایی این موضوع بپردازیم که چرا جانشین‌پروری نکرده‌ایم؟ چرا از تفکر جوانان در مدیریت اجرائی کشور بهره‌مند نشده‌ایم؟ دستور ریاست محترم جمهور به وزرا برای استفاده از ظرفیت جوانان و زنان در چند وزارتخانه عملی شد؟

امروز در عرصه نظامی می‌بینیم اگر کسی تعرضی به خاک ایران عزیز بکند، با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد. به‌راستی چرا؟ جواب مشخص است؛ این جوانان هستند که در عرصه نظامی خوش درخشیده‌اند؛ چراکه در آن عرصه آنان را باور کرده‌ایم. راهی غیر از اعتماد به جوانان نداریم. از شعارزدگی دوری کنیم. امروز زمان اتحاد است؛ با انتقاد و توییت از طرف مقابل، مشکلی حل نمی‌شود.

از گذشته عبرت بگیریم. حقیقت باقی است؛ چه ببینیم چه نبینیم؛ چه بخواهیم ببینیم و چه نخواهیم. بسم‌الله دوباره می‌آییم این بار برای جوانان.

قهر جهانگیری

2323

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 65



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها