واکنش ناکافی آمریکا به بیماری عالمگیر کرونا ممکن است بقیه جهان را غافلگیر و آن ها را از الگوی آمریکا ناامید کرده باشد. کشته شدن جورج فلوید از اختلافات سیاسی تلخی که در این کشور وجود داشت، پرده برداشت. علاوه بر این ها، همه گیری تبعات اقتصادی ویران کننده ای در پی داشته است.

وضعیت پر از چالش امروز آمریکا منتقدان این کشور را خوشحال کرده است و برخی دیگر نیز تبعات مسائل کنونی کشور را برای جامعه بین المللی ارزیابی می کنند.

بنابراین جهان و به ویژه دشمنان و رقبای آمریکا به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چشم دوخته اند و این رقابت را از نزدیک دنبال می کنند. برخی بر این باورند با وجود عقب بودن ترامپ از رقیب خود در نظرسنجی ها، به علت دو عامل بهبود احتمالی وضعیت اقتصاد آمریکا و ضعف رقیب دمکرات ترامپ به عنوان یک نامزد انتخاباتی، اوضاع ترامپ در ماه های سپتامبر و اکتبر خوب و او دوباره پیروز می شود.

روسیه ترجیح می دهد ترامپ دوباره انتخاب شود. اما چین تا کنون نشان نداده است که کدام نامزد را ترجیح می دهد. ایران امیدوار است ترامپ شکست بخورد.  اقدامات تنبیهی ترامپ بر ضد بیش از 50 نفتکش، این گمانه زنی ها را به وجود آورده است که جنگ نفتکش های دیگری در راه باشد.

همه این عوامل ممکن است به ناآرامی بیشتر در بخش هایی از جهان تا پایان انتخابات آمریکا بیانجامد. مشکل بزرگتر این است که تا آن زمان ما شاهد بی ثباتی هم در جبهه های ژئوپلیتیک و اقتصادی و هم زندگی شخصی بسیاری خواهیم بود.

برای همین است که به نظر من، افراد به هنر، فرهنگ و آموزش روی آورده اند تا توازن را به زندگی خود بازگردانند. ششمین حلقه سیاست مجازی نشست مؤسسه بیروت در ابوظبی به این موضوع پرداخته است.

پرفسور میخاییل پیتروفسکی با اشاره به این که جهان در وضعیت جدایی از یکدیگر به سر می برد و این وضعیت ممکن است پس از کرونا نیز ادامه یابد، گفت فرهنگ می تواند «درمانی» برای آثار چنین انزوایی باشد. وی با اشاره به افزایش بازدید کنندگان مجازی موزه تحت مدیریتش و نیز افزایش متقاضیان دوره های آنلاین دانشگاه ها، گفت این روند نشان می دهد مردم و نهادها تفکر خلاق دارند و برای نوسازی خود تلاش می کنند.

بی تردید بازگشت به حالت عادی آرزوی بسیاری است. اما بی تردید برخی موارد هرگز باز نخواهد گشت. نورا الکعبی، وزیر فرهنگ و توسعه دانش امارات، با اشاره به این که بشر هرگز انگیزه خود را برای استفاده از حواس پنجگانه و در تماس بودن با محیط خود از دست نخواهد داد، این پرسش را مطرح کرد که آیا ما به شیوه های غلط گذشته باز می گردیم؟ لبکی، فیلمساز لبنانی، گفت نباید فرصت اصلاح نظام های کنونی را که بر فساد، حرص و طمع و بی توجهی به طبیعت استوار است، از دست داد. 

وزیر آموزش فرانسه ابراز امیدواری کرد آگاهی ما از آسیب پذیری آن نظام ها ما را به سوی سرمایه گذاری روی اتحاد و همدلی که در این روزهای سخت شاهد بودیم، هدایت کند و در بلند مدت، این تجربه را به تجربه ای مثبت تبدیل کنیم.
بنابراین تصور جهان در آینده ای نزدیک بسیار جالب است. اما  یک موضوع قطعی است و آن هم این است که فارغ از نتیجه انتخابات آمریکا، جهان در حال تغییر است؛ هرچند نتیجه این انتخابات می تواند روی آهنگ و مسیر این تغییرات اثر بگذارد.

310 310

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 12



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها